اخبار

صف ۵۰ کیلومتری کامیون‌ها در مرز ایران و ترکیه/کولاک ادامه دارد

مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان غربی از تشکیل صف ۵۰ کیلومتری کامیون‌ها در مرز بازرگان – گوربولاغ به دلیل نبود سوخت مورد نیاز و نیز کولاک و یخبندان خبر داد.


امیرعباس جعفری در گفتگو با مهر با بیان اینکه هم اکنون بیش از دو هزار کامیون ایرانی به دلیل نبود سوخت مورد نیاز در ترکیه در مرز بازرگان – گوربولاغ گرفتار شده‌اند افزود: در حال حاضر سه روز است این کامیون‌ها به دلیل اتمام سوخت در این مرز منتظر امداد رسانی جهت ورود به کشور هستند.

وی با اشاره اینکه بارش سنگین برف، یخبندان و کولاک از سه روز گذشته در این منطقه ادامه دارد عنوان کرد: متوقف شدن کامیون‌ها به علت سرما و روشن بودن همه کامیون‌ها و اتمام سوخت مخزن کامیون‌های در این سه روز اخیر بوده است.

جعفری با بیان اینکه از این تعداد ۵۰۰ کامیون ایرانی و یک هزار و ۵۰۰ کامیون متعلق به کشور ترکیه است اظهارداشت: هم اکنون بیش از ۵۰۰ دستگاه کامیون ایرانی به همراه بیش از یک هزار و ۵۰۰ دستگاه کامیون ترکیه ای در مرز بازرگان ـ گوربولاغ منتظر ورود به ایران هستند.

۱۰ هزار لیتر سوخت مورد نیاز کامیون‌های ایرانی منتظر صدور مجوز است

وی با بیان اینکه مدیریت بحران استان آمادگی هر گونه امداد رسانی در حوادث مختلف را دارد گفت: برای امدادرسانی به رانندگان کامیون‌های ایرانی ۱۰ هزار لیتر سوخت تأمین شده و منتظر صدور اجازه سوخت رسانی به آن‌ها در آن سوی مرز هستیم.

مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان غربی یکی دیگر از علل تشکیل صف ۵۰ کیلومتری کامیون‌ها در مرز بازرگان – گوربولاغ را آغاز سال جدید میلادی عنوان و اضافه کرد: روند ترخیص کامیون‌ها در آن سوی مرز به علت تعطیلات پایان سال و کم شدن تعداد کارکنان گمرک ترکیه کند بوده و به همین علت در خاک ترکیه صف طویل و ۵۰ کیلومتری کامیونی تشکیل شده است.

جعفری تاکید کرد: از دیروز به علت بارش سنگین برف، سرما و کولاک شدید در منطقه، با هماهنگی مسئولان دو کشور امداد رسانی و تأمین مایحتاج مورد نیاز رانندگان ایرانی از قبیل پتو و مواد غذایی ایرانی از طریق گروه‌های امدادی هلال احمر و ستاد مدیریت بحران استان آذربایجان غربی انجام شد.

مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان غربی با اشاره به تلاش‌های مسئولان دو طرف برای رفع این مشکل گفت: پیش بینی می‌شود که تا ۴۸ ساعت آینده مشکل صف کامیون‌ها در مرز بازرگان حل شده و رانندگان ایرانی با گذر از مرز به وضعیت مساعد می‌رسند.

وی با اشاره به تداوم کولاک و یخبندان در این مرز اظهارداشت: بارش سنگین برف که از چهارشنبه گذشته در مناطق مختلف آذربایجان غربی آغاز شده و هم اکنون نیز ارتفاع برف در شهر مرزی بازرگان و ماکو به حدود ۷۰ سانتیمتر می‌رسد.

راه ارتباطی بیش از ۲۰۰ روستا همچنان مسدود است

جعفری در خصوص بارش سنگین برف، کولاک و یخبندان در استان و روند امداد رسانی در حوداث افزود: بر اثر بارش سنگین برف و کولاک کم سابقه در بیشتر نقاط استان راه‌های ارتباطی بیش از دو هزار و ۷۰۰ روستای این استان مسدود شد که با تلاش شبانه روزی راهداران، راه‌های افزون بر دو هزار و ۵۰۰ روستا بازگشایی شده است.

وی با بیان اینکه با وجود تلاش شبانه روزی راهداران برای بازگشایی راههای اصلی و روستایی، هنوز راه ارتباطی ۲۰۰ روستا مسدود است اظهارداشت: همچنان عملیات امداد رسانی و نیز برف روبی به روستاهایی که راه ارتباطی آن مسدود شده ادامه دارد.

جعفری با تاکید بر اینکه در سه الی و چهار روز اخیر بارش سنگین برف و کولاک در استان ادامه داشته و موجب بروز مشکلاتی شده است افزود: ارتفاع برف در برخی مناطق روستایی را بیش از دو متر رسیده و برای تسریع در بازگشایی محورهای اصلی و روستایی امسال به طور گسترده ای از تجهیزات و ماشین آلات بخش خصوصی نیز در شهرستان‌های مختلف استان استفاده شده است.

بارش سنگین برف، کولاک و یخبندان نه تنها موجب مسدود شدن راه ارتباطی روستایی و شهری نشده بلکه موجب شده تعطیلی مدارس برخی از مناطق نیز وارد ۵ امین روز شود.

در این راستا به علت بارش برف در استان و به دنبال آن یخبندان، برودت هوا و مسدود بودن راه‌های روستایی برخی مناطق استان، تمامی مقاطع تحصیلی روستاهای شهرستان ماکو و روستاهای بخش خلیفان و مسیر بوکان به مهاباد و مدارس ابتدایی روستاهای چالدران در نوبت صبح و بعد از ظهر امروز سه شنبه تعطیل او مدارس ابتدایی شهری شهرستان‌های ماکو و چالدران نیز با یک ساعت تأخیر آغاز شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا