اخبار

ضوابط تخصیص سهیمه محصولات پتروشیمی تغییر کرد

بسپار/ایران پلیمر بر اساس ابلاغیه جدید وزارت صمت، ضوابط قبلی تخصیص سهیمه محصولات پتروشیمی لغو و ضوابط جدید جایگزین آن شد. بنابر نامه رضا محتشمی‌پور، معاون معادن و فرآوری مواد وزارت صمت، درابلاغیه جدید تخصیص سهمیه محصولات پتروشیمی، ضوابط برای دو گروه واحدهای جدید گروه واحدهای صنعتی قدیمی که سهمیه بهینه یاب داشته‌اند به صورت مجزا تعیین شده است.

بر اساس این ابلاغیه، واحدهای صنعتی جدید ظرفیت‌های ایجادی،  توسعه‌ای و فعال مجدد، در خصوص مواد مازاد تخصیص سهمیه بر اساس ۵۰ درصد ظرفیت اسمی مندرج در پروانه بهره برداری صورت گرفته و همچنین در خصوص مواد دارای کمبود تخصیص سهمیه بر اساس ۲۰ درصد ظرفیت اسمی در پروانه بهره برداری صورت می گیرد.

آنطور که در این ابلاغیه آمده است، برای واحدهای قدیمی هم که قبلاً به بورس معرفی شده اند، تخصیص سهمیه براساس متوسط آمار تولید ۲۴ماهه ثبت شده در بهین یاب صورت می گیرد.

همچنین در این نامه ذکر شده است که صورت معاملات فصلی خرید مواد اولیه و فروش محصولات ارائه شده به سازمان امور مالیاتی، ملاک ادارات کل صمت استان ها برای محاسبه آمار تولید ۲۴ ماه بوده و موضوع الزام ثبت اطلاعات فاکتورهای فروش محصولات تولید شده واحدهای مصرف کننده مواد پتروشیمی در سامانه جامع تجارت با همان رویه قبلی ادامه داشته و ملاک عمل جهت اصلاح سهمیه‌ها، فاکتورهای فروش ثبت شده شرکت‌های دریافت کننده سهمیه است که هر سه ماه یک بار به صورت سیستمی مجدد محاسبه و اعمال می‌شود.

بر اساس ضوابط جدید تخصیص سهمیه محصولات پتروشیمی به واحدهای صنفی هم مشابه واحدهای صنعتی بر اساس مفاد ماده های یک و دو صورت می پذیرد اما از آن جایی که منطق تاسیس و حجم فعالیت واحدهای صنفی با واحدهای صنعتی متفاوت است لذا حداکثر میزان مواد اولیه قابل تخصیص جهت هر رشته فعالیت_محصول ماهیانه ۴۴ تن است.

لازم به ذکر است که ضوابط جدید شامل محصول دو اتیل هگزانول نیست و سهمیه‌بندی این محصول تا اطلاع ثانوی بر اساس روال سابق انجام می‌شود.

آنطور که در این نامه آمده است، ضوابط جدید با هدف بهینه‌سازی فرآیند تخصیص مواد اولیه پتروشیمی و با توجه به سیاست‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی بر توسعه صنایع پایین‌دستی و فعال‌سازی ظرفیت‌های خالی ایجاد شده در این صنایع، ابلاغ شده است.

جهت مطالعه متن نامه به لینک زیر مراجعه کنید:

سهمیه بندی مواد اولیه پتروشیمی155982

 

  

اینپیا 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا