اخبار

محصولات پتروشیمی هم صاحب کد رهگیری می‌شوند

بسپار می نویسد، سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با بیان اینکه آیین‌نامه کددار کردن کالاها نهایی شده و در حال ارسال به دولت است، گفت: چاره‌ای نیست جز اینکه کل جریان مالی و کالای کشور اعم از تولید داخل و واردات را شفاف و قابل رهگیری کنیم.

قاسم خورشیدی در گفت‌وگو با فارس، در پاسخ به پرسشی درباره عرضه خارج از شبکه و غیر قانونی محصولات پتروشیمی در بازار آزاد، گفت: اساساً رسالت ماده 13 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز کد دار کردن کل کالاهای داخلی و وارداتی است.

وی اضافه کرد: دولت در آنجا صراحتاً برای این کار موظف شده است، چنانکه در متن قانون آمده است: «به منظور شناسایی و رهگیری کالاهای خارجی که با انجام تشریفات قانونی وارد کشور می‌شوند و تشخیص آنها از کالای قاچاق یا فاقد مجوز لازم از قبیل کلای جعلی، تقلبی و غیر استاندارد، ترخیص کالای تجاری منوط به دریافت گواهی‌های شناسه کالا، شناسه رهگیری، ثبت گواهی‌ها و شماره شناسه‌های فوق در گمرک است.»

خورشیدی ادامه داد: تبصره این بند می‌گوید وزارت صنعت، معدن و تجارت مکلف است، با همکاری دستگاه‌های تخصصی مرتبط برای شناسایی و رهگیری کالا از بدو ورود تا سطح عرضه سامانه‌ای با بهره‌گیری از فن‌آوری‌ نوین از جمله اسکنر دو یا چند بعدی ایجاد و امکان بهره‌گیری دستگاه‌های مرتبط را از سامانه مربوط فراهم کند و توزیع و فروش کالاهایی که با استفاده از هرگونه معافیت قانونی از جمله ملوانی و تعاونی مرزنشینان و امثال آن وارد شده است، در هر نقطه از کشور منوط به نصب شناسه کالا و شناسه رهگیری است.

وی با بیان اینکه آیین‌نامه مربوطه نیز توسط وزارت صنعت نوشته شده و در حال ارسال به دولت است، گفت: در مجموعه سامانه‌های موضوع ماده 5 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز و ماده 6 و ماده 13 دو فرآیند گردش کالا و پول در کشور را کاملاً قابل رهگیری و شفاف می‌کند، تا بتوانیم سره از نا سره و کالای قاچاق از کالای غیر قاچاق تشخیص دهیم.

*جریان مالی و کالای کشور باید شفاف و قابل رهگیری شود

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز افزود: برای این کار چاره‌ای نداریم، جز اینکه کل جریان مالی و هم کل جریان کالای کشور اعم از تولید داخل و وارداتی را شفاف، قابل رهگیری و شیشه‌ای کنیم؛ در آن صورت هر کالایی در بازار قابل رهگیری در سامانه‌ها باشد، قانونی است و گرنه کالا غیر قانونی و قاچاق است.

وی افزود: بعضی کالاها قابل بسته بندی و کدگذاری هستند، اما برای سوخت‌های مایع مانند بنزین و گازوئیل چنین کاری نمی‌توان کرد و ما سامانه «ثامن» را به دلیل تنگناهای مربوط به سوخت‌های مایع عملیاتی می‌کنیم.

*محصولات پتروشیمی هم صاحب کد رهگیری می‌شوند

خورشیدی ادامه داد: الان محصولی مانند برنج هم در طرح وزارت صنعت برای اجرای ماده 13 کد خواهد خورد و قابل رهگیری خواهد بود.

وی اضافه کرد: هر کالای دیگری مانند محصولات پتروشیمی هم که دارای بسته‌بندی باشد، کد رهگیری دریافت خواهد کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا