مقالات

ظروف فلزی همچنان رقیب جدی پلاستیک‌ها در صنایع بسته‌بندی

بسپار می نویسد، 

برگردان: علی آشتیانی

دانشجوی دکترای مهندسی رنگ- موسسه پژوهشی علوم وفناوری رنگ و پوشش


مقدمه مترجم

اگر تمام بازار بسته بندی مواد غذایی که شامل موادی از قبیل شیشه، فلز، انواع کاغذ و مواد پلیمری است را در نظر بگیریم، دور از ذهن نیست که مواد پلیمری با قدرت بیشتری به سمت افزایش سهم خود از این بازار بروند. اما گزارش پیش رو که مربوط به سال 2013 است نشان میدهد در عین حال که ظروف پلاستیکی در حال افزایش سهم خود از بازر جهانی صنایع بسته‌بندی هستند اما، ظروف فلزی همچنان در بخش‌هایی از بازارهای منطقه‌ای مثل آفریقا و خاور میانه به روند رو به رشد خود با قدرت ادامه می‌دهند.


مقدمه

از سال 2004 طی پنج سال، بسته‌بندی در ظروف فلزی به طور متوسط سالانه 2.8 درصد افزایش یافت تا جاییکه در سال 2009 تا 18 درصد از ارزش کل صنایع بسته‌بندی را در اختیار گرفت. اما همزمان، صنعت بسته‌بندی در ظروف سخت پلاستیکی با رشد سالانه 6.5% و ظروف نرم با رشد سالانه 4.3% در مجموع توانستند که 30 درصد بازار را به خود اختصاص دهند.

روند افزایش سهم ظروف پلاستیکی از بازار، همزمان با افزایش تقاضا برای بسته‌بندی در بطری‌های PET برای آب و نوشیدنی بالاتر هم رفت. همچنین در بسته‌بندی گوشت قرمز، ماهی و مرغ، تولید غذاهای آماده و نیمه آماده نیز جای زیادی برای رشد مصرف ظروف پلاستیکی وجود داشت. در این میان، شیشه، فلز و بعضا کاغذ و مقوا به عنوان رقبای اصلی پلاستیک به شمار می‌آیند. 

ظروف پلاستیکی پت در حال حاضر نزدیک به 60% بازار بطری های آب و ابمیوه و نوشابه را در اختیار دارد.پلاستیک ها از چند منظر دیگر هم میتوانند دارای مزیت رقابتی باشند که از جمله آن می توان به قابلیت بازیافت و پایین آمدن وزن محصول و زمان انبارداری بالاتر اشاره کرد که همگی از نظر اقتصادی بسیار مورد توجه قرار میگیرند.

با این حال، بررسی ها حاکی از ان است که ظروف فلزی همچنان یک رشد سالانه 2 تا 3 درصدی را در بازار جهانی را حفظ خواهد کرد. اما در بازارهای منطقه ای خصوصا آفریقا و خاورمیانه یک تفاوت بزرگ مشاهده میشود چنانکه رشد ظروف فلزی در بسته بندی دو رقمی دیده میشود.


آشنایی کلی با ساختار بازارها

بعضاً در برخی بازارها، ظروف فلزی دارای کاربردهایی هستند که در بازارهای جهانی چنین استفاده‌هایی غیر معمول است. برای مثال، اگرچه 95% کل مصرف ظروف فلزی در جهان در صنعت بسته بندی مواد غذایی و نوشیدنی است اما در بازارهای فوق، 25% مصرف ظروف فلزی در کاربردهای غیر غذایی مثل پوشرنگ، لاک، چسب و غیره است که انتظار می‌رود با رشد بخش ساخت و ساز خصوصا در آفریقا و خاورمیانه، این سهم افزایش بیشتری نیز پیدا کند.


آشنایی با تولیدکنندگان ظروف فلزی

شرکت Rexam به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان قوطی نوشابه دارای زنجیره‌ی کامل تولید قوطی آلومینیومی از بوکسیت تا انتها است. این شرکت با داشتن سهم 45 درصدی از بازار اروپا و 68 درصدی از آمریکای جنوبی به عنوان بزرگترین تامین کننده در این قاره‌ها شناخته می‌شود. با افزایش ظرفیت فروش قوطی‌های استیل و آلومینیوم خود در هند و چین و خاور میانه، در حال گسترش فعالیت خود در آسیا است. یکی از ابداعات این شرکت نوشابه‌سازی Jolt، نوعی قمقه خنک کننده‌ی نوشیدنی چندبار مصرف ساخته که قادر است با شارژ باتری، نوشابه‌ی انرژی زای داخل آن را خنک و تازه نگه دارد.

 

در صورت تمایل به مطالعه متن کامل این متن لطفا شماره 165 پوشرنگ  را در اردیبهشت ماه 1395 ببینید.


 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا