اخبار

فناوری پلیمری برای استتار مواد

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار می نویسد، محققین دانشگاه صنایع آینده‌ی South Australia سلول‌های استتاری قابل انطباق برای تانک‌هایی ساخته اند که در صنایع نظامی مورد استفاده قرار می گیرد. این پروژه با همکاری گروه فناوری و علوم دفاعی صورت گرفته است. سلول‌های محصور بین دو لایه پلی کربنات به تانک‌ها قابلیت استتار را داده که هم زمان می توانند با تغییر شرایط محیطی هنوز مخفی باقی بمانند.

این سلول‌ها در واقع از بسپارهایی رسانا که در صفحات پلی کربنات بسته بندی شده اند تشکیل شده است. این سلول‌ها می توانند الگوهای رنگی را تغییر داده و به خوبی با توجه به محیط اطراف با شرایط منطبق شوند. این فناوری که مشابه عملکرد آفتاب پرست‌ها عمل می کند، سال جاری در 370 کیلومتری شمال غربی پایتخت استرالیا آزمایش شده است.

طبق گفته‌ی مسئول این پروژه، این سلول‌ها قابلیت تغییر رنگ سریع را داشته و به نیروی ثابتی برای پنهان بودن نیاز ندارند. او هدف از انجام این پروژه را پنهان کردن وسایل نقلیه در میدان جنگ از چشم انسان عنوان کرده است.

در این فناوری بسپارهای رسانا در بین ورق‌هایی از پلی کربنات قرار گرفته اند که ولتاژ بسیار اندکی در بین این صفحات جریان می یابد. این سلول‌ها می توانند در عرض یک ثانیه تغییر رنگ دهند.

البته لازم به ذکر است که صفحات پلی کربنات به اندازه‌ی کافی انعطاف پذیر نیستند در حالی که انعطاف این صفحات برای این فناوری مزیت بزرگی محسوب می شود. این گروه تحقیقاتی به دنبال استفاده از موادی کاربردی بوده که منعطف نیز باشند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا