اخبار

صنعت ماشین سازی پلیمر کشور چگونه از سالهای طلایی دهه 70 به امروز رسید؟/ چه باید کرد؟!

بسپار/ایران پلیمر چند روز پیش انجمن صنفی کارفرمایی ماشین آلات و تولیدکنندگان تجهیزات پلیمری در نامه های جداگانه ای به رییس جمهور و وزیر صمت نسبت به هجمه های ایجاد شده در خصوص حذف معافیت گمرکی واردات ماشین آلات و برخی موارد دیگر واکنش نشان داد و پیشنهادهایی را نیز در خصوص حمایت از این گروه در کشور مطرح کرد.

صبح امروز در گفت و گو با محمدرضا شاکری، رییس هیات مدیره این انجمن در خصوص نامه های یاد شده و برخی سوالات دیگر گفت و گو کردیم.

شاکری: هدف ما از نوشتن این نامه ها این بود که توجه دولتمردان را به این نکته جلب کنیم که واقعا چرا صنعت ماشین سازی پلیمر کشور از وضعیت دهه 70 فقط در بخش ماشین آلات تزریق با ساخت 700 ماشین در سال و سهم 90 درصدی از بازار داخل به وضعیت امروز رسیده است؟
امروز سهم ما به 30 درصد کاهش پیدا کرده است. چرا؟
دولت باید اول مشخص کند که آیا صنعت ماشین سازی اصلا برایش مهم است؟ آیا این واقعیت را که باید از آن حمایت کند، قبول دارد؟
ما بسیاری از کشور های دنیا را بررسی کردیم. از چین و کروه و ژاپن و آلمان و ایتالیا و … کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه که دغدغه صنعتی بودن و صنعتی شدن دارند.
شما همین ترکیه را در همسایگی ایران ببینید و مقایسه کنید با 20 سال قبل، سهم واردات ماشین آلات نسبت به ماشین آلات ساخت داخل هر روز در آن کمتر می شود. هند را ببینید که اصلا راه ورود ماشین آلات چینی را بسته است و …
صنعت ماشین سازی در زنجیره توانمندسازی یک کشور بار فناوری را بر دوش دارد. شما اگر می خواهید تولید اپتیمایز و کاستومایز داشته باشید، به دو ابزار نیازمندید: قالب و دستگاه. طبیعی است که سهم ماشین بیشتر هم هست. ماهیت صنعت ماشین سازی این است که بزرگترین مرکز پرورش و جذب نیروهای انسانی فنی و متخصص و دانشگاهی است.
هدفم از این مقدمه این است که ببینیم در سایر کشورها چه قوانین حمایتی وجود دارد؟ و بررسی کنیم کدام قانون گذاری های ما به کاهش سهم 90 درصدی ساخت داخل منجر شده است؟ کجاها نیاز داریم که قانون را بازنویسی کنیم؟

متاسفانه در این سالها به نام حمایت از تولید داخلی، عملا همه معافیت ها و سوبسیدها به واردکننده و ماشین ساز خارجی داده شده است. از ارز مرجع و وام های ارزی تا چیزهای دیگر.
بعد از 40 سال معاونت علمی و فناوری بعد از جلسات فراوان به این نتیجه رسید که بند غ ماده 119 باعث فساد و رانت است و با حذف این معافیت هجمه ها شروع شد.
من توجه شما، خوانندگان و مدیران دولتی را به این جلب می کنم که این معافیت دقیقا چه اثراتی دارد. استدلال مخالفین حذف معافیت این است که به این ترتیب سرمایه گذاری کم خواهد شد. اما واقعا اثر این 5 درصد کجاست. قیمت یک ماشین 100 هزار دلاری می شود 105 هزار دلار! در حالیکه همین امروز اختلاف ارز نیمایی که ماشین با آن وارد می شود و ارز بازار آزاد حدود 25 درصد است!
این 5 درصد، در قیمت تمام شده محصول، دهم درصد هم تاثیر ندارد. ما از رییس جمهور خواستیم که تسلیم جوسازی ها نشوند.

تازه وزارت صمت تا الان دو بار نامه نوشته که حقوق گمرکی 5 درصد (واقعا کمترین عوارض در دنیاست) برای ماشین آلات به یک درصد کاهش داده شود! این یعنی تیر خلاص به ساخت داخل.

بسپار- آیا شما معتقدید که همه عواملی که باعث شده امروز صنعت ماشین سازی پلیمر در این جایگاه قرار داشته باشد و سهم حداقلی در تامین نیاز کشور بر عهده اش باشد، صرفا تصمیمات و قوانین دولت است؟
شاکری: معتقدم صنعتی با این پیشنیه، می توانست به لحاظ فناوری در صورت حمایت خود را با دنیا تطبیق بدهد. چنانکه دقت کنید همه کسانی که روزی رهبران صنعت ماشین سازی کشور بودند نه به دلایل فنی و سطح فناوری که به دلیل غیرقابل توجیه بودن قیمت تمام شده ساخت را رها کردند و به سمت واردات رفتند. چون با همه گرفتاری های اینکار حاشیه سود آن به صرفه نبود.
قبول دارم که ناوگان ماشین ابزار ما ضعیف است. ماشین آلات و تکنولوژی هم باید وارد کشور بشود بحث ممنوعیت مطرح نیست، ولی باید عوارض خود را پرداخت کند.

بسپار- در پیشنهادهایی که به وزیر صمت ارایه شده در نامه انجمن، صادقانه چه قدر امیدوار هستید که محقق شوند؟
شاکری: اتفاقا ما به سراغ پیشنهادهایی رفته ایم که نیازمند فرآیند طولانی مدت قانون گذاری نباشند. مواردی هم هست که در همین کشور ترکیه همسایه خودمان انجام می شود و باعث رشد صنعت ماشین سازی بود. مثلا اینکه شهرک های صنعتی معادل قیمت به کارگیری ماشین داخلی به یک واحد قیمت زمین را هبه کند. این مرسوم است در دنیا. به این صورت حداقل ماشین ساز داخلی مزیتی خواهد داشت. یا حمایت صندوق پژوهش و نوآوری در ارایه تسهیلات با بهره 10 درصد برای خرید ماشین آلات واقعا موثر بود و درخواست ما این است با توجه به دانش بنیان بوده ذات ماشین سازی به همه ماشین سازان تعمیم داده شود.
یا پرداخت سهم بیمه 10 درصدی که قبلا هم از آن استفاده می کردیم و تراشکاران هنوز استفاده می کنند، می تواند حمایت باشد. و موارد دیگر.

ما تلاش می کنیم صدای صنعت ماشین سازی را به گوش متولیان برسانیم تا نسبت به تصمیم گیری های خود آگاه تر باشند. امیدواریم که موثر باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا