اخبار

شرکت Henkel راهکارهای چاپ سه بعدی را در صنعت خودرو توسعه می دهد

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ ایران پلیر شرکت Henkel در یک همکاری مشترک با وزارت آموزش و پژوهش آلمان و وزارت حمل‌ونقل، نوآوری و فناوری اتریش، در حال اجرای یک پروژه پژوهش و توسعه تحت عنوان SYMPA است تا قابلیت‌های بالقوه چاپ سه بعدی را برای صنعت خودروسازی آشکار کند.

هدف پروژه مشترک آلمان و اتریش، توسعه مواد جدید، روش‌های چاپ و فناوری‌های پس از فرآوری برای لیتوگرافی فضایی با استفاده از پردازش دیجیتال نور با تمرکز بر کاربرد در خودرو است. پروژه SYMPA در پایان سال 2018 آغاز شد و شامل پنج همکار تجاری می‌شود که متخصصین مختلفی را از بخش‌های مختلف زنجیره تامین فناوری لیتوگرافی فضایی شامل می‌شود.

اهداف نوآوری پروژه SYMPA شامل توسعه بسپارهای جدید حساس به نور است که خواص بلندمدت گرمایی و مکانیکی آن‌ها بهبود یافته است و تقویت این بسپارها با الیاف و فناوری‌های اصلاح سطح جهت بهبود مقاومت محیطی محصولات انجام شده است. همه فناوری‌های توسعه یافته با در نظر گرفتن نیازمندی‌های فرایند تولید صنعتی، در قطعات واقعی خودرو نمایش داده می‌شوند.

شرکای این پروژه معتقدند که فناوری لیتوگرافی فضایی امکانات بالقوه‌ای را برای فراهم کردن امکان تولید قطعات سفارشی که به صورت ویژه برای نیازمندی‌های مشتریان خودرو طراحی شدند، ایجاد می‌کنند. بنابراین پروژه SYMPA می‌خواهد بر برخی از ضعف‌های موجود در مواد لیتوگرافی فضایی همچون خواص پایین مکانیکی، دوام کم و ثبات کم در برابر اشعه فرابنفش غلبه کند.

پروژه SYMPA توسط موسسه طراحی تجهیزات هوایی در دانشگاه اشتوتگارت برنامه‌ریزی شده است و شرکایی را از سراسر زنجیره تامین، از متخصصین مواد تا تولیدکنندگان ماشین‌آلات و موسسات پژوهشی شامل می‌شود. برخی از این شرکا عبارتند از:

  • شرکت Henkel – که مسئول توسعه بسپارهای نوری نوین و با عملکرد بالا با خواص مکانیکی و دوام گرمایی برای فناوری‌های لیتوگرافی فضایی است.
  • موسسه طراحی تجهیزات هوایی – پشتوانه‌ای خوب در سازه‌های سبک و کاربرد کامپوزیت‌ها ارائه می‌کند؛ شامل مواد لیتوگرافی فضایی تقویت شده با الیاف برای بهبود خواص مکانیکی و محدودیت‌های خستگی.
  • شرکت Rapid Shape – سامانه‌های چاپ سه بعدی سریعی را ارائه می‌کند که می‌توانند بر روی فرایندهای مختلفی منطبق شوند تا مواد مختلف یا نیازمندی‌های مختلف مشتری و شرایط مختلف را مدیریت کند.
  • موسسه پژوهشی Joanneum و فناوری‌های INOCON – فناوری پلاسما را برای پوشش و فعال‌سازی سطح پس از فرآوری، اصلاح سطح برای بهبود خواص مقاومت مکانیکی و محیطی و کنترل قابلیت خیس‌شدن و رسانایی الکتریکی بسپارها توسعه داده است.
  • شرکت cirp –قابلیت ارائه فناوری‌ها بر روی ساختار واقعی خودرو و بهبود فرایند طراحی اجزای لیتوگرافی فضایی را ایجاد می‌کند.

پروژه SYMPA برای سه سال تا سال 2021 برنامه‌ریزی شده که خروجی آن یک جعبه ابزار است که گام نخست برای راهکارهای چاپ سه بعدی سفارشی‌شده در صنعت خودروسازی فراهم خواهد کرد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا