اخبار

طراحی جدید بطری‌های شامپو با قابلیت تخلیه کامل محتویات داخلی

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار می نویسد، یکی از مشکلات متداول بطری‌های شامپو عدم خروج مقداری از محتویات داخل بطری- علی رغم اعمال فشار به بطری- می‌باشد. از این رو، همواره بخشی از مایع شستشو به همراه بطری دور ریخته می‌شود. علاوه بر این، به دلیل وجود بخشی از مایع در داخل بطری نمی‌توان بطری مورد نظر را بازیافت نمود. زیرا نیاز به شستشوی کامل آن می‌باشد که فرایندی زمان‌بر است.

محققان دانشگاه ایالتی اوهایو موفق به ابداع روش نوینی جهت ایجاد آستر در داخل بطری شدند که برای محتویات داخل بطری امکان جریان پذیری آسان را فراهم می‌آورد. نتایج این تحقیق در مجلهPhilosophical Transactions of the Royal Society به چاپ رسیده است.

در این پوشش نوین یک ساختار Y-شکل ایجاد شده است که قطرات شامپو را بصورت گهواره‌ای بر روی کیسه‌های هوای ریز حرکت می‌دهد. بدین ترتیب، شامپو هیچ گاه با قسمت داخلی بطری در تماس قرار نخواهد گرفت. ساختار Y-شکل از نانوذرات سیلیکا یا کوارتز ساخته شده است که با اعمال اصلاحات شیمیایی به شامپو نمی‌چسبد.

یکی از استادان دانشکده مکانیک دانشگاه اوهایو ظهار داشت: “از این روش در خارج کردن مواد غذایی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما، در مقایسه با شامپو، خارج کردن سُس از بطری ناچیز بحساب می‌آید. پوشش ابداع شده بطور کلی مایعات را از خود دفع می‌کند؛ با این حال، دفع شامپو از این پوشش به سختی صورت پذیرفت.”

در آزمایشات انجام شده توسط این گروه تحقیقاتی نانوذرات هم‌اندازه سیلیکا بهمراه حلال بر روی سطح داخلی بطری به روش پاششی پوشش داده شدند. حضور حلال در این فرایند منجر به نرم شدن سطح پلی‌پروپیلن می‌گردد. این امر امکان نفوذ و قرارگیری نانوذرات سیلیکا بر روی سطح را فراهم می‌آورد و پس از سرد شدن بطری چایگاه سیلیکا نیز تثبیت می‌گردد.

دانشگاه ایالتی اویا امیدوار است تا جواز روش پوشش‌دهی ابداع شده را بدست آورد تا از آن نه تنها در بطری‌های شامپو بلکه در سایر کاربردهای پلاستیکی استفاده نماید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا