اخبار

قابل توجه صنایع پلیمر/ معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی: یک میلیارد دلار برای اجرای سامانه های نوین آبیاری در کشاورزی اختصاص یافت

بسپار/ ایران پلیمر معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: یک میلیارد و ۵۰ میلیون دلار برای اجرای سامانه‌های نوین آبیاری در اراضی کشاورزی اختصاص یافت.


 علیمراد اکبری چهارشنبه در سفر به استان مرکزی در حاشیه بازدید از طرح‌های آبیاری نوین کشاورزی در اراک افزود: ۲۵۰ میلیون دلار این اعتبارات در سال جاری، ۳۰۰ میلیون دلار سال گذشته و ۵۰۰ میلیون دلار سال ۹۵ به توسعه سامانه‌های آبیاری نوین در اراضی کشاورزی کشور اختصاص یافته است.

وی ادامه داد: از محل اعتبارات داخلی (بودجه عمومی دولت) نیز امسال حدود یک هزار میلیارد تومان، سال گذشته ۲ هزار و ۲۸۰ میلیارد تومان به تجهیز اراضی کشاورزی به سامانه های آبیاری نوین اختصاص یافت که حدود ۷۰۰ میلیارد تومان آن تخصیص داده شده است.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی خاطر نشان کرد: این اعتبارات برای صرفه جویی و کاهش مصرف آب کشاورزی، سازگاری با کم آبی و خشکسالی به این حوزه اختصاص یافته است.

اکبری ادامه داد: پارسال ۲۸۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی کشور به سامانه آبیاری نوین با رویکرد آبیاری میکرو تجهیز شدند.

وی پیش بینی کرد: امسال نیز با اعتباراتی که به این بخش اختصاص یافته، بیش از ۲۰۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی کشور به سامانه آبیاری نوین تجهیز می شوند.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: انتقال گیاهان آب بر به واحدهای گلخانه ای، بهره گیری از مالچ در آبیاری ها برای کاهش تبخیر، استفاده از مواد عالی خاک برای بالا بردن ظرفیت نگهداری آب در خاک و کشاورزی حفاظتی از جمله برنامه های مدیریتی این وزارتخانه برای صرفه جویی در مصرف آب است.

اکبری گفت: سالانه ظرفیت اجرای ۴۰۰ هزار هکتار سامانه آبیاری تحت فشار در صورت تامین اعتبار در کشور وجود دارد که این مهم نقش مهمی در کاهش و صرفه جویی مصرف آب کشاورزی به همراه دارد.

وی از پیشنهاد اختصاص یک در صد از اعتبارات اجرای سامانه آبیاری نوین به آموزش و ترویج این سامانه در بین کشاورزان خبر داد و ادامه داد: اکنون در طرح های بزرگ مشاور و پیمانکار به مدت یک سال در محل اجرای طرح برای آموزش به بهره برداران حضور می یابد.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: جمهوری اسلامی ایران یکی از کشورهای پیشرو در حوزه اجرای سامانه آبیاری نوین و تحت فشار است و سالانه تجهیزات مورد نیاز حدود ۵۰۰ هزار هکتار اجرای سامانه آبیاری تحت فشار در کشور تولید می شود.

اکبری افزود: صادرات خدمات مهندسی به کشورهای همجوار از جمله عراق و افغانستان و سایر کشورها از برنامه های وزارت جهاد کشاورزی است.

وی بیان کرد: اقدام های مناسبی در حوزه اجرای سامانه های آبیاری تحت فشار در اراضی کشاورزی استان مرکزی انجام شده است و سال گذشته بیش از سه هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان به این سامانه تجهیز شده است.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: با توجه به ظرفیت های استان مرکزی در ایجاد این سامانه، امکان تخصیص اعتبارات به صورت نامحدود به این استان وجود دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی نیز در این آیین گفت: این استان در زمینه اجرای سامانه های آبیاری نوین در مزارع و تامین و تولید سازه‌های نوین آبیاری از جمله استان های پیشرو در کشور است.

مجید آنجفی افزود: در ۱۶۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان مرکزی امکان ایجاد سامانه های آبیاری نوین وجود دارد که تاکنون حدود ۶۱هزار هکتار این اراضی تحت پوشش قرار گرفته است.

وی ادامه داد: در حال حاضر تا ۸۵ درصد از هزینه های مورد نیاز اجرای سامانه آبیاری نوین توسط دولت به صورت یارانه ای پرداخت می شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی افزود: ۶ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی استان سال گذشته تحت پوشش سامانه آبیاری نوین قرار گرفت و امسال نیز پیش بینی می شود این سامانه در هفت هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی استان اجرا شود.

در سفر یک روزه معاون وزیر جهاد کشاورزی به استان مرکزی از طرح ماشین های آبیاری روستای مصلح آباد اراک، شرکت تولید کننده سامانه آبیاری نوین تحت فشار شهرک حاجی آباد بازدید شد.

در جریان سفر معاون وزیر جهاد کشاورزی از مرزعه تولید گل محمدی امر آباد شهرستان اراک با ۶۳ هکتار وسعت نیز بازدید شد.

منیع: روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا