اخبار

شنا بدون موتور و با استفاده از ماهیچه های پلاستیکی

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ ایران پلیمر محققان در دانشگاه ETH زوریخ به مفهوم تکاملی جدیدی در رابطه با ربات های شنا کننده رسیدند. این ربات ها از نوسانات دمایی در آب استفاده نموده  و بدون نیاز به موتور، سوخت دیزل یا منبع تغذیه حرکت می کنند. 
به عنوان یک اثبات مفهومی از چنین دستاوردی، این محققان یک زیردریایی ریز با ابعاد 7/5 سانتی متر را ساخته که مجهز به پارو بوده و به طور کامل با استفاده از چاپگر سه بعدی تولید شده است. در تولید پاروها از دو نوار از جنس پلیمرهای دارای حافظه ی شکلی استفاده شده است. این طراحی ها به گونه ای صورت گرفته است که در آب داغ دچار انبساط شود. در واقع حرکت های انجام شده توسط این المان ها شبیه به “ماهیچه” است. اگر آبی که این زیردریایی در آن جریان دارد گرم شود المان های ماهیچه ای دچار تغییر شده و منجر به حرکت به سمت جلو می شود.
در حال حاضر هریک از المان های حرکتی طراحی شده می توانند به عنوان یک پدال منفرد عمل کرده و نیاز است تا به صورت دستی طراحی شوند. اگرچه این دانشمندان خاطر نشان کرده اند که امکان طراحی ربات های پیچیده با عملکردهای چندگانه نیز با استفاده از این فناوری امکان پذیر می باشد.
زیردریایی ریز طراحی شده توسط این محققان در حال حاضر می تواند با استفاده از تنها یک المان حرکتی به جلو حرکت کرده، محموله خود (یک سکه) را تخلیه کند و مجددا به جای اول خود بازگردد. تغییرات هندسه ی ماهیچه های بسپاری می تواند این اجازه را به دانشمندان بدهد که تهییج حرکتی المان ها را کنترل نمایند.  تمامی این عملکردها تنها با تغییرات دمایی امکان پذیر می باشد. نوارهای نازک بسپاری سریعتر گرم شده و بنابراین نسبت به نوارهای ضخیم تر می توانند سریعتر به تغییرات شرایط محیطی واکنش نشان دهند. 
از جمله پیشرفت های بالقوه ی این فناوری می تواند واکنش به سایر محیط ها به جز محیط های دمایی باشد. به عنوان مثال این المان ها می توانند به جز دما به شرایطی نظیر تغییرات اسیدی یا بازی بودن محیط و یا به میزان شور بودن آب نیز واکنش نشان دهند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا