اخبار

ضمانت نامه پذیرش ریسک چیست؟

بسپار به نقل از خانه، صنعت معدن تجارت می نویسد، بنابر گفته مسئولان تعیین شرایط و ضوابط بهره‌مندی صنایع کوچک از ضمانتنامه‌های بیمه و مالیات در حال بررسی بوده و در آینده نزدیک از سوی صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک اطلاع‌رسانی خواهد شد.

هرچند صدور ضمانتنامه‌های پذیرش ریسک تا حدودی از وابستگی صنایع کوچک به بانک‌ها کاسته و شرایط جبران هزینه‌ها را برای صنعتگران با کارمزد یک درصدی فراهم کرده است اما با ایجاد تنوع در خدمات قابل ارائه صندوق انتظار برای پذیرش ریسک مالیات و بیمه خواسته‌ای دور از انتظار صنعتگران نیست.
علیرضا محمدی، معاون صنایع کوچک شرکت شهرک‌های صنعتی کرمانشاه در گفت‌وگو با صمت با اشاره به بهره‌مندی صنایع کوچک از خدمات قابل ارائه از سوی صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک در بحث بیمه و مالیات اظهار کرد: صندوق ضمانت از سرمایه‌گذاری صنایع کوچک در زمینه صدور تمام ضمانتنامه‌ها از صنعتگران معادل ۵۰ درصد از مبلغ ضمانتنامه درخواستی را به عنوان وثیقه دریافت می‌کند. بنابراین اگر صنعتگری درخواست ضمانت ۱۰۰ میلیون تومانی برای سازمان امور مالیاتی داشته باشد باید با ارزیابی اعتبارسنجی از پرونده ارائه شده حداقل وثیقه ۵۰ میلیون تومانی معرفی کند.
محمدی با اشاره به ارائه بیش از ۵۰ پرونده درخواست ضمانتنامه در کرمانشاه تصریح کرد: بعد از تشکیل پرونده، معرفی وثیقه و انجام ارزیابی اعتبارسنجی حدود ۱۰ تا۲۰ روز کاری زمان نیاز است تا تعیین تکلیف شده و ضمانتنامه صادر شود. اما برای صنعتگری که بدهی داشته باشد، پذیرش ریسک سرمایه‌گذاری آن برای صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک امکان‌پذیر نیست.
معاون صنایع کوچک شرکت شهرک‌های صنعتی کرمانشاه معتقد است که این خدمت به معنای تسهیل بدهی بیمه و مالیات نبوده و به طور کلی واحد صنعتی بدهکار به سازمان امور مالیاتی مشمول اجرای قانون می‌شود و این صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک برای صنعتگر را نزد سازمان امور مالیاتی در تقسیط بدهی‌ها ضمانتنامه صادر می‌کند در واقع این صندوق نقش حمایتی در پرداخت بدهی صنایع کوچک و کاهش وابستگی به منابع بانکی دارد.

تسهیل دریافت تسهیلات
برخی کارشناسان معتقدند صنعتگران در قراردادهای کاری ناچار به پرداخت هزینه‌های مالیاتی و بیمه در آغاز اجرای پروژه‌ها هستند و این امر نقدینگی صنعتگران را محدود می‌کند. آن‌طور که مصطفی آمره، مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان مرکزی درباره تنوع در خدمات ارائه شده اظهار کرد: کارفرمایان در قراردادها بخشی را به عنوان بیمه و مالیات در رهن نگه می‌دارند تا پیمانکار این هزینه‌ها را به سازمان امور مالیاتی و شرکت‌های بیمه پرداخت کند، بنابراین برای افزایش توان نقدینگی صنایع کوچک برای صدور ضمانتنامه‌های استرداد کسور وجه سازمان امور مالیاتی از خدمات ارائه شده صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک به صنعتگران اقدام شده است.
آمره ادامه داد: صنایع کوچک در مراجعه به بانک‌ها و موسسات اعتباری برای دریافت تسهیلات، با مانع ارائه وثیقه مواجه شده‌اند، از این‌رو این صندوق با دریافت وثیقه از صنعتگران و صدور ضمانتنامه‌های مورد قبول بانک‌ها شرایط دریافت تسهیلات را برای صنعتگران آسانتر کرده است.
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان مرکزی تصریح کرد: تنوع ایجاد شده در خدمات صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک برای صنعتگران در شهرک‌های صنعتی اطلاع‌رسانی شده و نرخ سود آن کمتر از موسسات مالی و اعتباری و بانک‌هاست.

اطلاع‌رسانی ناکافی و اتکا به تسهیلات بانکی
در برخی استان‌ها هنوز صنعتگران درباره خدمات قابل ارائه صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک آشنایی کافی نداشته و از آن استفاده نمی‌کنند. کیوان گردان، مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی همدان در گفت‌وگو با صمت در این زمینه اظهار کرد: ارائه خدمات صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک در زمینه بیمه و مالیات از خدمات جدید بوده و به طور عمده به صنایع کوچک و متوسط مستقر در تهران ارائه می‌شود و هنوز در همدان صنعتگران از این خدمت استفاده نکرده‌اند اما ضمانتنامه‌های دریافت تسهیلات برای صنعتگران همدانی در حال صدور است.
او ادامه داد: صنعتگرانی که قصد دریافت تسهیلات بانکی برای پرداخت هزینه‌های بیمه و مالیات داشته باشند، می‌توانند از خدمات صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک بهره‌مند شوند.

پرداخت آسان هزینه‌های جاری
کمبود نقدینگی تا جایی برای صنایع کوچک مشکل‌ساز شده که صاحبان این صنایع در شرایط فعلی برای پرداخت برخی هزینه‌های جاری خود نیز به تسهیلات بانکی اتکا دارند. مهدی صفوی، مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی بوشهر در گفت‌وگو با صمت با ارزیابی مثبت از خدمات صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک برای تامین مالی صنعتگران اظهار کرد: نقدینگی مهم‌ترین مشکل صنعتگران در وضعیت فعلی است و هرچه برای پرداخت هزینه‌های جاری این صنایع از جمله بیمه و مالیات شرایط آسانتری فراهم شود در رونق صنعت داخلی تاثیرگذار است.
صفوی با اشاره به تسهیل ارتباط بین خریدار و فروشنده در کاهش ریسک فعالیت‌های صنعت از سوی خدمات صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک، تصریح کرد: صنعتگرانی که در پرداخت هزینه‌های بیمه و مالیات خود قصد دریافت تسهیلات بانکی داشته باشند، می‌توانند از ضمانتنامه‌های صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک بهره‌مند شوند.
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی بوشهر تاکید کرد: تاکنون تسهیلات بانکی به صنعتگران با کارمزدهای ۲۰ تا ۲۴ درصد پرداخت می‌شده اما با خدمات صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک امکان تامین نقدینگی صنعتگران با کارمزدهای یک درصد فراهم شده است.
صفوی مهم‌ترین مشکل صنعتگران در استفاده از خدمات صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک را بدهکاری آنها به بانک‌ها می‌داند که امکان دریافت تسهیلات مجدد را از صنعتگران سلب می‌کند و بهتر است برای رفع این مشکل چاره‌اندیشی شود.

پذیرش ریسک بیمه و مالیات
علی تعقلی، مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک نیز در گفت‌وگو با صمت از توقف صدور ضمانتنامه‌های مربوط بیمه و مالیات خبر داد و اظهار کرد: این ضمانتنامه به تعداد محدود و در موارد خاص صادر شده است و اکنون به دلیل بررسی کارمزد و شرایط صدور صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک متوقف شده و در آینده نزدیک از سر گرفته خواهد شد.
تعقلی ادامه داد: واحدهای صنعتی که دچار مشکلاتی در زمینه بیمه و مالیات می‌شوند ریسک خاصی دارند و باید شرایط ارائه این نوع خدمت به صنعتگران در صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک بررسی شود. ضوابط و شرایط تصویب نیز در آینده نزدیک اعلام خواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا