اخبار

طراحی یک پالایشگاه نفت خارجی با فناوری و دانش ایرانی

بسپار می نویسد، رییس پژوهشکده پالایش پردیس صنایع پایین ‏دستی پژوهشگاه صنعت نفت از ساخت پالایشگاهی در خارج از کشور با استفاده از فناوری ایرانی خبر داد و گفت: در ساخت این پالایشگاه از 9 فناوری تولید شده از سوی پژوهشگاه صنعت نفت استفاده خواهد شد.

به گزارش ایسنا، مهندس علی‌‏احسان نظربیگی پژوهشکده پالایش پژوهشگاه نفت را دارای دو ماموریت انجام پروژه‌های پژوهشی و فعالیت‏های خدماتی دانست و افزود: بر این اساس علاوه بر واحدهای صنعتی که از این پژوهشکده خدمات دریافت می‏‌کنند، واحدهای مختلف پژوهشگاه خواستار دریافت خدمات این پژوهشکده هستند. برای مثال پردیس بالادستی که چاه‏‌ها و مخازن را مطالعه می‏‌کند، ارزیابی و آنالیز نفت خام را برای تقطیر به این پژوهشکده واگذار کرده است و ما نیز نتایج داده‌های به دست آمده را در اختیار آنها می‌گذاریم.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در این پژوهشکده، یادآور شد: مهم‏ترین فعالیت این پژوهشکده انجام پروژه‌‏های مرکاپتان‌زدایی از برش‌های سبک نفتی (DMD) و مرکاپتان‌زدایی از میعانات گازی (DMC) بوده که هم ‏اکنون به مرحله تجاری‏ سازی رسیده است.

نظر بیگی از اجرای طرح پایلوت واحد کک سازی با همکاری سازمان ایمیدرو خبر داد و خاطرنشان کرد: علاوه بر آن با اجرای پروژه تحقیقاتی در صدد بومی سازی واحد نمک‏‌زدایی هستیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر پروژه ارائه فناوری چند واحد پالایشگاهی برای یک پالایشگاه خارج از کشور را در دستور کار داریم براساس این پروژه پژوهشگاه صنعت نفت قرار است تعداد 9 فناوری را که شامل لیسانس و خدمات مهندسی پایه است را به این پالایشگاه ارایه کند که 5 فناوری آن متعلق به پژوهشکده پالایش این پژوهشگاه است.

رییس پژوهشکده پالایش پردیس صنایع پایین ‏دستی پژوهشگاه صنعت نفت با اشاره به جزئیات این 5 فناوری، توضیح داد: 2 پروژه مربوط به تصفیه هیدروژنی و کاتالیستی نفت است، پروژه سولفورزدایی از دیزل و پروژه واحد «ویسبریکر» است که ته مانده‌های قیری را به نفت کوره و فرآورده‏‌های سبک تبدیل می‏‌کند و پنجمین مورد نیز شامل واحد قیرسازی پالایشگاه می‌شود.

به گفته وی، این پژوهشکده ارائه دانش فنی و طراحی 5 واحد پالایشگاه را کاملا به عهده گرفته ‏است و در نهایت واحدهای اصلی این پالایشگاه خارجی با دانش ایرانی ساخته خواهد شد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا