اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ دکتر خاکسار، مجری برگزاری نمایشگاه اختصاصی ایران در لاهور: پاکستان به تنهایی از دیگر همسایگان ایران جمعیت بیشتری دارد و یک بازار هدف بالقوه است

بسپار/ایران پلیمر نمایشگاه اختصاصی ایران در لاهور پاکستان با تمرکزی ویژه بر صنایع پلیمر و پوشش برگزار خواهد شد. دکتر علی خاکسار در گفت و گو با خبرنگار بسپار از ویژگی های این نمایشگاه گفت.

بسپار-ایران تا کنون چند نمایشگاه اختصاصی در این منطقه داشته؟ و هدف از برگزاری این نمایشگاه چیست؟
خاکسار: ایران برای اولین بار در سال 2012 اقدام به برگزاری نمایشگاه اختصاصی در شهر لاهور کرد و ده سال طول کشید که دوره دوم نمایشگاه اختصاصی ایران در لاهور در خرداد ماه امسال توسط شرکت آرسا برگزار شد که با استقبال گسترده تجار و بازرگانان این شهر مواجه شد.
هدف از برگزاری نمایشگاه، آشنایی با ظرفیتهای تولیدی و تجاری دو کشور، پیدا کردن نیازمندی های دوطرف و نیز شناسائی صنایع مکمل است که فرصتهای تولید مشترک را عملیاتی می کند. همچنین آشنائی صاحبان صنایع و بازرگانان ایرانی با بازار بزرگ پاکستان، شناسائی رقبا و شناخت هرچه بیشتر سلیقه مصرف کنندگان از اهداف دیگر نمایشگاه می باشد. نمایشگاه فرصتی است که مسئولین دو کشوربا اراده جمعی بازرگانان توجه و تمرکز بیشتری بر رفع موانع و مشکلات تجاری فی مابین داشته باشند.

 

بسپار- ویژگی های پاکستان به عنوان یک بازار هدف صادراتی برای ایران چه مواردی است؟
خاکسار: مهمترین ویژگی بازار پاکستان جمعیت 220 میلیونی و مصرف بالای این بازار است.لاهور مرکز ایالت پنجاب است که با 110 میلیون نفر به تنهای از تمام کشورهای همسایه ایران جمعیت بیشتری دارد. پنجاب با درامد سالانه 173 میلیارد دلار بیش از 57 درصد از تولید ناخالص ملی پاکستان را در خود جای داده است که سهم لاهور به تنهایی حدود 40 میلیارد دلار است. پنجاب 48 هزار واحد صنعتی بزرگ و حدود 390 هزار واحد صنعتی کوچک و صنایع روستایی دارد که حدود 60 درصد کل صنایع پاکستان را شامل می شود.
از طرفی پاکستان با ایران نزدیک به هزار کیلومتر مرز زمینی مشترک دارد که امکان مراودات زمینی و حمل و نقل جاده ای عمدتا از طریق میرجاوه با پاکستان را فراهم می کند . همچنین حمل و نقل دریائی از طریق بنادر ایران و بندر کراچی امکان پذیر است که می تواند در افزایش تبادلات دو کشور نقش مهمی ایفا نماید. مشترکات فرهنگی و تاریخی دو کشور و علاقه زیادی که مردم پاکستان به ایران دازند در توسعه روابط تجاری و فرهنگی دو کشور موثر است.

 

بسپار- به نظر می رسد در این نمایشگاه بخش ویژه ای برای صنایع پلیمر و پلاستیک و رنگ و رزین اختصاص داده شده است. در این خصوص چه گروه هایی را دعوت خواهید کرد و پیش بینی می کنید در این حوزه چه استقبالی از سوی تجار و تولیدکنندگان احتمالی در لاهور انجام شود؟
خاکسار: بخش پلیمر و پلاستیک از جمله بخشهای مهم این نمایشگاه است. مزیت نسبی ایران در تامین مواد پتروشیمی و پلیمر و نیاز شدید پاکستان به این محصول باعث شده است که طرف پاکستانی جهت حضور شرکتهای فعال در این حوزه اصرار داشته باشد. پاکستان در سال 2021 بالغ بر 4 میلیارد دلار درحوزه لاستیک و پلاستیک و مصنوعات آن واردات داشته است و این کشور در حوزه شیمیائی و صنایع وابسته نیز بیش از 7 میلیارد دلار محصول وارد کرده است. این حجم از واردات دراین زمینه ها نشان دهنده اینست که شرکتهای ما در صنعت پلاستیک، پتروشیمی، پلیمر و صنایع شیمایی می توانند بازار گسترده ای در پاکستان داشته باشند که بنظر می رسد تا کنون در این زمینه زیاد کار نشده است. ایران مزیت نسبی زیادی در این حوزه ها دارد و می تواند با توجه به نزدیکی جغرافیائی سهم بالاتری از بازارپاکستان را بدست آورد. نمایشگاه فرصت بسیار خوبی برای ارائه توانمدیهای شرکتهای ایرانی در این زمینه است. شرکتهای ما می توانند در زمینه های محصولات پتروشیمی و پلیمر، مستربچ، محصولات نهایی پلاستیک ، رنگ و رزین و عایق ها، انواع رنگدانه ها و چسب و … در این نمایشگاه مشارکت کنند.
ضمنا با توجه به این که این نمایشگاه از سوی صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری حمایت می شود فرصت مغتنمی برای شرکت های دانش بنیان جهت مشارکت در نمایشگاه لاهور فراهم می باشد. این صندوق 70 درصد کل هزینه های مشارکت در نمایشگاه تا سقف 100 میلیون تومان را به عنوان یارانه به شرکتهای دانش بنیان پرداخت می کند. با توجه به استقبال شرکتهای پاکستانی برای جذب تکنولوژی ایرانی که عمدتا در اختیار شرکت های دانش بنیان هست، شرکت های فعال می توانند از این فرصت استفاده نمایند و با جذب سرمایه گذاران پاکستانی از همکاری ها بصورت جوینت ونچر بهره مند شوند

 

بسپار- آیا حضور در این نمایشگاه از سوی سازمان توسعه تجارت مورد حمایت های خاصی است؟
خاکسار: سازمان توسعه تجارت ایران با صدور مجوز برپائی این نمایشگاه، بلحاظ حمایتهای معنوی بصورت مستقیم و غیر مستقیم نقش موثری در موفقیت نمایشگاه ایفا می نماید. با مجوز سازمان ما شاهد بیشترین همکاری در برپایی نمایشگاه از طرف پاکستانی خواهیم بود و از ظرفیت بالای اطلاع رسانی و حمایت آنها برخوردارخواهیم بود.

همچنین سازمان متعهد به پرداخت یارانه به مشارکت کنندگان نمایشگاه می باشد که به با تامین بودجه ، بعد از برگزاری نمایشگاه محقق می شود و درصد قابل توجهی از هزینه های مشارکت در نمایشگاه به شرکت ها پرداخت می شود.

 

بسپار- به لحاظ مراودات مالی وضعیت صادرکنندگان ایران به پاکستان چگونه است؟
خاکسار: مشکلات مراودات مالی برای شرکتهای ایرانی در خارج از کشور یک مشکل عمومی است ولی فعال بودن کانال های غیر رسمی انتقال پول مانند صرافی ها و … همیشه وجود دارد . در این تبادلات همچنین امکان تبدیل ارزهای ملی دو کشور نیز فراهم است که تعداد زیادی از تجار از آن استفاده می کنند. اخیرا هم فعالیت گسترده ای بین فعالین بخش خصوصی دوطرف وجود دارد که امکان تهاتر را توسط یک صندوق واسط فراهم کرده است. سازکار انجام این کار هم تا حدود زیادی بین اتاق بازرگانی زاهدان و اتاق بازگانی پیشاور زمینه سازی شده است.

 

بسپار- سابقه برگزاری چه نمایشگاه های اختصاصی را در داخل و خارج از کشور داشته اید؟
خاکسار: شرکت ما اجرای نمایشگاه های زیادی را در خارج از کشور برعهده داشته است . ما نمایشگاه هایی را بصورت اختصاصی و همچنین مشارکتی در کشورهای پاکستان ، ژاپن، چین ، ازبکستان و افغانستان برگزار کرده ایم و جزو برگزار کننده های مورد تایید سازمان توسعه تجارت ایران بوده و عضو انمجمن برگزار کنندگان نمایشگاه خارجی کشور نیز می باشیم . همچنین خود هم شخصا طی فعالیت حرفه ای برگزاری نمایشگاه تجربه مدیریت 25 ساله در زمینه برگزاری نمایشگاه های خارجی داشته ام و مدیریت اجرائی بیش از هفتاد نمایشگاه و رویداد خارجی در بیش از 35 کشور دنیا داشته ام که پشتیبانی خوبی را بلحاظ برنامه ریزی و اجرائی در اختیارمان قرار می دهد.

 

بسپار- در پایان اگر ذکر نکته ای را لازم می دانید، بفرمایید
خاکسار: در انتها خاطر نشان می کنم که یکی از مهمترین اقدامات ما در برگزاری نمایشگاه لاهور، اطلاع رسانی تخصصی تک تک مشارکت کنندگان نمایشگاه به شرکتهای مرتبط از مدتها قبل از اجرای نمایشگاه است که زمینه ساز برگزاری جلسات بی تو بی با مشارکت کنندگان نمایشگاه را فراهم می کند.بعد از ثبت نام هر مشارکت کننده بلافاصله اطلاعات تجاری این شرکت و شرایط همکاری آن با طرفهای مرتبط در پاکستان از طریق اتاق بازرگانی لاهور به اشتراک گذاشته می شود و حتی گفتگوهای مقدماتی شکل گرفته و بحثها هنگام برگزاری نمایشگاه منجر به امضای تفاهم نامه یا قراداد می شود. در این زمینه تفاهم نامه همکاری با اتاق بازرگانی لاهور و سایر تشکلهای تخصصی در لاهور داریم. این اقدام باعث می شود که احتمال موفقیت شرکت کنندگان نمایشگاه بیشتر شده و مشارکت کنندگان نتایج بهتری بگیرند.
همچنین مکان برگزاری نمایشگاه نیز سالن هتل 5 ستاره کنتینتال شهر لاهور انتخاب شده است که برای تجار شهر شناخته شده است و اکثر رویدادهای مهم تجاری در این مکان برگزار می شود و اسکان غرفه گذاران نمایشگاه نیز در همین محل بوده که باعث امنیت بیشتر و صرفه جویی در وقت می باشد که در کل بازدهی بیشتری برای نمایشگاه ایجاد می نماید.

 

نمایشگاه اختصاصی ایران در لاهور در بزرگترین سالن هتل مجلل کنتیننتال از تاریخ 18 تا 20 بهمن 1401 و با حمایت سازمان توسعه تجارت برگزار خواهد شد.

یکی از بخش های ویژه این نمایشگاه حضور گروه صنعت پلاستیک و پتروشیمی شامل محصولات پلیمری و پتروشیمیایی، مستربچ و کامپاند، محصولات پلاستیکی و لاستیکی، رنگ و رزین و انواع چسب است.

در صورت تمایل به حضور در این نمایشگاه می توانید با تکمیل این فرم اطلاعات بیشتری را از سوی برگزارکننده دریافت کنید. 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا