اخبار

صادرات محصولات پتروشیمی امسال ٢٦ درصد افزایش داشت

بسپار به نقل از شانا می نویسد، مدیر کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به صادرات بیش از ٦٠ درصد محصولات تولیدی مجتمع های پتروشیمی گفت: امسال شاهد افزایش ٢٦ درصدی حجم صادرات این محصولات نسبت به سال گذشته بوده ایم.


علی محمد بساق زاده مقدار تولید محصولات پتروشیمی تا پایان بهمن ماه ٩٤ را حدود ٤٣ میلیون تن عنوان کرد و گفت: انتظار ما این است که این رقم تا پایان امسال به ٤٦ میلیون تن برسد.

مدیر کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به این که ظرفیت اسمی تولید محصولات پتروشیمی امسال به ٧٩ درصد می رسد، افزود: براساس پیش بینی ها، در پایان امسال شاهد رشد حدود ٦ درصدی تولید نسبت به پارسال خواهیم بود.

وی با اشاره به این که بیش از ٦٠ درصد محصولات تولیدی در مجتمع های پتروشیمی کشور صادر می شود، تصریح کرد: انتظار می رود در سال آینده با افزایش امکانات لجستیک مناسب تر، افزایش رقابت و افزایش تعاملات با کشتی داران برای صادرات این محصولات، قیمت تمام شده صادرات محصولات پتروشیمی کاهش یابد.

بساق زاده به برنامه های افزایش تولید با توجه به در مدار قرار گرفتن طرحهای جدید در شرکت ملی صنایع پتروشیمی در سال ٩٥ اشاره و اظهار کرد: با توجه به اجرایی شدن برجام، در سال آینده ورود تجهیزات و مواد شیمیایی مورد نیاز واحدهای پتروشیمی به کشور بسیار آسان تر انجام می شود در نتیجه می توان افزایش تولید مطلوبی را در واحدها انتظار داشت.

وی با اشاره به این که فروش محصولات پتروشیمی کشور در گذشته غیرمستقیم و یا از طریق بنگاههای مختلفی صورت می گرفت، تصریح کرد: هزینه جابجایی ارزی صادرات محصولات با توجه به شرایط پساتحریم کاهش خواهد یافت؛ با ارز حاصل از صادرات می توان امکانات بیشتر با قیمت مناسب تر خریداری کرد در نتیجه شرکتهای داخلی علاقه زیادی برای افزایش تولید پیدا خواهند کرد و پس از تامین نیاز داخلی، می توانند بیشترین صادرات را داشته باشند.

مدیر کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان این که امیدواریم سال آینده حجم صادرات محصولات پتروشیمی افزایش یابد، ادامه داد: ممکن است نسبت ارزش صادرات و فروش داخلی محصولات پتروشیمی در سال آینده، با امسال یکسان باشد اما حجم آن افزایش خواهد یافت.

بساق زاده با اشاره به رشد ٢٦درصدی حجم صادرات محصولات پتروشیمی امسال نسبت به سال گذشته، گفت: با توجه به کاهش قیمت جهانی نفت خام و به دنبال آن کاهش ١٥ تا ٢٠ درصدی قیمت محصولات پتروشیمی، ارزش صادرات محصولات پتروشیمی در سال ٩٤ با سال گذشته به تقریب یکسان است؛ ارزش صادرات این محصولات در سال گذشته حدود ١١ میلیارد دلار بوده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا