اخبار

فعالیت های جهانی برای کاهش آلودگی های دریایی

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ ایران پلیمر اتحادیه ی جهانی پلاستیک (GPA) یک همکاری بین المللی بین انجمن های صنعت پلاستیک و صنایع وابسته در سراسر جهان محسوب می شود. این اتحادیه در چهارمین جلسه ی پیشرفت، خلاصه ای از تعهدات انجام شده ی انجمن های مختلف را ارائه کرد. یکی از مهم ترین فعالیت های انجام گرفته تحت عنوان “اعلامیه ی جهانی” یا Global Declaration شناخته شده که همکاری واحد در رابطه با آلودگی های دریایی در سراسر جهان شناخته می شود. تحت حمایت های این اتحادیه، 355 پروژه از دسامبر سال 2017 آغاز شده که برخی از آن ها به اتمام رسیده و برخی دیگر هنوز در حال انجام می باشد. این عدد از پروژه های آغاز سال 2011 در حدود 5/3 برابر بیشتر می باشد. 
این پروژه ها شامل فعالیت های مختلفی نظیر پاک سازی های ساحل ها تا بهبود ظرفیت های مدیریت پسماندها را شامل می شود. از جمله سایر پروژه ها می توان به انجام پروژه های تحقیقاتی در سراسر جهان و افزایش آگاهی های کمپین های اطلاعاتی اشاره کرد. این پروژه ها توسط 74 اتحادیه در بیش از 40 کشور به صورت مجازی در حال انجام می باشد.
به گفته ی Callum Chen دبیر کل فعالیت های مربوط به آسیا :”انجمن های فعال درگیر فعالیت های مختلف در جهت از بین بردن آلودگی های دریایی می باشند. به خصوص در آسیا زنجیره ی ارزشی پلاستیک ها گام های بسیار مهمی را در جهت افزایش آگاهی به دولت ها و مصرف کنندگان برداشته است. عمده ی این فعالیت ها در جهت دور کردن آلودگی از محیط زیست می باشد. در همین راستا، نیازهای بسیاری در جهت بهبود زیرساخت های مدیریت پسماند و یا ایجاد آن ها احساس می شود. در واقع این مساله چالش اصلی در جهان برای کاهش آلودگی های زیست محیطی محسوب می شود.”
شش حوزه ی اصلی تمرکز اتحادیه های مختلف عبارتند از : تحصیلات، تحقیقات، قوانین عمومی، اشتراک گذاری بهترین شیوه ها، بازیافت/بازآوری پلاستیک ها، مهار آلودگی های پلاستیکی

 

امضای منشور پلاستیک در نشست جی7
منشور پلاستیک نشست گروه هفت در تاریخ نهم ژوئن توسط پنج عضو این گروه تدوین و مقرر شد ناظر بر بهبود مصرف پلاستیک ها و مدیریت ضایعات پلاستیکی در این کشورها باشد.

به گزارش نیپنا و به نقل از پایگاه اینترنتی پلاستیک نیوز یوروپ (plasticsnewseurope)، زباله های پلاستیکی رها شده در اقیانوس ها، بازیافت و به کارگیری پلاستیک های سازگارتر با محیط زیست مهمترین محورهای مطرح شده در منشور پلاستیک اقیانوس های (Ocean Plastics Charter) نشست گروه هفت بودند که در تاریخ نهم ژوئن توسط پنج عضو این گروه تدوین شد.
این منشور غیر الزام آور (non-binding charter) که به امضای کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، بریتانیا و اتحادیه اروپا رسید؛ قرار است ناظر بر بهبود مصرف پلاستیک ها و مدیریت ضایعات پلاستیکی در کشورهای یادشده باشد.
منشور مورد نظر شامل تعهد به بازیافت و استفاده مجدد (recycle and reuse) حداقل 55 درصد از پلاستیک های مورد استفاده در صنایع بسته بندی تا سال 2030 و بازیابی (recover) تمامی پلاستیک ها تا سال 2040 میلادی است.
همچنین انتظار می رود فراخوانی برای کاهش چشمگیر استفاده غیر ضرور از پلاستیک های یکبار مصرف صورت گیرد.
این سند شامل 23 بند ویژه در پنج دسته بندی است و خواهان ایفای نقش پر رنگ تر دولت ها در حمایت از بازار بازیافت محصولات پلاستیکی از جمله افزایش میزان پلاستیک بازیافت شده تا حداقل 50 درصد تا سال 2030 میلادی است.
در منشور یادشده آمده است: پلاستیک ها یکی از انقلابی ترین اختراعات قرن گذشته محسوب می شوند و نقشی مهم در اقتصاد و زندگی روزمره مردم ایفا می کنند. اما رویکرد فعلی در ارتباط با تولید، مصرف، مدیریت و دور ریختن این محصولات خطراتی جدی را متوجه محیط زیست، معیشت و سلامت انسان ها ساخته است. 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا