اخبار

فعالیت ۲۰ مرکز تحقیقاتی در دانشگاه صنعتی سهند تبریز

بسپار/ایران پلیمر  رئیس دانشگاه صنعتی سهند تبریز با بیان این‌که در حال حاضر نزدیک به ۲۰ مرکز تحقیقاتی در دانشگاه وجود دارد که دو مرکز به مرکز پژوهشکده‌ی نفت و گاز و مواد پلیمری تبدیل شده است، افزود: تاکنون نزدیک به ۴۰۰ طرح تحقیقاتی در این مراکز انجام شده که نمونه‌های بارز آن مربوط به طرح‌های کلان کشوری به ویژه در صنعت نفت است.

مصطفی قره باغی روز شنبه، 12 تیر، در دیدار با مدیرعامل شرکت موتوژن، با بیان این‌که امروز شاهد ارتباط بین دانشگاه و صنعت به طور سیستماتیک هستیم، اظهار کرد: دانشگاه صنعتی سهند به عنوان اولین دانشگاه صنعتی کشور بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۶۸ راه اندازی شده است، بعد از گذشت بیش از۳۰ سال، این دانشگاه دارای ۱۱ دانشکده فنی و مهندسی در رشته‌های مختلف است که در امر آموزش از مقاطع کارشناسی تا دکترا فعالیت می‌کند.

وی ادامه داد: در کنار تربیت نیروی انسانی، به پژوهش جهت رفع نیازهای جامعه به ویژه صنعت معتقد هستیم و در این راستا برای این‌که زیرساخت‌های لازم را فراهم کنیم، ایده‌ی مراکز تحقیقاتی تقاضا محور یا نوع دوم شکل گرفته است.

وی گفت: در این مراکز به جای این‌که از بودجه‌های دولتی استفاده شود از محل قراردهای منعقد شده با صنعت، تامین اعتبار می‌شود.

وی با بیان این‌که همکاران دانشگاه صنعتی سهند تبریز در سایر بخش‌ها نیز موفق عمل می‌کنند، گفت: با آشنایی بیشتر، قطعا باب همکاری بیشتری را با صنعت خواهیم داشت، در کنار این قضیه صنایع موفق کشور نیز به امر پژوهش توجه ویژه‌ای دارند و اگر بتوانیم این ارتباط را محکم کرده و دفاتر طرح و توسعه‌ی صنعت، دانشگاه را به عنوان خانه‌ی دوم خود فرض کنند، قطعا از پشتوانه‌ی علمی مناسب و امکانات و تجهیزات آزمایشگاهی مناسب برخوردار خواهند شد و با افزایش این ارتباط می‌توانند از نظر کیفیت تولید و هزینه‌های محصولات بین رقبا حرف اول را در جهان بزنند.

قره باغی با اشاره به راه اندازی دفتر همکاری بین شرکت موتوژن و دانشگاه صنعتی سهند، گفت: امیدواریم با راه اندازی این دفتر در آینده‌ی نزدیک شاهد موفقیت‌های زیادی از همکاری بین صنعت و دانشگاه باشیم، قطعا ثمره‌ی این همکاری برای کشورمان مفید خواهد شد.

علی خوش فطرت، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه سهند تبریز نیز در این نشست، با بیان این‌که دانشگاه صنعتی سهند در سال ۶۸ تاسیس شد، گفت: ۱۱ دانشکده‌ی فنی و مهندسی از جمله مواد، نفت وگاز، شیمی و معدن و غیره در این دانشگاه وجود دارد.

وی با بیان این‌که ۱۸۳ عضو هیئت علمی در این دانشگاه فعالیت می‌کنند، گفت: نزدیک به ۵۰ درصد اعضای هیئت علمی دانشگاه سهند، پروفسور هستند، همچنین چهار هزار و ۵۰۰ دانشجو در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند.

وی با اشاره به عملکرد معاونت پژوهشی دانشگاه صنعتی سهند، ادامه داد: ارتباط پویایی بین صنعت و دانشگاه سهند وجود دارد، پروژه‌های کلان نفتی کشور نیز در این دانشگاه در حال انجام است.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه سهند تبریز، گفت: در اختراعات توسط اعضای هیئت علمی، دانشگاه صنعتی سهند دارای رتبه‌ی سوم کشوری است.

وی افزود: امروز خوشحال هستیم با شرکت موتوژن نیز همکاری داریم و روز به روز شاهد گسترش ارتباطات خواهیم شد، دانشگاه می‌تواند به محلی تبدیل شود که به عنوان آرندی شرکت‌های بزرگ عمل کند.

 

راه اندازی دفتر تحقیقاتی شرکت موتوژن و دانشگاه سهند

وی با اشاره به راه اندازی دفتر تحقیقاتی بین شرکت موتوژن و دانشگاه سهند، گفت: امیدوارم این دفتر محملی شود تا ارتباطات بین دانشگاه و صنعت افزایش یابد تا بتوانیم به طور هدفمند فعالیت‌های خود را در راستای تحقق پروژه‌ها انجام دهیم.

رحیمی، مدیرعامل شرکت موتوژن نیز در این نشست اظهار کرد: ما در صنعت مجبور هستیم خروجی داشته باشیم لذا نتیجه محور بودن برای ما اصل است.

وی با تاکید بر این‌که از ارتباط دانشگاه و صنعت بسیار استقبال می‌کنیم، گفت: با آغوش باز پذیرای دانشگاهیان در صنعت هستیم و برای همکاری مشکل خاصی نداریم.

وی با بیان این‌که علاقمندیم دانشگاه خروجی ملموس و قابل شمارش داشته باشد، ادامه داد: همکاران جهت ارتباط بین دانشگاه و صنعت بسیار مصر هستند، خوشبختانه فاصله‌ی دانشگاه با مرکز شهر و شرکت نزدیک است با امکانات دانشگاه سهند شاهد اجرایی شدن موضوعات روی زمین مانده‌ی زیادی که اکثرا در جهت ارتقای کیفیت و ساخت داخل و نوآوری است، خواهیم بود.

مدیرعامل شرکت موتوژن با تاکید بر این‌که دنبال موضوعات تبلیغاتی در ارتباطمان نیستیم، گفت: بیشتر خواهان این موضوع هستیم که دانشگاه بازوی تحقیقات و توسعه‌ی شرکت موتوژن باشد.

وی با بیان این‌که اکنون تغییرات انجام شده در برخی پروژه‌ها توسط نیروهای متخصص، ما را به وضعیت مناسبی رسانده‌ است، گفت: در اکثر تحقیقات خود نیروی جوان را جذب کردیم و باتوجه به توانمندی نیروها، اکثر خروجی‌هایمان عملی بوده‌اند به عنوان مثال اکنون الکترو موتورهایی تولید می‌کنیم که از لحاظ راندمان و کیفیت قابل ارائه در اتحادیه اروپا هستند.

وی بیان کرد: اگر اکنون با ۳۰ نفر نیروی جوان کاری را انجام می‌دهیم قطعا با افزایش نیرو در آینده‌ای نه چندان دور حرف های تازه‌ای برای گفتن در صنعت خواهیم داشت از این رو نیاز به تغییر پارادایمی داریم.

رحیمی خاطرنشان کرد: با راه اندازی مرکز تحقیقات و نوآوری خواهان این هستیم دانشگاه به طور جدی وارد شده و پروژه‌های جدیدی را تعریف کند تا بتوان محصول جدیدی را در بازار عرضه کنیم.

وی، گفت: همکاران صنعتی ما در همکاری با دانشگاه بسیار جدی و مصر هستند.

ایسنا 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا