اخبار

صادرات ۳۷۸ میلیون یورو کالا از شهرک‌های صنعتی در ۳ ماهه امسال

بسپار/ایران پلیمر معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از صادرات ۳۷۸ میلیون یورویی واحدهای مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور از ابتدای امسال تا پایان خردادماه خبر داد.

«علی رسولیان»  امروز چهارشنبه در نشست خبری در پاسخ به ایرنا افزود: عمده کالاهای صادراتی در این مدت از دو دسته فلزی و مواد غذایی بود.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته در مجموع ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار کالا توسط بنگاه‌های حاضر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی صادر شد.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی یادآور شد: ۲۶ درصد واحدهای مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی از دسته فلزی، ۲۲ درصد شیمیایی، ۱۷ درصد غذایی و آشامیدنی، ۱۱.۸ درصد کانی غیرفلزی، ۷.۲ درصد سلولزی، ۵.۴ درصد نساجی و ۳.۴ درصد برق و الکترونیک هستند.

برنامه‌ریزی برای بازپس گیری ۴۰۰ هکتار از اراضی از دست سوداگران

وی بیان‌داشت: امسال یکی از بحث‌های جدی که در این سازمان به دنبال آن هستیم، بازپس گیری اراضی شهرک‌ها از دست سوداگران است، کسانی که به هر دلیل در سال های گذشته زمین تحویل گرفتند، اما ساخت و ساز و فعالیت تولیدی نکردند.

رسولیان بیان‌داشت: تا پایان سال گذشته ۸۸۹ هکتار از اراضی از سوداگران و کسانی که به هر دلیل در اراضی یاد شده ساخت و ساز نکردند بازپس گرفته شد و برنامه امسال ۴۰۰ هکتار است.

وی یادآور شد: برخی افراد نیز در اراضی تحویل گرفته شده ساخت و ساز کردند، اما از ساختمان‌ها به عنوان انبار استفاده می‌کننذد و در عمل تولید نمی‌کنند که برای آنان نیز برنامه داریم.

برنامه‌ریزی برای احیاء ۱۶۰۰ واحد راکد

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی در ادامه از احیا و فعال‌سازی یک‌هزار و ۵۵۷ واحد راکد مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی در سال ۹۹ خبر داد و گفت: از محل احیاء این واحدها ۲ هزار و ۷۰۰ شغل ایجاد شد.

وی خاطرنشان‌کرد: ۵۶.۹ درصد این واحدهای راکد با مشکلات کمبود نقدینگی، ۳.۷ درصد با مشکل اختلاف بین شرکا، ۲.۶ درصد مشکل تامین مواد اولیه، ۱۶.۲ درصد با مشکل فقدان بازار و ۱.۵ درصد با مشکل تامین ماشین‌آلات مواجه بودند که از طریق عارضه‌یابی در کلینیک‌های کسب و کار مشخص شد.

رسولیان یادآور شد:‌ فعال‌سازی واحدهای راکد در سال ۹۹ نسبت به سال قبل از آن ۹ درصد رشد داشت و امسال احیاء یک‌هزار و ۶۰۰ واحد راکد دیگر در برنامه است.

وی گفت: از ابتدای امسال تا پایان ششمین روز از تیرماه، ۲۳۸ واحد غیرفعال مجددا در مدار تولید قرار گرفت که ایجاد سه‌هزار و ۴۰۰ شغل جدید را به دنبال داشت.

تامین زیرساخت‌ها

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در زمینه تامین زیرساخت‌ها برای شهرک‌ها و نواحی صنعتی، خاطرنشان‌کرد: از ابتدای سال ۹۹ تاکنون ۱۱ شهرک و ناحیه صنعتی جدید در کشور ایجاد و بیش از ۵۸۶ هکتار به مساحت شهرک‌ها اضافه شد.

وی بیان‌داشت: برای این مناطق ۵۲۰ لیتر در ثانیه آب جدید و ۴۲۲ مگاوات تامین برق شد، همچنین ۲۲ شهرک جدید از طریق فیبر نوری به اینترنت متصل، ۱۷۲ هکتار فضای سبز جدید در آنها ایجاد و ۹ ایستگاه جدید آتش نشانی به بهره‌برداری رسید.

قطع برق واحدهای تولیدی

رسولیان درخصوص قطع برق واحدهای تولیدی مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی نیز گفت: این سازمان متولی تامین برق و سایر زیرساخت‌ها برای واحدهای صنعتی دو تولیدی است، اما آنچه اتفاق افتاده کمبود برق است و وزارت نیرو باید پاسخ‌گو باشد.

وی ادامه‌داد: برای تامین برق مورد نیاز واحدها پیشنهادهایی از سوی این سازمان ارائه شده است، از جمله به ازای تولید هر مگاوات برق CHP (نیروگاه‌های کوچک مقیاس) که توسط واحدها ایجاد شود، این سازمان ۱۰۰ متر مربع زمین رایگان در اختیار می‌گذارد.

این مقام مسوول خاطرنشان‌کرد:‌ تاکنون از این محل چهار هزار و ۷۰۰ متر مربع اراضی به واحدهای تولیدی و بنگاه‌های مستقر در نواحی و شهرک‌های صنعتی واگذار شده است.

وی همچنین از ارائه مشوق‌هایی از جمله زمین رایگان برای در اختیار قرار گرفتن سقف واحدهای تولیدی برای استقرار پنل‌های خورشیدی به منظور تولید برق خبر داد.

رسولیان با این حال تاکید کرد: باید تدابیری اندیشیده شود تا برق واحدهای تولیدی و صنعتی قطع نشود و حتی‌الامکان زمان‌بندی ساعت‌های قطعی به گونه‌ای باشد که منجر به خسارت نشود.

وی درباره استقرار ماینرها در شهرک‌های صنعتی نیز گفت: کشف و رصد واحدهای غیرمجاز از سوی همکاران این سازمان در دستور کار است، با این حال مطابق دستور رییس‌جمهوری به دلیل کمبود برق در کشور، واحدهای استخراج رمزارز تا پایان شهریورماه حق تولید ندارند.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی اظهار داشت: مطابق آخرین آمارها اکنون یک‌هزار و ۱۱ شهرک، ناحیه صنعتی و منطقه ویژه اقتصادی در کشور وجود دارد که ۸۲۸ شهرک و ناحیه صنعتی در حال واگذاری بوده و بنگاه‌های اقتصادی در آنها فعال هستند.

وی گفت: تاکنون ۹ هزار و ۹۴۱ مگاوات برق و ۱۶ هزار و ۳۰۵ لیتر بر ثانیه آب برای این شهرک‌ها و نواحی صنعتی تامین شده، ۱۹۱ شهرک و ناحیه مجهز به تصفیه خانه آب شده است.

رسولیان خاطرنشان‌کرد: پارسال تقاضا برای سرمایه‌گذاری در شهرک‌ها و نواحی صنعتی رشد داشته، به‌طوری که ۱۱ هزار و ۶۲۵ قرارداد جدید واگذاری زمین تنظیم شد که از نظر تعداد ۹۳ درصد و از نظر میزان زمین واگذار شده ۱۰۲ درصد رشد نشان می‌دهد..

معاون وزیر صنعت گفت: همچنین میزان سرمایه‌گذاری واحدهای صنعتی در سال ۹۹ نسبت به سال قبل از آن رشد ۲۹ درصدی داشته است.

برنامه امسال سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران ایجاد ۱۰۰ هزار فرصت شغلی است که از محل بهره‌برداری از سه‌هزار و ۳۰۰ واحد صنعتی ایجاد می‌شود.

ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا