اخبار

محافظت از تلفن همراه: پوشش سخت اکریلات-پلی‌یورتان پرشاخه قابل پخت با اشعه ماورای بنفش

به منظور محافظت موثر پوشش پلاستیکی تلفت همراه 5G، پوشش سخت اکریلات- پلی‌یورتان پرشاخه قابل پخت با اشعه ماورای بنفش با داشتن هسته پر شاخه بسیار سخت تهیه شد و به عنوان فیلم محافظ مورد استفاده قرار گرفت.
به منظور بررسی رابطه بین ساختار و خصوصیات این پوشش، هسته پر شاخه Hyper-6OH و اولیگومرهای HBPUA نیز سنتز شدند. ساختارهای هر دو با استفاده از طیف سنجی رزونانس مغناطیسی هسته پروتون بررسی شد و وزن مولکولی آنها نیز با استفاده از گروماتوگرافی ژل تراوشی تایید شد. به منظور افزایش میزان شبکه‌ای شدن ساختار و کاهش تنش درونی از پنتئاریتریتول ( 3- مرکاپتو پروپیونات) در سیستم فیلم استفاده شد. رفتار پخت پوشش‌ها نیز با استفاده از اسپکتروسکوپی تبدیل فوریه فروسرخ بررسی شد.
نتایج نشان داد که درصد تبدیل باند دوگانه با میزان سختی به دست آمده برای هسته پر شاخه و گروه‌های تیول موجود رابطه مستقیم دارد. خصوصیات فیلم‌های برپایه HBPUA با انجام آزمون میزان ژل موجود در سیستم، نسبت تورم و جذب آب و بررسی خوصیات دینامیکی و مکانیکی، خصوصیات سطح و ترموگراویمتری بررسی شد.
کاربرد در پوشش پلاستیکی محافظ
نتایج نشان داد که تست سختی مداد برروی پوشش تهیه شده به میزان 5H رسیده است که این میزان بالاتر از رزین تجاری موجود PUA-6 است و در نتیجه پتانسیل استفاده به عنوان یک پوشش محافظ را دارد. سختی هسته پر شاخه و وارد کردن PETMP برروی دمای انتقال شیشه‌ای فیلم اثر گذار است و اضافه کردن گروه‌های تیول باعث افزایش جزء ژل، نسبت تورم، سختی و چسبندگی پوشش می‌شود اما کاهش جذب آب و استحکام کششی را به دنبال دارد. علاوه بر این، همه پوشش‌ها خصوصیات حراتی مناسبی از خود نشان داده‌اند.
این تحقیق در جولای 2020 در مجله Progress in Organic Coating چاپ شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا