اخبار

لباس های جدید بدون نیاز به برق، شما را در تابستان خنک نگه می دارند!

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار / ایران پلیمر بر اساس گزارش سازمان اطلاعات انرژی، وسایل سرمایشی در حدود 10% مصرف برق کل آمریکا را به خود اختصاص داده اند. محققان در مقاله ای که در مجله ی ACS Applied Materials & Interfaces به چاپ رسیده است، بیان کردند که موفق به تولید ماده ای شده اند که می تواند بدون نیاز به جریان الکتریکی، لباس ها را خنک کند. این ماده حرارت را انتقال داده و به رطوبت اجازه ی تبخیر می دهد.
خنک کردن یک شخص بسیار راحت تر از خنک کردن همه ی یک محیط یا یک اتاق است. لباس ها و پارچه های زیادی برای انجام این کار طراحی شده اند ولی هرکدام معایبی مانند ظرفیت پایین سرمایش، مصرف زیاد برق، پیچیدگی و زمان بر بودن فرایند تولید و یا گران بودن را دارند. یانگ سی، بین دینگ و همکارانشان قصد داشتند لباسی با قابلیت خنک کردن یک شخص تولید کنند که بتواند گرما را به خارج از بدن هدایت کند، قابلیت تنفس و گردش هوا داشته باشد، دافع آب بوده و به راحتی تولید شود.
محققان این ماده را با استفاده از الکتروریسی پلی یورتان به دست آوردند. نوع فلوئورینه شده از پلی یورتان آبگریز بوده و یک فیلر با خاصیت رسانایی حرارتی در آن قرار داده شده است. نانو صفحات نیترید بور این فیلرها را تشکیل می دهد. این نانوالیاف آبگریز بوده و آب را از خود دفع می کنند ولی به دلیل حضور منافذ بزرگ، تعرق پوست می تواند تبخیر شود و هوا در داخل لباس جریان داشته باشد. نانو صفحات نیترید بور که با نانو الیاف پلی یورتانی پوشیده شده اند، شبکه ای را تشکیل می دهند که می تواند حرارت را از داخل به بیرون منتقل کند. آزمایش ها نشان دادند که میزان رسانش گرمایی این ماده از بسیاری از مواد دیگر بیشتر است. این ماده نه تنها برای خنک کردن اشخاص مناسب است بلکه برای متمرکز کردن انرژی خورشیدی، آب شیرین کن های دریایی و مدیریت دما در دستگاه های الکترونیکی نیز کاربرد دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا