اخبار

ضریب پوشش صندوق ضمانت صادرات از صادرات کشور دو برابر و معادل 10 درصد شد

بسپار/ایران پلیمر وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد، اگر چه تشدید روز افزون تحریم‌های ظالمانه آمریکا، تجارت خارجی کشور را تحت فشار قرار داده و آمار صادرات در سال جاری با کاهش قابل توجه روبرو شده است، لیکن نهادهای پشتیبان صادرات در حال تلاش برای کاهش آثار تحریم و طراحی ساز و کار لازم برای مقاومت صادراتی در برابر آن هستند.

بر این اساس، پوشش ریسک‌های صادراتی توسط صندوق ضمانت صادرات ایران که با ارائه انواع بیمه نامه‌ها و ضمانت‌نامه‌های اعتباری به عنوان ضربه گیر صادرات، نقش آفرینی می‌کند نسبت به پنج ماهه مشابه سال قبل به دو برابر افزایش یافته است.

بر اساس این گزارش، ضریب پوشش صندوق ضمانت صادرات از صادرات کشور که در سنوات گذشته در حدود ۵ درصد بوده در ۵ ماهه ابتدایی سال به حدود ۱۰ درصد رسیده است که مشابه و همتراز کشورهای توسعه یافته دنیاست.

حجم صادرات غیرنفتی کشور در پنج ماهه نخست سال جاری ۱۰ میلیارد و ۸۷۵ میلیون دلار بوده که صندوق ضمانت صادرات بیش از یک میلیارد دلار آن را تحت پوشش  قرار داده است.

ثبت رکورد ۱۰ درصد ضریب نفوذ پوشش‌های صندوق از صادرات کشور در پنج ماهه نخست سال در حالی به دست آمده است که صندوق دستیابی به این هدف را برای سال انتهایی برنامه ششم برنامه ریزی کرده بود که ۳ سال زودتر از برنامه تحقق یافت.

حمایت ویژه از شرکت‌های تولیدی و صادراتی کوچک و متوسط و دانش بنیان و نوآوری‌های بیمه‌ای جهت تسهیل خرید دین اسناد صادراتی و حمایت از واردات مواد اولیه تولیدکنندگان صادراتی که منجر به صدور کالاهای با ارزش افزوده بالا و تحقق شعار جهش تولید خواهد شد، در دستور کار این نهاد قرار گرفته است.

شایان ذکر است، با توجه اهمیت تقویت صندوق ضمانت صادرات در شرایط تحریم، شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا، در اردیبهشت ماه سال جاری، افزایش ۲۰۰ میلیون یورویی سرمایه این صندوق از محل صندوق توسعه ملی را به تصویب رساندند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا