اخبار

فرصت طلایی صادرات محصولات پتروشیمی به اروپا برای آسیایی‌ها

بسپار/ ایران پلیمر فرصت‌های صادرات محصولات پتروشیمی کشورهای آسیایی به مقصد اروپا در بحبوحه بحران انرژی در حال رشد است.

به گزارش نیپنا به نقل از هلنیک شیپینگ، بازارهای پتروشیمی آسیا در ماه‌های آینده فرصت‌هایی تازه برای صادرات به اتحادیه اروپا پیدا می‌کنند زیرا تولیدکنندگان اروپایی هنوز با هزینه‌های بالای تولید در کنار قیمت‌های بالا و بی‌سابقه انرژی دست و پنجه نرم می‌کنند.

قیمت گاز طبیعی در اتحادیه اروپا اکنون نسبت به پیش از دوره بحران حدود 15 برابر شده و این ارقام به‌طور قابل توجهی بالاتر از قیمت‌ها در آسیاست، از این رو تولیدکنندگان اروپایی با فشار قابل‌توجهی برای رقابت در برابر واردات ارزان تر روبه‌رو خواهند بود.

به گفته امی یو، تحلیلگر ارشد مؤسسه آی‌سی‌آی‌اس، تداوم قرنطینه‌های شدید در بعضی از مناطق چین به‌دلیل افزایش موارد ابتلا به ویروس کووید-19 (کرونا) باعث ایجاد تردیدهایی در بخش تولید، عملیات و تدارکات خواهد شد.

این شرایط ممکن است فشار نزولی بالقوه‌ای را به تقاضا برای محصولات پتروشیمی در آسیا وارد و در عین حال می‌تواند انگیزه بیشتری برای صادرات به مناطق دیگر ایجاد کند.

جیمی ژانگ، یکی دیگر از تحلیلگران ارشد مؤسسه آی‌سی‌آی‌اس بر این باور است که در طول فصل زمستان بازار اروپا مجبور به واردات محموله‌های پلیمری مانند رزین پلی اتیلن ترفتالات (PET)، پلی‌استایرن (PS) و پلی استایرن قابل انبساط (EPS) به‌منظور تأمین نیاز روزانه خود است، این محصولات مواد کلیدی برای صنایع بسته‌بندی ضروری روزانه هستند.

از اوایل سال 2022 میلادی شاهد چنین اوضاعی در بازار پت‌ها (PET) هستیم که بخشی از آن به‌دلیل قیمت بالای انرژی است و می‌توان پیش‌بینی کرد که در صنایع پلی‌استایرن و پلی استایرن قابل انبساط هم در سه ماه چهارم امسال شاهد این وضع خواهیم بود اکنون این دو محصول آسیا به اندازه کافی برای صادرات کافی است.

به گفته جوی ژو، دیگر تحلیلگر ارشد مؤسسه آی‌سی‌آی‌اس، عرضه پلی‌پروپیلن داخلی اروپا نیز ممکن است تا پایان سال 2022 میلادی به‌دلیل هزینه‌های بالای انرژی کاهش یابد.

به‌طور همزمان، مصرف محصول یادشده به‌دلیل افزایش تورم و قیمت‌های بالای انرژی، رشدی کند خواهد داشت و با وجود این احتمال که اروپا نیازمند واردات محموله‌های بیشتری از بازار جهانی خواهد بود، این محموله بیشتر از خاورمیانه وارد می‌شود.

ژو تصریح کرد: برای صادرکنندگان آسیایی، کاهش ارزش پول داخلی در برابر دلار آمریکا و کاهش هزینه‌های حمل و نقل بین منطقه‌ای می‌تواند فرصت‌های آنها را برای صادرات پلی‌پروپیلن تقویت کند.

وی افزود: این احتمال وجود دارد که در صورت بازگشایی پنجره آربیتراژ، مقداری از حجم پلی‌پروپیلن به اروپا صادر شود، ما انتظار داریم که بیشتر معاملات در آسیا در اولویت قرار گیرند.

ژانگ گفت: به‌دلیل قیمت‌های بالای انرژی برای دیگر محصولات بالادستی مانند مونومر استایرن (SM) و اسید ترفتالیک خالص (PTA)، انتظار می‌رود تقاضا از اروپا به اندازه کافی برای واردات از آسیا کافی نباشد، اگرچه انتظار می‌رود بعضی از این کارخانه‌ها تعطیل شوند یا عمر کمتری داشته باشند.

چند محصول پتروشیمی آسیا از جمله متیلن دی فنیل دی ایزوسیانات (MDI)، تولوئن دی ایزوسیانات (TDI) و پلی ال‌ها امسال با افزایش قابل‌توجه صادرات به اروپا روبه‌رو بوده‌اند.

در بحبوحه شرایط ضعیف بازار که انتظار می‌رود بعضی از این روندها ادامه داشته باشد، تولیدکنندگان شرق آسیا برای متیلن دی فنیل دی ایزوسیانات و پلی‌ال‌ها به‌دنبال صادرات محموله‌های بیشتری به بازارهای اروپایی هستند و دلیلش هم حاشیه‌های سود بهتر و افزایش تمایل خریداران به‌دلیل مشکلات تولید در اروپاست.

بازیگران بازار صنایع پتروشیمی در اروپا همچنین انتظار دارند که محموله‌های تولوئن دی ایزوسیانات با مبدا شمال‌شرق آسیا به‌عنوان منابع اضطراری وارد شود، با این حال، مسائل حمل و نقل مانند تأخیر بارگیری محموله‌ها در بنادر چین، سطح پایین رودخانه راین در اروپا و تقویت دلار آمریکا می‌تواند بر این جریان‌های تجاری تأثیر بگذارد.

صادرات محصول بوتیل آکریلات (بوتیل-A) چین به بلژیک همچنان در حال افزایش است و انتظار می‌رود این حجم از آنجا به کشورهای دیگر هم توزیع شود.

به گفته منابع بازار، با تداوم کمبود انرژی آلمان، حجم صادرات بوتیل آکریلات به کل اروپا ممکن است همچنان روندی افزایشی داشته باشد.

چین در بازه زمانی ژانویه تا ژوئن 2022، 162 هزار و 453 تن محصول بوتیل A صادر کرد که بیشتر به مقاصد هند، ترکیه و بلژیک بوده است.

از آنجا که هزینه های بالا انرژی تولید مواد شیمیایی در اروپا را محدود می‌کند، مؤسسه آی‌سی‌آی‌اس برآورد می‌کند که چین صادرات محصول بوتیل-A را در سال 2022 چنانچه کاهش غیرمنتظره‌ای برای عرضه مانند سال‌های 2020-2021 وجود نداشته باشد، به حدود 300 هزار تن می‌رساند.

در بازار سود سوزآور، افزایش قیمت‌های نقدی در هفته‌های اخیر شاهد عرضه بیش از حد نقطه‌ای ازسوی تولیدکنندگان شمال شرق آسیا بوده است که در میان پنجره باز آربیتراژ به اروپا صادر می‌شوند.

از سوی دیگر، دسترسی اروپا به محصول سود سوزآور به‌دلیل تداوم شرایط فوق‌العاده یک تولیدکننده به مقدار قابل‌توجهی کاهش یافته است. نرخ‌های عملیاتی تولیدکنندگان در سراسر منطقه نیز در پی قیمت بالای برق و تقاضای کم کلر تحت تأثیر قرار گرفته است.

در بازار پلی‌وینیل کلراید (PVC)، هیچ تجارت آربیتراژی بین آسیا و اروپا با وجود کاهش قیمت رزین در بازار اول رخ نداده است زیرا تقاضا در اتحادیه اروپا به‌دلیل ترکیبی از عواملی مانند فصل کم تقاضا و تورم رو به رشد و افزایش تردید در بخش ساخت و ساز پایین‌دستی کاهش یافته است.

در بازار اتانول آمین‌های چین، چند بازیگر از تمایل مداوم خریداران چینی برای ذخیره‌سازی بیشتر با توجه به نگرانی‌ها درباره احتمال عرضه محموله‌های چین و آسیا به اروپا سخن به میان آوردند.

تولید در اروپا به‌طور بالقوه می‌تواند در بحبوحه افزایش هزینه‌های برق کاهش یابد، در نتیجه، کاربران می‌توانند به بازارهای تک‌محموله آسیای برای برآورده کردن الزام‌ها مراجعه کنند.
به گفته آن سان، تحلیلگر ارشد مؤسسه آی‌سی‌آی‌اس، در بازار لاستیک استایرن بوتادین (SBR) آسیا، صحبت از پنجره آربیتراژ گاه به گاه برای عرضه از آسیا به اروپا به میان می‌آید و انتظار می‌رود در کوتاه‌مدت در تئوری باز بماند.

این مسیر معمولی نیست اروپا به‌طور معمول در گذشته محصول لاستیک استایرن بوتادین را به آسیا صادر می‌کرد که مزیت آن نیز هزینه‌های خوراک کمتر است. با این حال، آسیا از سال 2021 تاکنون کمترین قیمت را برای مواد اولیه بوتادین (BD) خود داشته است.

سان در این باره گفت: در همین حال، از آنجا که حجمی از تولید لاستیک در پی آغاز تنش‌های مسکو-کی‌یف به بازار اروپا اختصاص یافته است، بازار لاستیک استایرن بوتادین اروپا با تقاضای بالا و کاهش تولید روبه‌روست، این در حالی است که در حالی که تولیدکنندگان لاستیک استایرن بوتادین در اروپا به‌دلیلن هزینه های بالای انرژی با نرخ‌های پایین عملیاتی فعالیت می‌کنند.

با این حال، مشکلات بیشتری هم در کنار قیمت‌ها وجود دارد، رقابت در نرخ حمل و نقل، صدور گواهینامه محصول، نرخ ‌ای ارز متغیر و پایداری تقاضای سالم در اروپا از جمله مواردی است که فعالیت های آربیتراژ را محدود می‌کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا