اخبار

فردا بزرگترین عرضه اولیه سال در تالار شیشه ای/ پتروشیمی پارس با 300 میلیون سهم به دنبال جذب چند صد میلیارد تومان است

بسپار/ ایران پلیمر درحالی وارد معاملات روز سه شنبه می‌شویم که قرار است در روز آینده بزرگترین عرضه اولیه سال و یکی از بزرگترین عرضه اولیه‌های تاریخ بورس (از منظر ارزش ریالی) صورت گیرد. بدون تردید یک عرضه اولیه با چنین ابعادی کلیت بازار سهام را تحت‌الشعاع قرار خواهد داد کما اینکه برخی اهالی بر این باورند که یکی از دلایل عقبگرد خریداران در روزهای اخیر نیز مربوط به این رویداد مهم است.

 

در انتظار غول پتروشیمی

آگهی عرضه اولیه ۳۰۰ میلیون سهم از سهام پتروشیمی پارس در بازه قیمتی ۲۲۸۰-۲۴۰۰ در کمترین قیمت تعیین شده نیازمند ۶۸۴ میلیارد تومان نقدینگی‌ست.

نگاهی به ارزش معاملات روزانه و خالص جریان نقد تزریق شده به بازار سهام طی روزهای پررونق بورسی در هفته‌های گذشته نشان می‌دهد که ورود این حجم از نقدینگی برای اهالی بورس نیازمند مقدمه چینی‌ست. مقدمه‌چینی از آن منظر که اگر قرار باشد برای این عرضه اولیه نقدینگی جدیدی به بازار تزریق نشود، فروش سهام از سوی سهامداران حقیقی و حقوقی برای آمادگی خرید سهام این شرکت امری اجتناب‌ناپذیر است. اما عرضه این شرکت سودساز (دارای EPS مناسب-گزارش چشم‌انداز سودآوری پتروشیمی پارس) در این مقطع زمانی را می‌توان به نوعی تلاش برای جذب نقدینگی سرگردان نامید. اتفاقی که فی نفسه کاملا مثبت ارزیابی می‌شود و رویکرد سازمان بورس برای چنین هدفی (جذب نقدینگی) منطقی و با شناخت درست صورت گرفته‌است.

اما باید دید واکنش بازار سهام پس از فروکش کردن هیجان این خرید چیست و آیا این حجم از نقدینگی در سهام دیگر می‌چرخد یا باز هم شاهد خروج آن از بورس و پرسه زدن در بازارهای موازی خواهیم بود؟

 

منبع: دنیای بورس 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا