مقالات

قفس های پلیمری پرورش ماهی

بسپار می نویسد، قفس های پرورش ماهی (Cage culture)، سازه هایی با ابعاد مختلف هستند که به صورت شناور یا غوطه ور در زیست بوم های (اکوسیستم های) آبی شامل آب دريا، دریاچه ها، حوضچه ها و یا آب پشت سدها نصب شده و در آن ها ماهی و سایر آبزیان پرورش داده می شوند.
این قفس ها از مواد مختلفی ساخته می شوند.

قفس های بسپاری از جنس پلی اتیلن پرچگالی (HDPE) بوده و چارچوب آن ها از لوله های ساخته شده از این بسپار که به وسیله قلاب ها و لوله هایی عمودی محکم می شوند و در بالا دارای نرده تکیه گاه می باشند تشکیل شده است.
حلقه های لوله های پلی اتیلنی شناور در قسمت فوقانی عامل اصلی نگهدارنده تورهای متصل به آن ها در قسمت زیرین می باشند. فناوری این قفس ها ابتدا در کشور نروژ به کار گرفته شد و سپس به سایر کشورها انتقال یافت، چرا که نسبت به سایر روش ها از قیمت مناسب تری برخوردار بود.
پرورش ماهی در قفس یکی از روش های رایج است که در چند دهه اخیر، با توجه به مزایای خاص خود، مورد توجه اکثر کشورهای دنیا قرار گرفته است. در کشور ما با توجه ظرفیت¬های موجود و وجود خطوط ساحلی گسترده در شمال و جنوب، اجرای طرح پرورش ماهی در قفس از سیاست های مهم و جدی شیلات می باشد. هم چنین امکان تولید تمامی اجزا و قسمت های این قفس ها از پلی اتیلن پرچگالی، به دلیل فراوانی وجود این بسپار در کشور، مهیا می باشد. به همین سبب طی سال های گذشته تولیدکنندگانی از صنعت لوله های بسپاری و خارج از آن، در این حوزه وارد شده و فعالیت داشته اند. شرکت صنایع پلاستیک جهاد زمزم نیز یکی از آن ها می باشد که در مدت زمان حضور خود در این زمینه، موفق عمل کرده است.
تاریخچه و وضعیت استفاده از قفس های پرورش آبزیان در جهان
از اولین تجربه استفاده از این روش و شروع به کار آن اطلاع دقیقی در دست نیست، لیکن با توجه به اطلاعات تعدادی از منابع در گذشته در مناطقی از جنوب شرق آسیا از این روش در ابعاد کوچک برای پرورش ماهیان بهره برداری شده است.
کشور نروژ به عنوان مطرح کننده تجاری این روش و بزرگ ترین بهره بردار آن در ابتدای شروع به کار طرح معرفی شده است و با توجه به تدوین مدارک فنی در این حوزه از کشورهای پیشرو در این صنعت محسوب می گردد.
در حال حاضر، با توجه به وجود محدودیت‌های فراوان در بهره‌برداری از منابع آبی، توجه به توسعه پرورش ماهی در قفس و جایگزینی آن با فعالیت‌های صیادی در اغلب کشورها آغاز گردیده است و آبزی‌پروری (Aquaculture) در قفس در دهه گذشته به سرعت در جهان رشد و توسعه یافته‌است[1].

(ادامه  دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره 180ام ماهنامه بسپار که در شهریورماه منتشر شده است بخوانید.
در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکارخانم ارشاد تماس بگیرید. امکان اشتراک آنلاین بر روی صفحه اصلی همین سایت وجود دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا