اخبار

عباسعلی متوسلیان، مدیرعامل یزد پولیکا: آنقدر که دنیا از PVC بهره می‌برد، ما بهره نمی‌بریم!

بسپار/ ایران پلیمر در ایران به شکل سنتی، طی سالها و دهه های اخیر دچار چالش ها و نقص هایی در  بخش مهندسی مشاور هستیم. تا جایی که متاسفانه تحقیقات عمیق روی مسایل فنی و اقتصادی در حوزه‌ی پلیمرها کمتر به چشم می‌خورد و کار به جایی می‌رسد که گاهی پلیمرها با داشتن منابع و مواد اولیه پتروشیمی، نتوانسته است ظرفیت قابل قبولی در سطح منطقه، به خصوص در تولیداتی مانند PVC داشته باشد.

این مساله اولین مشکلی که برای تولید در ایران ایجاد می کند این است که شاهد صادرات خام نفت، میعانات گازی و فرآورده‌های پتروشیمی  هستیم. این در حالی است که دیگر کشورها از این مزیت به بهترین شکل بهره می‌برند. به این معنا که فرآورده‌های پتروشیمی به صورت خام در کشورهای موفق صادر نمی‌شود و آن فرآورد‌ه‌ها در اختیار بخش‌های متعدد تولیدی قرار می‌گیرد و آنها فرآورد‌ه ها را با توان داخلی و ملی تبدیل به محصول با کیفیت می‌کنند و ارزش افزوده بالایی را نصیب تولید ناخالص داخلی هر کشور می‌کنند. اما ما در ایران و صنعت داخلی از مزایای آن  چه در بخش‌های کشاورزی و  صنعتی و چه در بخش‌های آب و فاضلاب به دلیل تخصیص نامناسب مواد اولیه پتروشیمی و عدم عزم موجود برای حمایت از تولید‌کنندگان این حوزه محروم می مانیم. در حال حاضر براساس آمار های رسمی و بین‌المللی  از ۲۲.۵ میلیون تن رزین پلیمری تولید شده در جهان حدود 12 و سه دهم میلیون تن سهم رزین‌های PVC است که سهم 55 درصدی آن را از کل رزین‌های جهان نشان می دهد. 
این آمار نشان می‌دهد دنیا تجربه خوبی را در این حوزه طی کرده و شرکت‌های مشاور انواع محصولات را بررسی می‌کنند و به مصرف کننده بهترین انتخاب را ارایه می‌کنند. در ایران ما نیز در حوزه PVC و در حوزه انجمن وظیفه داریم سمینارهای آموزشی و ترویجی برگزار کنیم تا مخاطب که معمولا مهندسان آب و خاک، مشاوران و پیمانکاران و کارگزاران هستند بیشتر با آن آشنا شوند و بتوانند انتخاب صحیحی داشته باشند. از سوی دیگر با نگاه اقتصادی و فنی، لوله و اتصالات PVC می‌تواند جایگاه ارزنده ای در تمامی بخش‌ها داشته باشد. به دلیل سوابق اجرایی که بنده دارم قبل از ورود به بحث تولید، لزوم برگزاری سمینارهای آموزشی در مباحث مربوطه را به طور کامل حس می‌کنم و مرتب درگیر آن هستیم. 
برهمین اساس، نگاه تولیدات ما بهره بردارانه با خدمات پس از فروش است. تا به حال مشتری ناراضی نداشتیم چرا که به تمامی عوامل مشکل ساز آگاهی داریم و آنها را برطرف کرده‌ایم. 
از سوی دیگر باید در نظر داشت که هر نوع از لوله‌های پلیمری جایگاه خود را دارد و هیچیک قابل جایگزینی با دیگری نیست. علت تاکید من بر امر مشاوره قبل از خرید به همین دلیل است که هر لوله‌ای در جایگاه خود کاربری مناسب دارد. از طرفی لوله های PVC از دهه سی شمسی با آغاز به کار پتروشیمی آبادان، تا به امروز در داخل از صفر تا صد قابلیت تولید دارد و دانش آن بومی شده است. همانطور که واقف هستید در پلیمر PVC حدود 57  درصد از نمک دریا استفاده می شود و حدود 43 درصد وابسته به نفت و پتروشیمی. بنابراین طبیعی است که تنش قیمتی کمتری را نسبت به دیگر محصولات پلیمری تجربه کند. حتی در برهه ای از زمان قیمت این مواد ثابت بود. همچنین چهار پتروشیمی غدیر، آبادان، بندر امام و اروند 800 هزار تن در سال این رزین را تولید می‌کنند که ظرفیت صنایع تکمیلی یک میلیون و 200 هزار تن در کشور بر اساس آمار وزارت صنایع است و در واقع با 30 الی 40 درصد ظرفیت واقعی مشغول به تولید است. با نگاه ملی به مسایل اقتصادی و رفتن  به سمت توسعه باید تخصصی و با نگاه به الگو های جهانی نگاه کرد. با نگاه به سهم جهانی لوله‌های PVC در بخش کشاورزی و ساختمان میتوان اهمیت کاربرد آن را در این بخش دریافت.البته در برخی بخشها PVC جوابگو نیست و هر لوله ای از چدن گرفته تا پلی اتیلن جایگاه ویژهی خود را در هر بخش دارد. یکی از مزایای لوله های PVC نسبت به سایر لوله‌های پلیمری در نحوه‌ی اتصال آن است که به صورت چسبی ،اورینگی، جوشی و رزوه ای است و با بکارگیری تلفیقی از آنها در ساختمانها و پروژه های مختلف، می توان در برابر زلزله، رانش زمین و نشست ساختمان مقاومت بهتری را ایجاد نمود.

 

(ادامه دارد…)

متن کامل این مصاحبه را که در شماره 192ام بسپار در نیمه شهریور ماه منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. امکان اشتراک آنلاین بر روی صفحه ی اصلی همین سایت وجود دارد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا