اخبار

علیرضا مختاریان، مدیرعامل ماهرخ پلاستیک (آیاتای پلاستیک): مطلوب ما این است که دولتمردان در تولید دخالت نکنند!

بسپار/ ایران پلیمر شرکت آیاتای پلاستیک تولیدکننده ظروف یکبار مصرف با مجوز تولید و پروانه بهره برداری بهداشت و چاپ تصویر روی این ظروف است. این شرکت در سال 1375 آغاز به فعالیت کرد و در سال 1379 شرکت و برند ثبت رسمی شد. امروزه تولیدات این شرکت هم برای محصولات لبنی و هم در بسته بندی­های سالاد و سبزیجات مورد استفاده قرار می­گیرند.

مختاری در گفت و گو با بسپار گفت: گریدهای مورد استفاده ما بسته به نوع محصول متغیر است و انواع مختلفی از گرید پلی­ پروپیلن  و در برخی محصولات PET را در تولیدات مورد استفاده قرار می­دهیم. شفاف کننده و براق کننده نیز به عنوان افزودنی در محصولات استفاده می­شود و عمده مواداولیه را از پتروشیمی ­های داخلی تهیه می­کنیم. هرچند چندماه گذشته در تهیه PET به مشکل خوردیم و ظروفی که قابلیت تغییر داشتند را باPP  تولید کردیم. در حال حاضر حدود  20 خط تولید داریم ولی حدود 3 یا 4 خط فعال داریم در صورتی که قبلا همه­ ی خط­ها حتی در شیفت شب هم مشغول به تولید بود اما اکنون تولید شیفت شب را حذف کرده ­ایم و با کمتر از یک سوم ظرفیت اسمی به فعالیت ادامه می­دهیم.

وی نمایشگاه چاپ و بسته بندی امسال را مثبت ارزیابی کرد و اظهار داشت: خوشبختانه دستاورد خوبی از نمایشگاه امسال داشتیم و حتی از کشور ترکیه برای بازدید و خرید به نمایشگاه آمده بودند. البته بازارهای صادراتی مطلوبی در عراق داشتیم اما متاسفانه به دلیل بخشنامه­ ی جدید در رابطه با برگرداندن ارز به نیما با مشکل مواجه شدیم، چرا که بیشتر مشتریان ما در عراق تمایل دارند به تومان با ما معامله کنند و اگر  دولتمردان در تولید دخالت نمی­ کردند وضعیت مطلوب تری داشتیم. با بخشنامه­ هایی از این دست صنعت را فلج کرده­ اند. هرچند هدف ورود ارز به کشور بود اما با این کار صنعت فلج شد. مشکل اصلی تفاوت قیمتی دلار با سامانه نیما است و اکثر کشورها یا با بانک مراوده تجاری انجام می دهند یا با صراف. ما با هر دوی این  بخش با مشکل مواجهیم. در نتیجه صادرات هم با مشکل مواجه شده است.

وی افزود: مشکلات عمده­ ی تولید کنندگان مشابه است و دولتمردان هم به  خوبی به مشکلات آگاهند. امیدوارم هرچه زودتر برای این معضلات به خصوص نرسیدن مواد اولیه به تولید کننده ی واقعی چاره ­ای اندیشیده شود.

 

 

(ادامه دارد …)

 

متن کامل این مقاله را در شماره 196ام بسپار که در نیمه دی ماه منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به درخواست نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک سالانه با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا