اخبار

فعالان اقتصادی ایرانی به هوش باشند/ ترکمنستان آماده برپایی بزرگترین رویداد نمایشگاهی از زمان استقلال

بسپار/ایران پلیمر  یک فعال بازرگانی با بیان اینکه ترکمنستان آماده برپایی بزرگترین رویداد نمایشگاهی از زمان استقلال خود از شوروی سابق است، بر فرصت شناسی فعالان اقتصادی، تولیدکنندگان و صادرکنندگان ایرانی برای حضور هرچه پر رنگ‌تر در بازار این کشور تاکید کرد.

حسن مرتجی گفت: با دستور اخیر رئیس جمهوری ترکمنستان و دعوت از همه کشورهای ساحلی دریای خزر و حوزه سی. آی. اس (CIS)، همچنین هند، ترکیه و چین، این کشور آماده برگزاری یکی از بزرگترین نمایشگاه‌های صنعتی و بازرگانی از زمان استقلال خود تاکنون می شود.

به گفته وی، این نمایشگاه فرصتی بسیار مغتنم برای فعالان اقتصادی، تولیدکنندگان و صادرکنندگان کشورمان است تا با حضور در آن به ارائه آخرین دستاوردها و محصولات خود و افزایش صادرات به این کشور در سال «رونق تولید» بپردازند.

این فعال اقتصادی یادآور شد: این کشور با برخورداری از منابع غنی انرژی، در سال‌های گذشته گام‌های مثبتی در راستای حرکت به سوی رشد و توسعه اقتصادی برداشته که تحریک مشارکت فعال کشورهای صنعتی در این کشور در بخش‌های مختلف اقتصادی از جمله نفت، گاز، صنعت، ساخت و ساز، حمل و نقل و گردشگری را موجب شده است.

وی بیان داشت: با توجه به اشتراکات فرهنگی، همچنین دارا بودن مرزهای طولانی، ترکمنستان در سال‌های گذشته همواره یکی از بهترین شرکای تجاری ایران بوده است و انتظار می‌رود فعالان اقتصادی ایرانی حضور در «نمایشگاه و همایش کشورهای ساحلی دریای خزر» که به میزبانی شهر بندری «آوازه» برگزار می‌شود را از دست ندهند.

مرتجی ادامه داد: شرکت‌کنندگان در نمایشگاه می‌توانند بدون ترس از تحریم‌ها در این کشور حضور یابند و علاوه بر آن برخورداری از ارزان‌ترین هزینه حمل و نقل دریایی در منطقه (هزینه حمل از بندر امیرآباد به بندر ترکمن باشی ۵۰۰ دلار به ازاری هر کانتینر)، همچنین ارزان‌ترین هزینه دسترسی زمینی و دریایی به بازارهای منطقه و قرار داشتن در مسیر کریدور شمال – جنوب، بر جذابیت‌های حضور در این نمایشگاه افزوده است.

وی گفت: کابینه دولت ترکمنستان نیز مانیفست (فهرست کل بار یا محموله) شرکت‌کنندگان در نمایشگاه را برای واگذاری و قرار دادن پروژه‌های گاز، راهسازی، ساختمان سازی و کشاورزی این کشور در هنگام واگذاری مناقصه‌ها در اولویت‌های خود قرار خواهد داد.

این نمایشگاه ۹ تا ۱۳ آگوست (۱۸ تا ۲۲ مرداد ماه) به میزبانی شهر آوازه ترکمنستان برگزار خواهد شد.

 

به گزارش ایرنا، در سال ۲۰۱۷ حجم مبادلات ایران و ترکمنستان یک میلیارد دلار بود و این میزان حجم تجارت موجب شده بود که ایران به عنوان شریک اول تجاری این کشور محسوب شود.

پارسال حجم مبادلات تجاری دو کشور به ۴۰۰ میلیون دلار رسید.

 

ایرنا

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا