اخبار

فیلم‌های بسپاری شفاف با قابلیت تبدیل نور خورشید به انرژی گرمایی

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار می نویسد، محققان دانشگاه MIT موفق به توسعه فیلم‌های شفاف بسپاری با قابلیت جذب نور خورشید و تبدیل آن به انرژی در زمان دیگر شدند. بر اساس گزارش این محققان، این فیلم قابلیت اعمال بر سطوح مختلفی همچون لباس، پنجره و … را دارد. انرژی گرمایی ذخیره شده در این فیلم های بسپاری در زمان دلخواه قابل رهایش است.

در حال حاضر انرژی خورشیدی ذخیره شده و بصورت الکتریسیته استفاده می‌گردد؛ با این حال، ماده جدید روشی با بازدهی بیشتر برای ذخیره انرژی خورشیدی فراهم می‌آورد. ذخیره انرژی از طریق رخداد یک واکنش شیمیایی انجام می‌شود. بر اساس نتایج این تحقیق که در مجله معتبر Advanced Energy Materials به چاپ رسیده است، برای دستیابی به ذخیره طولانی مدت گرما از خورشید، نیاز به انجام یک واکنش شیمیایی می‌باشد. سامانه ذخیره کننده انرژی از پیکربندی (configuration) پایدار مولکول‌ها بهره می‌برد. انرژی ذخیره شده بوسیله مقدار اندکی گرما یا جریان الکتریسیته آزاد می‌گردد.

نکته مهم در این روش یافتن مولکولی است که در دو پیکربندی مختلف پایدار باشد. در گام اول، با اعمال انرژی خورشیدی به مولکول شرایط برای انتقال آن به یک حالت پایدار فراهم گشته و مولکول در این چنین شرایطی برای مدت طولانی پایدار خواهد ماند. اما با اعمال اندکی انرژی این مولکول‌ها تحریک شده و به حالت قبلی خود بازمی‌گردند.

فیلم‌های تهیه شده در حال حاضر اندکی زردرنگ بوده و قابلیت کارکرد آنها تا 10 درجه بالاتر از دمای محیط می‌باشد. محققان در تلاشند تا از یک سو مشکل رنگ این فیلم‌ها را برطرف نموده و به شفافیت بالاتری دست‌یابند و از سوی دیگر پنجره دمایی کارکرد این فیلم‌ها را تا 20 درجه سانتیگراد افزایش دهند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا