اخبار

فیلم‌های پلیمری عایق که شکل خود را به خاطر می سپرند

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار می نویسد، شرکت پاناسونیک موفق به توسعه فیلم بسپاری عایق، کشسان، منعطف و نرم شده است که تا 5/2 برابر طول اولیه خود قابل کشش بوده و پس از قطع نیرو به حالت اولیه خود باز می‌گردد. این فیلم قابل تاشدن بوده و براحتی بر روی سطوح بی شکل نقش می‌بندد. این قابلیت محدودیت‌های طراحی را مرتفع می‌سازد. 

بعنوان مثال، با استفاده از این ماده امکان ساخت دستگاه‌های الکترونیکی ارتجاعی که قابل تبدیل به هر شکلی بوده و بعضا قابل پوشش هم می‌باشند فراهم می‌گردد. مواد عایق شرکت پاناسونیک که بر پایه رزین گرماسخت شونده بنا نهاده شده‌‌اند منعطف و ارتجاعی می‌باشد. این شرکت با بهره‌گیری از فناوری طراحی رزین خود، از خواص شبکه‌های سه‌بعدی شکل گرفته در رزین بطور بهینه استفاده می‌نماید. از دیدگاه مولکولی، این رزین‌های عایق با آسودگی از تنش‌های درونی شکل گرفته در اثر کشش به اندازه اولیه خود باز می‌گردند. علاوه بر مواد عایق غیرکشسان، نیاز به مواد عایق کشسان نیز در کاربردهای بسیاری ضروری بنظر می‌رسد. 

از این رو، توسعه الکترودهای شفاف کشسان و خمیر رسانا نیز در این شرکت صورت پذیرفته است. با استفاده از یک رزین کشسان بعنوان ماده پایه، این شرکت موفق به تولید مواد رسانایی شده است که رسانایی الکتریکی خود را حتی پس از دفعات متعدد کشیده شدن و بازگشتن به حالت اولیه حفظ می‌کند. در الکترودهای شفاف و رسانا، از یک لایه بسیار نازک از نانولوله‌های کربنی که بر روی رزین پایه پوشش داده شده به عنوان ماده رسانا استفاده شده است. این مواد قادر به جایگزین کردن ITOها که در اثر خمش دچار ترک شده و رسانایی آن بشدت افت می‌کند می‌باشند. در تهیه خمیر رسانا نیز از رزین بعنوان ماده چسبنده کشسان، و از نقره بعنوان ماده رسانا بهره‌گیری شده است. شرکت پاناسونیک با استفاده از یک فناوری نوین طراحی رزین امکان تولید موادی متشکل از هر دو جزء سخت و نرم را داراست.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا