اخبار

شرکت های کوچک صاحب مدرسه صادرات می شوند

بسپار/ ایران پلیمر سرپرست سازمان توسعه تجارت با اعلام خبر راه‌اندازی مدرسه صادرات از سال آینده، از برنامه‌ریزی این سازمان برای ارائه آموزش‌های تخصصی به شرکت‌های صادرکننده کوچک خبر داد.

 

محمدرضا مودودی در همایش پویش صادرات با تاکید بر لزوم آموزش حرفه‌ای به صادرکنندگان و شرکت‌های کوچک اظهار کرد: برنامه سازمان توسعه تجارت در رویکرد جدید خود، توانمندسازی و ارتقاء توان شرکت‌های صادراتی کوچک کشورمان در صحنه بین‌المللی است.

سرپرست سازمان توسعه تجارت ادامه داد: پیش از این زمانی که صحبت از آموزش صادرکنندگان می‌شد، افراد علاقه‌مند در این حوزه آموزش‌های چند ساعته در قالب دوره‌های مقدماتی و تکمیلی را پشت سر می‌گذاشتند اما در رویکرد جدید ما علاوه بر این موارد قطعا برنامه‌ریزی جدی برای شرکت‌های صادرکننده انجام می‌شود.

وی گفت: هم اکنون در تفاهم انجام شده با سازمان صنایع کوچک و اتاق تعاون مقرر شد در قالب مدرسه صادرات فضای آموزش در این حوزه را به سمتی سوق دهیم که نه تنها افراد بلکه شرکت‌های صادرکننده ارتقاء یابند.

مودودی با بیان اینکه شرکت‌های کوچک ایران سالانه 2 میلیارد دلار صادرات دارند افزود: این رقم در مقایسه با 50 میلیارد دلار صادرات سالانه کشورمان عددی ناچیز و کوچک است و لازم است تا با آموزش‌های حرفه‌ای در همه ابعاد این رقم بیش از این ارتقاء یابد.

سرپرست سازمان توسعه تجارت گفت: هم اکنون 40 تا 50 هزار شرکت صادراتی در کشور فعالند که از این میان شرکت‌هایی که بین 100 تا 500 هزار دلار صادرات دارند شناسایی شده و در سال آینده با گزینش تعدادی از این شرکت‌ها، اقدام به توانمندسازی آنها در بازه زمانی 2 ساله خواهیم کرد.

وی ادامه داد: در این بخش از طراحی کارت ویزیت، جزئیات حضور در هیئت‌ها، چگونگی انجام مطالعات بازار، چگونگی انجام مذاکره، نحوه انعقاد قرارداد و … در قالب دروس تخصصی ارائه شده و در پایان این دو سال نیز مدرکی با تایید سازمان توسعه صادرات و مراکز آموزشی از جمله دانشگاه‌ها به این شرکت‌ها اعطا می‌شود.

مودودی با تاکید بر لزوم افزایش سهم صادرات شرکت‌های کوچک ایرانی خاطر نشان کرد: هم اکنون بیش از 1400 شرکت ترکیه، صادراتی بالای 10 میلیون دلار دارند ولی این رقم در کشورمان، کمتر از 350 شرکت است. لذا باید با آموزش حرفه‌ای در بخش صادرات، شرکت‌های ایرانی را توانمندتر کرده و میزان صادراتشان را ارتقاء دهیم.

وی تمرکز بر برندسازی را یکی از استراتژی‌های آموزش در این مدرسه عنوان کرد و گفت: کشورمان 1.2 درصد جمعیت، جغرافیا و تولید ناخالص دنیا را دارد ولی متاسفانه سهم صادرات ما با این رقم تناسب ندارد و سهم صادرات کشورمان در دنیا کمتر از 25 صدم درصد است و این یعنی نتوانستیم خودمان را به دنیا معرفی کنیم.

به گفته سرپرست سازمان توسعه تجارت، ایران هم‌اکنون با صنایع معدنی و نفت در دنیا شناخته می‌شود ولی در موارد دیگر که توانمندی‌های بالایی هم داریم از جمله دارو، صنایع های‌تک و صنایع پلیمری نتوانسته‌ایم توانمندی‌هایمان را به دنیا بشناسانیم.

مودودی در پایان با تاکید بر اینکه موضوع صادرات تنها به تولید باکیفیت محصول و بسته‌بندی مناسب خلاصه نمی‌شود گفت: به عنوان مثال ما بزرگترین تولیدکننده زعفران دنیا هستیم و بیش از 94 درصد زعفران دنیا در ایران تولید می‌شود و منطقی آن است که ایران تعیین‌کننده قیمت این محصول و بازیگر اصلی این بازار باشد ولی نکته دردناک آنجاست که متاسفانه افغانستان در حوزه بازار زعفران بهتر از ما خودش را معرفی کرده و اسپانیا به عنوان گل سرسبد در بازار زغفران شناخته می‌شود.

 

تسنیم

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا