اخبار

مجوز ترک تشریفات 300 میلیارد تومانی برای نخستین های صنعت نفت

بسپار/ایران پلیمر معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری گفت: یکی از کارهایی که در سال‌های اخیر به طور جدی حمایت می شود، ایجاد امکانات و حمایت از ساخت تجهیزاتی است که برای نخستین بار در صنعت نفت تولید می شود که می تواند تا ۳۰۰میلیارد تومان مجوز ترک تشریفات دریافت کند.
سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری در آیین معرفی محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان منتخب فعال در حوزه نفت، گاز و انرژی، با اشاره به حمایت از رسوخ فناوری و نوآوری‌ها به این صنایع افزود: یکی از جدی‌ترین تلاش‌های معاونت علمی و فناوری، ورود فناوری شرکت‌های دانش بنیان و خلاق به صنایع بزرگ از جمله نفت، گاز، انرژی و سایر صنایع است.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری با بیان این‌که شرکت های دانش بنیان اکنون به بلوغی رسیده اند که می توانند مهم ترین نیازهای صنایع بزرگ را تامین کنند، ادامه داد: یکی از کارهایی که در سال‌های اخیر توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری آغاز و به طور جدی حمایت می شود، ایجاد امکانات و حمایت از ساخت نخستین بار است. یعنی اگر تجهیزی قرار باشد برای بار نخست در صنعت نفت استفاده شود می تواند تا ۳۰۰میلیارد تومان مجوز ترک تشریفات دریافت کند.

ستاری در ادامه با تاکید بر پذیرش ریسک حضور محصولات دانش‌بنیان در صنایع نفت و گاز، ادامه داد: این سرخط حمایتی، به توسعه تجهیزات بزرگ و دانش بنیان در صنعت نفت کمک کرده است و فرآیندهای ورود خود به این عرصه را آسان‌تر پشت می‌گذارد. آن بخشی که شرکت های دانش بنیان برای ورود به بازار صنعت را به این شکل تسهیل و پشتیبانی می کنیم.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری با اشاره به تحول صنعت نفت نسبت به ظرفیت و توانمندی دانش‌بنیان‌ها گفت: خوشبختانه در صنعت نفت نیز فرهنگی نو در حال جایگزین شدن با فرهنگ قبلی است که درها را به روی نوآوری داخلی می گشاید. در این فرهنگ جدید، از تجهیزات و نوآوری های ایران‌ساخت، روش‌های نو و فناوری های پیشرفته برای رفع نیازهای صنعت نفت استفاده می شود.

ستاری، شرکت‌های دانش‌بنیان را در تحقق بی نیازی از واردات و فناور کردن صنایع نفت و گاز و انرژی توانمند ارزیابی کرد و گفت: در همین نمایشگاه، نوآوری ها و فناوری های تازه‌ای را شاهدیم که می‌تواند صنعت نفت را تکانی جدی بدهد. فناوری‌هایی در حوزه پلیمر، افزودنی‌ها، مواد جدید و استفاده از فناوری‌های پیشرفته مانند فناوری های مکانیکی جدید قابل استفاده در چاه ها، دیجیتال و هوش مصنوعی، که راه را برای فناور شدن صنعت نفت، کاهش هزینه ها و افزایش کارایی فراهم کرده است.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری با تاکید بر این‌که برای رسوخ نوآوری به صنایع بزرگ باید راه برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی روی پژوهش باز شود و دولت ناظر و حامی باشد، ادامه داد: رسوخ فناوری نیاز دارد که طرف تقاضا نیز از نوآوری ها استقبال کرده و ریسک استفاده از این محصولات فناورانه را بپذیرد. در معاونت علمی و فناوری تلاش می کنیم تا این هزینه این ریسک را برای صنایع پایین بیاوریم. در حال حاضر بیش از ۷۰۰ شرکت دانش بنیان در حوزه های نفت و انرژی فعالیت می کنند که می‌توانند نوآوری را برای این حوزه به ارمغان بیاورند.

گفتنی است؛ جواد اوجی، وزیر نفت امروز روز پنجشنبه هفته گذشته (۲۷ آبان‌ماه) به همراه سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری از دستاوردها و توانمندی‌های شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه صنعت نفت که در نمایشگاه دائمی فناوری و نوآوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به نمایش گذاشته شده است، بازدید کرد و در حاشیه این بازدید وزارت نفت و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای توسعه زیست‌بوم نوآوری و فناوری صنعت نفت تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند.

نیپنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا