اخبار

فارغ التحصیلان اشتغال در بخش خدمات را به صنعت ترجیح می دهند ‏

بسپار می نویسد، سهم صنعت در اشتغال تحصیل‌کرده‌ها کمتر از 30 درصد است و بیشترین تعداد تحصیل‌کرده‌های دانشگاه ها به سمت اشتغال در خدمات می‌روند. 


به گزارش فارس، پویا علاءالدینی دانشیار گروه برنامه‌ریزی اجتماعی در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران در دومین روز همایش سیاست‌های صنعتی و تجاری برای صادرات و اشتغال با اشاره به آمار اشتغال در بین تحصیل کردگان دانشگاه‌ها اظهار داشت: طبق آمار تعداد 11 میلیون نفر تحصیل کرده و مشغول به تحصیل در کشور داریم، ولی با وجود این تحصیلات این افراد نتوانسته‌اند سهم قابل توجهی در سرانه تولید ناخالص داخلی ایجاد کنند. 

وی افزود: بهره‌وری کل و بهره‌وری نیروی انسانی هم با وجود تعداد بالای تحصیل کردگان در اقتصاد کشور ما به شدت پایین است که باید یکی از دلایل آن این باشد که 1 میلیون نفر از این تعداد همچنان بیکار هستند. 

به گفته علا‌ءالدینی باید تاثیر بهره‏ وری کل، کارآیی، صرفه‏ های مقیاس و نیز سرمایۀ انسانی بر اشتغال و صادرات بخش صنعت سنجیده شود. 

این دانشیار دانشگاه تهران تصریح کرد: نتایج حاکی از تاثیر مثبت و بزرگ صرفه‏ های مقیاس بر اشتغال و صادرات صنعتی است، اما تاثیر این عوامل بر زیربخش های مختلف صنعت نامتقارن است. در تعدادی از زیربخش‏ ها صرفه های مقیاس موجب کاهش صادرات می‏‌شود که دارای تبعات منفی برای کل بخش صنعت است. 

وی با اشاره به اقدامات مورد نیاز در این زمینه، گفت: بر پایه محاسبات انجام شده سرمایه انسانی دارای تاثیر مثبت و معنی داری بر صادرات و اشتغال است؛ این نتایج نشان می‌دهد که دولت باید جهت بهبود سرمایه انسانی سرمایه‏‌گذاری کند و نقشی فعال در ارتقای صرفه‏‌های مقیاس، کارآیی و بهره‌‏وری بخش صنعت ایفا کند. 

علاءالدینی در پایان تاکید کرد: دولت می‏‌تواند پس از تحقق سطوح بهینۀ صادرات و صرفه‏‌های مقیاس مداخله خود را در بخش صنعت کاهش دهد.


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا