اخبار

شرکت های فعال در حوزه مواد پیشرفته، ۷۰۰ میلیارد تومان گردش مالی دارند

بسپار می نویسد، دبیر ستاد توسعه فناوری های مواد و ساخت پیشرفته معاونت علمی گفت: ۱۶۲ شرکت دانش بنیان در حوزه مواد فعال هستند که ۷۰۰ میلیارد تومان در سال گردش مالی دارند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، همایش شرکت های دانش بنیان حوزه فناوری های مواد و ساخت پیشرفته با هدف تبیین اهداف شکل گیری و برنامه های ستاد توسعه مواد و ساخت پیشرفته معاونت علمی، آشنایی و تعامل با شرکت های دانش بنیان این حوزه و همچنین استفاده از نظرات و پیشنهادات آنها برگزار شد.

محمود مهرداد شکریه، دبیر ستاد توسعه فناوری های مواد و ساخت پیشرفته در این همایش اظهار کرد: کشورهای مختلف در دنیا برای اثبات برتری خود به سه حوزه مواد، انرژی و اطلاعات اتکا می کنند همچنین نگاهی به نامگذاری عصرهای مختلف در تاریخ همچون عصر حجر و سیلیکون نشان دهنده اهمیت بحث مواد از زمان های دور است.

وی درصدی از رشد کشورها را وابسته به فناوری دانست و گفت: ۴۰درصد رشد اقتصادی کشورهای پیشرفته در سال ۱۹۷۰وابسته به فناوری بوده که از این مقدار ۱۲ درصد مربوط به مواد پیشرفته بوده است. اما پیش بینی های جدید نشان می دهد که تا سال ۲۰۲۰ ، ۸۵ درصد از رشد اقتصادی کشورهای پیشرفته مربوط به فناوری است که سهم فناوری های مواد پیشرفته از این مقدار،۷۰ درصد خواهد بود. آمار فوق بیانگر این است که مواد پیشرفته جایگاه ویژه ای در توسعه فناروی ها دارد.

مواد پیشرفته در اولویت های علم و فناوری کشورها

وی با اشاره به اینکه مواد پیشرفته یکی از محورهای اصلی در میان اولویت های منتخب سیاست علم و فناوری کشورها است بیان کرد: نگاهی به ۴ محور اولویت در اتحادیه اروپا، کشورهایی همچون چین، ژاپن و برزیل نشان می دهد یکی از این ۴ اولویت آنها، مواد پیشرفته است.

وی افزود: همچنین ایالات متحده امریکا نیز یکی از ۵ محور اولویت خود را حوزه مواد پیشرفته قرار داده و تمام این موارد بیانگر این مطلب است که با فناوری مهم و کلیدی مواجه هستیم.

به گفته شکریه، در دسته بندی دیگر نیمی از ۴۰ فناوری اولویت دار منتخب اتحادیه اروپا مربوط به مواد پیشرفته است و در امریکا در ساخت و تولید این مواد اولویت هایی وجود داشته و در این کشور سیر قانونگذاری در حوزه مواد وجود دارد.

علم و فناوری مواد پیشرفته در ایران

عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت با بیان اینکه در نقشه جامع علمی کشور ۳ سطح بندی تعریف شده است، گفت: فناوری هایی که نیازمند توجه، هدایت و پشتیبانی در سطوح کلان مدیریتی کشور هستند در سطح الف قرار می گیرند و سطوح ب و ج مربوط به فناوری هایی است که رشد و توسعه آنها از طریق پشتیبانی مدیریت های مبانی و تخصیص غیر متمرکز منابع رخ می دهد و حوزه مواد پیشرفته در سطح ب و ج قرار دارد. با توجه به اهمیتی که این حوزه دارا است باید به سطح الف ارتقا پیدا کند تا تخصیص اعتبار بیشتر برای این حوزه شاهد باشیم.

وی ادامه داد: در کشور بیش از ۱۰۰ هزار دانش آموخته حوزه مواد وجود دارد همچنین در این حوزه ۱۹ هزار دانشجو در حال تحصیل هستند و ۲۵ انجمن علمی، ۱۵ پژوهشگاه، بیش از ۴۰ مرکز آموزشی مقطع دکتری در این حوزه فعال هستند که نشان می دهد حوزه مواد حوزه ای قوی با پتانسیل بالایی در کشور است.

وضعیت شرکت های دانش بنیان حوزه مواد پیشرفته

شکریه با بیان اینکه پس از شرکت های دانش بنیان حوزه تجهیزات نفت و گاز و فناوری اطلاعات، شرکت های حوزه مواد پیشرفته در جایگاه سوم از نظر تعداد قرار دارند گفت: ۱۶۲ شرکت دانش بنیان در حوزه مواد فعال هستند که ۷۰۰ میلیارد تومان گردش مالی آنها در سال است.

دبیر ستاد توسعه فناوری مواد و ساخت پیشرفته معاونت علمی همچنین عنوان کرد: این ستاد بعد از چندین سال تلاش به عنوان چهاردهمین ستاد معاونت علمی در بهمن سال گذشته راه اندازی شد که تشکیل پنل‌های تخصصی برای حوزه های مختلف، پیگیری پروژه های کلان ملی، برقراری ارتباط با مجموعه های مرتبط، همکاری های بین المللی و برقراری ارتباط بین طرف های عرضه و تقاضا از جمله اقدامات انجام شده در ستاد در این مدت است.

وی با بیان اینکه ۲۷۴۴ شرکت دانش بنیان با گردش مالی ۱۳ هزار میلیارد تا کنون ثبت شده است، گفت: افزایش درآمد ناخالص ملی کشور، تبدیل شدن  به موتور محرک اقتصادی، افزایش میزان صادرات، اشتغالزایی، خلق ثروت، مقاوم سازی اقتصاد کشور و استقلال اقتصادی انتظاراتی است که از این شرکت ها وجود دارد.

شکریه ادامه داد: البته با نگاهی به بازار کشور می بینیم که کالاهای خارجی سهم زیادی در بازار کشور ما دارند. که شرط اصلی برای شکوفایی این شرکت ها بازسازی سیستم اقتصادی کشور بر اساس نظریه اقتصاد مقاومتی دانش بنیان است.

ارائه ۳۰۰ میلیارد تومان تسهیلات به شرکت های دانش بنیان

در بخش بعدی این همایش بهزاد سلطانی رئیس هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی با بیان اینکه در حال حاضر شرکت های دانش بنیان کمتر از ۰.۵ درصد تولید ناخالص ملی را به خود اختصاص داده اند و این میزان باید به ۱۰ درصد ارتقاء یابد، بیان کرد: بنابراین در این مسیر باید پرشتاب حرکت کنیم در واقع در فرآیند رشد فناوری اقتصادی کشور در مرحله اقتصاد مبتنی بر منابع و نوآوری قرار داریم و هنوز مسیر اقتصاد مبتنی بر بهره وری در کشور ما طی نشده است.

وی گفت: برای دریافت تسهیلات از این صندوق شرایطی وجود دارد در این راستا شرکت مذکور باید ثبت شده و خصوصی یا تعاونی باشد همچنین دانش بنیان بودن یکی دیگر از معیارهای ما است. داشتن طرح دانش بنیان و اقتصادی و عملکرد مناسب در گذشته از دیگر شرایط صندوق است.

به گفته وی، تامین دفاتر کاری برای شرکت ها، خدمات قرض الحسنه با سود ۴ درصد برای تولید نمونه نیمه صنعتی، خدمات با نرخ ترجیهی ۱۱ درصد برای سرمایه در گردش، خدمات با نرخ ۹ درصد برای توسعه بازار شرکت ها (لیزینگ محصولات) و ضمانت نامه ۱۰۰۰ میلیارد تومانی بانکی از دیگر تسهیلات این صندوق است.

سلطانی عنوان کرد: تا کنون ۲۶۲۹ طرح به صندوق ارسال شده است که حدود ۶۰۰ طرح در دست بررسی بوده و بقیه آنها بررسی شده است بر این اساس مبلغی معادل ۸۳۴ میلیارد تومان تسهیلات برای شرکت ها مصوب نمودیم  که ۳۰۰ میلیارد تومان آن تا کنون پرداخت شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا