اخبار

فیلم‌های پلی‌اتیلنی حاوی نانولوله‌کربنی با خواص آنتی‌استاتیک عرضه شدند

بسپار/ ایران پلیمر یک شرکت چینی از نانولوله‌های کربنی برای تولید فیلم‌های آنتی‌استاتیک استفاده کرده است. این فیلم‌ها علاوه بر هدایت بالا، از استحکام بهتری نسبت به فیلم‌های پلی‌اتیلنی موجود در بازار برخوردارند.

اولین فیلم پلی‌استایرن آنتی‌استاتیک حاوی نانولوله‌های کربنی توسط یک تولید کننده‌ی چینی عرضه شد. در این فیلم‌ها از 0.008 درصد نانوله‌کربنی موسوم به Tuball استفاده شده‌است که دارای مقاومت مکانیکی بالایی بوده و میزان عبور نور از آن 90 درصد است.

با افزایش تولیدکنندگان قطعات الکترونیکی در چین، نیاز به بسته‌بندی ESD با کیفیت بالا، رو به افزایش است. تولیدکنندگان به دنبال بسته‌بندی‌هایی هستند که محصول را حفظ کند و در عین حال شفاف نیز باشد تا خریدار بتواند آن را مشاهده کند. از این رو یکی از شرکت‌های چینی اقدام به استفاده از نانولوله‌کربنی در فیلم‌های بسته‌بندی پلی‌اتیلنی آنتی‌استاتیک کرده‌است تا فیلم شفاف و مقاومی تولید کند.

برای تولید این فیلم‌ها، از فرآیند اکستروژن دمشی استفاده شده‌است که با این فرآیند مقدار 0.008 درصد از نانولوله‌های کربنی به فیلم پلی‌اتیلنی اضافه می‌شود. این نانولوله‌ها محصول شرکت OCSiAl بوده و با نام تجاری Tuball عرضه می‌شوند.

مواد افزودنی آنتی‌استاتیک استاندارد که به فیلم‌های بسته‌بندی پلی‌اتیلن اضافه می‌شوند، معمولاً موجب روغنی شدن سطح شده که اختلال در رسانایی ایجاد می‌کند، در حالی که نانولوله‌های کربنی می‌توانند رسانایی دائمی و یکنواخت ایجاد کنند. این فیلم‌ها همچنین از شفافیت بالایی برخوردارند، به‌طوری که عبور 90 درصدی نور از آن‌ها صورت می‌گیرد.

نتایج آزمون‌های عملی نشان داده که افزودن نانولوله‌های کربنی موجب افزایش مقاومت و دوام در برابر استرس شده‌است. همچنین وجود نانولوله‌ها موجب شده تا در فرآیند تولید نیاز به استفاده از پودر یا کربن بلک نباشد. بنابراین فیلم‌های پلی‌اتیلنی حاوی نانولوله‌کربنی گزینه‌ی مناسبی برای بسته‌بندی ادوات الکترونیکی بوده و توجه تولیدکنندگان این حوزه را به خود جلب کرده‌اند.

نانولوله‌های مورد استفاده در این فیلم‌ها به‌صورت ویژه برای استفاده در بسته‌بندی پلی‌اتیلنی تولید شده‌اند.


منبع: ستاد ویژه توسعه فناوری نانو 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا