اخبار

محسن صفایی، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران: موضوعات کلان در اتاق بازرگانی قابل طرح است، نه مسایل جزیی یک صنعت خاص

بسپار می نویسد، محسن صفایی، مدیرعامل وعضو هیات مدیره شرکت همارشتن است. وی به فعالیت در تشکل ها علاقمند است و به عنوان عضو هیات مدیره در برخی از انجمن های تخصصی حاضر است. وی به همین واسطه (و به عنوان نماینده انجمن ملی صنایع پلاستیک و پلیمر) به عضویت در هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشارزی ایران انتخاب شده که در کمیسیون صنایع آن مشغول انجام امور مختلف در راستای حمایت از صنعتگران است.

طبیعی است که در راستای سایر گفت و گوهای این شماره، از وی در خصوص نقش و اهمیت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی در ایجاد فضای مناسب تر کسب و کار پرسیدیم.

 

صفایی: اتاق، از گذشته محلی برای تبادل آرای دست اندرکاران اقتصاد در بخش خصوصی بوده است.  همیشه راهبرد و هدایت یک سری مجموعه های همشکل، همگن و هم منافع باید به دست خودشان انجام شود. طبیعیست اگر این قشر نخواهند با یکدیگر همدلی و هم­فکری کنند تضادهای بین آنها غیرقابل کنترل خواهد شد و نمی­توانند با دیگر بخش های کشور مانند سازمان­های دولتی، مجلس و یا قوانینی که برای آنها مقرر می­شود،در تعامل درستی باشند.پس آنها باید در نشست ها مسایل مربوط به بخش خصوصی را تجزیه و تحلیل کنند و از داخل آنها خروجی­هایی به عنوان پیشنهاد بیرون بیاید. این ماهیت اتاق بازرگانی است.

غیر از کارمندان اتاق بازرگانی و تعدادی مشاور کسی در این مجموعه حقوقی دریافت نمی­ کند و حضور در این اتاق هم سمتی دولتی نیست. هر فردی در طول دوران فعالیت بنگاه خود ممکن است به هر دلیلی که  صلاحیت آن تشخیص داده شده است، از طرف صنف یا تشکلی معرفی شود تا بتواند پایش کننده موضوعات صنفی آن تشکل مربوطه باشد. ضمن این که همه نیز از طریق تشکل ها وارد اتاق نمی­ شوند برخی در انتخابات استانی میروند از جمله اتاق بارزگانی تهران بسیاری کاندید شدند و از طریق انتخابات و با رای وارد شدند،  در شهرستان ها نیز از طریق انتخابات صورت می­ گیرد. پس تعدادی از طریق انتخابات تجار، بازرگانان و دارندگان کارت بازرگانی انتخاب می ­شوند و ورود می­ کنند و عده ای هم از طریق تشکل ها معرفی می ­شوند.

 

بسپار-اثر مستقیم یا غیر مستقیم تصمیمات اتاق بازرگانی به عنوان بزرگ ترین تشکل بخش خصوصی در کمک و همراهی این بخش چیست؟

صفایی:منشا بسیاری از قانون گذاری ها در 70 یا 80 سال گذشته در اتاق بازرگانی قبل از اینکه به تصویت مجلس برسد تجزیه و تحلیل شده است. به دلیل اینکه همیشه ارتباط بین اتاق بازرگانی و قانون گذاران برقرار بوده است. اکنون ممکن است که فکر کنیم که بعضی از قوانین به روز نیستند و این مربوط به بحث وجود اتاق بارزگانی است که باید بتواند این قوانین را به روز کند. ممکن است دوستان و هموطنان ما در اتاق بازرگانی در 50،40، 30 سال گذشته مواردی را پیشنهاد داده اند و در هیات دولت یا مجلس مصوب شده باشد و در حال حاضر جاری است و ما نسبت به آن انتقاد داریم. پس حضور مداوم نسل های مختلف به این معنی است که باید بیایند و همه چیز را به روز کنند. یکی از مهم ترین دستآوردهای اخیر که می­توان گفت جزء خروجی های برجسته­ی اتاق بازرگانی است و در دوره قبل(دوره هفتم) که بنده نیز جز  آن کار گروه بودم، منتشر شد،طرح رفع موانع تولید است که می­توانم بگویم تمامی موارد بهبود مستمر فضای کسب و کار در آن دیده شده  است. این افتخاری است که ما کارشناسی کردیم ولی تا امروز فقط 80 درصد آن مصوب و تبدیل به قوانین رفع موانع تولید شد.

اصولا اتاق بازرگانی برای رایزنی های سه قوه ایجاد شده است. بعضی ها به اشتباه فکر می-کنند و انتظاراتی از همکارانشان، دوستانشان و منتخب­هایشان دارند که صحیح نیست، چندین سال پیش شخصی از یکی از نمایندگان اتاق پرسیده بود در این چند سال چه کاری انجام دادید؟  و آن شخص جواب داده بود که می­توانید مجموع فعالیت های کمیسیون صنایع را دریافت کنید به صورت تصویری و صوتی ضبط شده و نقش من را درآنجا مشاهده کنید!

اینکه افراد وقت می گذارند، خود یک ارزش معنوی است که نباید زیر سوال برود. در واقع معنی همه حرف های  من این نیست که به اتاق بازرگانی انتقاد نداشته باشیم من یکی از منتقدان اتاق هستم به دلایلی که عرض می­کنم، دوستانی که از تهران و شهرستان ها متتخب می شوند باید دقت کنند که صلاحیت داشته باشند و اگر اشخاصی شایسته تر از آنها وجود دارد به هیچ وجه نامزد نشوند. در بخش خصوصی این خطا و اشتباه است، واقعا نیت باید این باشد که نه حقوقی گرفته می شود و نه رانتی هست، پس باید افراد برجسته بیایند. مساله دیگر این است که اگر کسی انتخاب شد، زمان بگذارد. من در همین دوره می­بینم که بسیاری از افراد آمدند ولی غیبت دارند. بسیاری را دیده ام از اتاق نمایندگان به این دلیل که کارت زدن اجباری است، صبح کارت می زنند و یکی دوساعت بعد آنها را نمی­بینید!برخی افراد مرتب غیبت می­کنند و در کمیسیون­ها شرکت نمی­کنند.در حالیکه خیلی ها مثل خود من مرتب در جلسات حضور موثر داشته و با مجموعه های مختلف در تماس هستند. فعالیت یک نماینده فقط منحصر به حضور در یک جلسه ماهیانه نیست. در طول ماه ماموریت­های متفاوتی داریم که انجام می دهیم و این ماموریت­هارا کسانی انجام می­دهند که برای آن وقت بگذارند و به آن اعتقاد داشته باشند. قاطعانه می­گویم که بسیاری از افراد، افرادی ملی و وطن پرست هستند که از جیب  خود برای منافع اقتصادی صنفی و جمعی هزینه می­کنند و این تفاوت آدم ها است. آدم های متفاوت در همه جا هستند مسلما در هیات نمایندگان نیز هستند.

انتقاد دیگرم از اتاق بازرگانی، سیستم ریاست محوری است که وجود دارد. متاسفانه همانگونه که دیدیم اتفاقاتی که در انتخابات این دوره رخ داد، تعداد بسیاری از صاحب نظران بزرگ، فعالین اقتصادی درجه یک، افراد سابقه دار استخوان خرد کرده در بخش خصوصی با یک امنیت خاطر کاذبی که احساس می­کردند همگی در انتخابات دوره جاری به یکباره هواپیمایشان سقوط کرد و  از اتاق بازرگانی دور افتادند. البته در این سقوط هواپیما طرف مقابل بسیار نقش داشت که آمد و بایک رفتار هوشمندانه موجب پوست اندازی اساسی در اتاق بازرگانی شد. بودند کسانی که می­توانستند افراد بسیار موثری در اتاق بازرگانی باشند و امروز نیستند. یکی از نقاط ضعف این دوره ریزش چهره ها و گنجینه هاست. ممکن است افرادی هم بودند که زیاد سلامت نبودند. من نمی خواهم همه را در یک قالب بریزم ولی باید اذعان کنم افراد موثرتری در دوره قبل وجود داشتند.

نباید در یک فضایی مانند اتاق بازرگانی که جایگاه بخش خصوصی است، افراد و مدیران دولتی بیایند این جایگاه را از ما بگیرند، این آخرین سنگر ما است و ما نباید به راحتی آن را از دست بدهیم. من میدانم که ممکن است بسیاری از دوستان وهمکاران از حرف های من ناراحت شوند،ولی واقعا این را برای اتاق بازرگانی مضر می دانم و معتقدم این موضوع باید پایش دائمی شود. اگر در حال حاضر جلوی این انحراف و تمایل به سمت دولت گرفته نشود ممکن است در دوره آینده این بخش خصوصی فعلی هم در اتاق بازرگانی وجود نداشته باشد. این خطریست که برای اتاق به­ وجود آمده و مسلما بسیاری از افراد هستند که از این موضوع ناراحتند.

 

بسپار- اتاق چه کارهای مشخصی برای صنعت پلیمر انجام داده با توجه نمایندگانی هم در این دوره داشته است؟

 

(ادامه دارد …)


متن کامل این گفت و گو را در شماره 167 ماهنامه بسپار /مردادماه می خوانید.

(در صورت تمایل به دریافت نسخه رایگان و یا اشتراک ماهنامه بسپار با شماره 02177533158 داخلی 3 سرکارخانم ارشاد تماس بگیرید.)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا