اخبار

فناوری تولید آمیزه‌های حاوی الیاف بلند توسط شرکت Coperion

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار می نویسد، شرکت Coperion واقع در کشور آلمان در تلاش است تا فناوری تولید امیزه‌های حاوی الیاف بلند را به اروپا و آسیا ارائه دهد. این شرکت با همکاری شرکت ProTec Polymer Processing GmbH نصب کامل سامانه تولید پلاستیک‌های گرمانرم تقویت شده با الیاف بلند (LFT) را نیز ارائه می‌دهد.

 

مواد ساخته شده از LFT از سختی بسیار بالا و وزن پایین برخوردار بوده و مقاومت ضربه در آنها نیز تقویت شده است. این مواد در مقایسه با پلاستیک‌های گرمانرم تقویت شده با الیاف کوتاه (SFT) از خواص مکانیکی بهتری برخوردارند.

فرایند ساخت LFT از طریق فرایند پالتروژن (pultrusion) صورت می‌پذیرد. در این فرایند الیافی نظیر الیاف شیشه، کربن، فلز و یا الیاف طبیعی با بستر بسپاری مخلوط می‌شوند. از طریق فرایند پالتروژن، تمامی رشته‌های الیاف به بسپار آغشته می‌شوند تا بستر یکنواختی از بسپار و الیاف بدست آید. فرایند ذوب بسپار و اختلاط سایر افزودنی ها در داخل رانشگر رخ می‌دهد. شرکت Coperion از رانشگر دو ماردونه مدل  ZSK Mc18یا مدل STS Mc11 استفاده می‌نماید. مدل ZSK Mc18 برای محصولاتی مانند پلاستک‌های مهندسی که اختلاط آنها به گشتاور بالایی نیاز دارد مورد استفاده قرار می‌گیرد. از مدل STS Mc11 برای پلاستیک‌های متداولی همچون پلی‌اتیلن و پلی‌پروپیلن بهره‌برداری می‌شود. برای مرحله خوراک‌دهی از دستگاهK-Tron  استفاده شده که بطور خاص برای مواد پودری مانند پودر بسپار، مواد افزودنی پودری، تالک و گچ استفاده می‌گردد. پس از فرایند آغشته‌سازی، نوار بسپاری تقویت شده با الیاف برای خنک‌سازی وارد حمام آب شده و در ادامه به شکل دانه‌های استوانه‌ای شکل تکه تکه می‌شود. برای این منظور از فناوریCoperion Pelletizing Technology GmbH استفاده شده که مجهز به موتور خُردکننده می‌باشد. طول دانه‌ها بین mm12-5 می‌باشد. اگرچه در گذشته از پلی‌پروپیلن در LFT استفاده می‌شد، اما امروزه بسپارهایی چون PA، PEEK و PLA نیز در این فرایند مورد استفاده قرار می‌گیرند. سرعت خط تولید تا m/min50، بسته به نوع بسپار، نیز قابل دسترسی است.

صنعت خودروسازی یکی از مصارف LFT می‌باشد. با این حال، استفاده از این مواد در کاربردهای دیگری که نیاز به مقاومت در برابر تنش‌های بالا در قطعات می‌باشد، از مزایای متعددی برخوردار است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا