اخباراخبار ویژهمقالات

اختصاصی بسپار/ در صدمین سالگرد دیدگاه علم درشت مولکول ها: نیاز به اقتصاد چرخشی در بسته بندی های پلاستیکی

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ایران پلیمر  بسته بندی پلاستیکی در همه اقشار جامعه توجه زیادی را به خود جلب کرده است. در طول چند دهه گذشته، پلاستیک ها به دلیل خواص، عملکرد و وجهه اقتصادی عالی خودشان بسیار مورد توجه بوده اند؛ اما سرنوشت آن ها پس از مصرف به خوبی مدیریت نشده است. این موضوع موجب افزایش ضایعات پلاستیکی در محیط زیست به ویژه اقیانوس ها و رودخانه ها شده که منجر به شروع حرکات داوطلبانه صنعتی و مقرراتی برای لزوم چرخه‌ای نمودن (circularity) این صنعت شده است. با این که صنعت بازیافت پلاستیک پیشرفت های خوبی در کوتاه کردن چرخه عمر نسبی این ماده داشته است، هم چنان مشکلات فنی و اجتماعی زیادی برای رسیدگی و حل وجود دارد. هدف از این مطالعه، نه فراهم آوردن یک مرور کامل بر بازیافت مبتنی بر چرخه ای نمودن، بلکه بیشتر به منظور پررنگ نمودن خلاءهای فنی که می بایست به صورت یکپارچه توسط صنعت پلاستیک به آن رسیدگی شود، است. هر مرحله در این مسیر، از طراحی بسته بندی و مواد سازنده تا طبقه بندی، بازیافت و بازفراورش می تواند موضوع یک نوآوری باشد. مرتبط ترین موارد معرفی خواهند شد تا نقطه شروعی برای تحقیقات در کلیه زمینه های علم بسپار به منظور کمک به کاهش آلودگی محیط زیست ناشی از پسماند بسته بندی پلاستیکی باشند.

تخمین زده شده بود تولید جهانی پلاستیک ها در سال 2018 حدود 360 میلیون تن باشد که از این مقدار 170 میلیون تن آن به بسته بندی های پلاستیکی اختصاص پیدا می کرد. در آن سال، 250 میلیون تن پسماند پلاستیکی تولید شده که حدود 75 میلیون تن از آن با مدیریت نامناسب به محیط زیست راه یافته اند. مشکلات عظیم پسماند بسته بندی پلاستیکی به خوبی در مجامع علمی و عمومی مستند شده است. این موضوع باعث ترویج گروه هایی به منظور فشار آوردن برای افزایش چرخه ای شدن مصرف همه مواد و کاربردها و هم چنین باعث سرمایه گذاری اقتصادی به ارزش 5/4 تریلیون دلار تا سال 2030 شد. در مورد پلاستیک ها، این جنبش توسط موسسه Ellen MacArthur (EMF) و گزارش آن موسسه با موضوع اقتصاد پلاستیک های نو، رهبری شد. پس از انتشار اولیه این گزارش، موسسه EMF به همراه برنامه محیط زیست سازمان ملل تعهد جهانی اقتصاد پلاستیک های نو را راه اندازی کرد. امروزه بیش از 450 کارخانه کالاهای بسته بندی شده مصرفی (CPG)، تولیدکنندگان مواد اولیه، بازیافت کنندگان، دولت ها و… تعهد “حذف مواد پلاستیکی بی مصرف، نوآوری برای تولید پلاستیک های پرمصرف با قابلیت استفاده مجدد، بازیافت یا پوسش (کامپوست)، چرخه ای کردن هر آنچه مصرف می شود و نگه داشتن آن در چرخه اقتصاد و خارج کردن آن از محیط زیست” را بسته اند. این تعهد گام بزرگی برای شرکت ها جهت افزایش شفاف سازی نوع و مقدار پلاستیک مصرفی توسط آن ها و ایجاد زمینه برای کاهش تدریجی مصرف پلاستیک بود.

مزایای محیط زیستی بسته بندی پلاستیکی

 

برگردان: مهندس دل آرا مهابادی
[email protected]

 

(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره۲۱۷  ماهنامه بسپار از گروه مجلات بسپار که در اواسط آبان ماه منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق فیدیبو قابل دسترسی است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا