اخبار

محاسبات ساده افزایش مقیاس برای بخش مذاب در اکسترودرها

بسپار/ ایران پلیمر هنگام طراحی یا ارزیابی یک ماردان با استفاده از روش‌های ساده‌تر می‌توانید از معادلات ذوب پیچیده اجتناب کنید، در زمان صرفه‌جویی کنید و نتایج خوبی داشته باشید.

 

افزایش مقیاس (Scale-up) یا کاهش مقیاس تک ماردان ها برای تغییر برون داد ماردان، بیش از یک تغییر مقیاس ساده در بخش پیمایش (metering) است. هر بخش ماردان باید جداگانه در نظر گرفته شود و سپس برونداد آن متناسب با برونداد دیگر بخش ها هماهنگ گردد. به‌عنوان مثال، افزودن طول به یک بخش همراه با کاهش طول سایر بخش¬ها است. 

اگرچه مقداری ذوب در تمام بخش های ماردان رخ می‌دهد، اما بیشترین ذوب در بخش فشرده‌سازی (compression) یا جایی¬که قطر بدنه ماردان تدریجا کاهش می یابد و به‌عنوان بخش مذاب شناخته می‌شود، رخ می¬دهد. گرمای هدایت شده از بدنه ی سیلندر، در مقایسه با گرمای ناشی از  اتلاف گرانرو یا برش، اثر به نسبت کمی بر ذوب دارد، به‌جز در سرعت های ماردان بسیار کم، چراکه نیروی برش کمتر بوده و گرمای کمتری از طریق برش ایجاد می-شود. هنگامی‌که یک فیلم مذاب روی دیواره ی سیلندر شکل می‌گیرد، دما در فیلم به‌سرعت افزایش می‌یابد، به‌طوری‌که اختلاف دمای کمی برای انتقال گرما از سیلندر به بسپار وجود دارد. علاوه¬بر این، خود بسپار یک عایق عالی است که از انتقال گرما به بسپار ذوب نشده در زیر لایه مذاب شکل گرفته روی دیواره ی سیلندر جلوگیری می¬کند. به‌عنوان ‌مثال، فولاد 130 برابر رساناتر از LDPE است. هنگامی که نوع بسپار، ابعاد و سرعت ماردان یکسان است، آهنگ ذوب تا حد زیادی متناسب با سطح بسپار ذوب نشده یا بستر جامدِ در تماس با سیلندر است، چراکه ذوب در نتیجه ی اتلاف گرانرو یا برش رخ می¬دهد.

Zhev Tadmor و Imrich Klein در کتاب خود با نام Engineering Principles of Plasticating Extrusion، نشان دادند که آهنگ متوسط ذوب در یک کانال مخروطی طبق رابطه 1 محاسبه می شود

 

(ادامه دارد…)

 

متن کامل این گفت و گو را در شماره 207 ماهنامه بسپار که در نیمه دی ماه منتشر شده است، بخوانید. 

 

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق فیدیبو قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا