اخبار

شاکری: آیا شعارزده و احساسی هستیم؟! یا نه؟

بسپار/ ایران پلیمر می نویسد، محمدرضا شاکری مدیرعامل ماشین ­سازی پارسیان در حاشیه کمپین آری به تولید ملی به منظور حمایت از تولیدات با کیفیت داخلی که به همت خانه صنعت، معدن و تجارت تهران برپا شده متنی را در گروه تلگرامی مجلات بسپار منتشر کرد که با اجازه وی بازنشر می شود. 


متن این یاداشت بدین شرح است: 


بنام آنکه جان را فکرت آموخت 
سلام بر تمام صنعتگران و تولید کنندگان محترم
خداوند سرنوشت هیچ قومی را تغییر نمی دهد مگر اینکه مردم آن قوم خودشان را تغییر دهند، این سخن حضرت حق است که در قرآن مجید به  تصریح متذکر شده  که ما آدم ها باید خودمان را تغییر دهیم تا سرنوشت قوممان تغییر کند.


موضوع کمپین آری به تولید ملی به منظور حمایت از تولیدات با کیفیت داخلی.


آیا، مردم شعار زده و احساسی هستیم یا خیر؟ آیا مافکر منافع ملی خودمان و نسل های بعدی هستیم یا خیر ؟ آیا این کشور توان تولید دانش در تمام زمینه ها رادارد یا خیر؟ آیا در دنیا ما باید فقط مصرف کننده باشیم یا خیر؟ آیا می توان تمام درهای این کشور را بر روی محصولات و تولیدات خارجی بست یا خیر ؟ آیا باید همه چیز تولید داخلی داشته باشد یا خیر؟ آیا افزایش تعرفه ها ، راه نجات تولید است یا خیر؟ نمی خواهم به این پرسش ها پاسخ بدهم ولی حال که کمپین حمایت از تولید ملی داخلی راه انداخته ایم مطالب ذیل را خدمتتان عرض می نمایم.
اینکه اکثر تولیدکنندگان فقط تولید خودشان را تولید داخلی محسوب می کنند و نسبت به حمایت از تولید خودشان حساس باشند و همیشه داد وا اسفا بزنند که چرا از تولید داخلی حمایت نمی شود ولی خودشان که می خواهند کفش یا لباس یا لوازم خانه خودشان را بخرند باید حتما” از برندهای خارجی استفاده کنند  مسئله ای بسیار قابل تامل می باشد. من میخواهم تجربه ای از سفر نمایشگاه ایندیا پلاست که در احمدآباد هند برگزار شد خدمتتان بیان کنم البته در مورد این سفر نقدهای منصفانه و غیر منصفانه در فضای مجازی شد، که این هم خود قابل تامل  است ولی من می خواهم برداشت خودم را خدمتتان ارائه دهم. بنده با جمعی از ماشین سازان به بررسی صنعت ماشین سازی هند مخصوصا” ماشین تزریق پلاستیک پرداختیم ما در آنجا و تقریبا” با تمام ماشین سازان هندی که در نمایشگاه حضور داشتند صحبت کردیم جهت اطلاع تولید کنندگان خدمتتان اعلام می نمایم در کشور هندوستان حداقل 35سازنده ماشین تزریق پلاستیک کاملا” هندی وجود دارد که 25تا از این سازنده ها ماشین های تولیدشان از مدل80تن تا حداکثر400تن بود و ظرفیت تولیدشان بین 80تا 100 ماشین تزریق در سال بود، 10 سازنده بزرگتر تا حداکثرماشین  1600 تن می ساختند و ماشین تزریق پلاستیک با تکنولوژی دو صفحه ای را  شاید فقط یک یا دو شرکت هندی جزنوآوری های جدیدشان اعلام می کردند.
سطح فنی و تکنولوژی ماشین های هندی نسبت به ماشین های تزریق پلاستیک ایرانی پايين تر بود و قیمت ماشین هاي ساخت هند حداقل بین 10 الی20 درصد نسبت به ماشین های چینی بالاتر بود، 4 شرکت چینی در هندوستان کارخانه جهت تولید ماشین تزریق پلاستیک تاسیس کرده بودند و چند سازنده اروپائی تقریبا” نیز به همین صورت بودند .
تمام سازندگان ماشین هندی بلااستثنا اعلام کردند که تولید کنندگان محصولات پلاستیک در هند تقریبا” بالای 80درصد ماشین های ساخت هند را بر ماشین های چینی ترجیح می دهند و دولت هند هم به شرکت های بزرگ چینی اعلام کرده است اگر بازار هند را می خواهند  باید بیایند در هندوستان کارخانه ایجاد کنید و ماشین تزریق پلاستیک با برند چینی ولی توسط کارگر هندی باید تولید شود در این صورت بازار در اختیار شما می باشد بنده و دوستان ماشین سازم از یک منطقه صنعتی در احمدآباد نیز بازدید کردیم و در آن یک منطقه فقط تعداد زیادی سازنده سیلندر و مارپیچ وجود داشت و همه با تمام ظرفیت مشغول به کار بودند.
در یک نگاه کوتاه: مردم هند حتی با گرانتر بودن ماشین هندی و پایین تر بودن سطح تکنولوژی ماشین ساخت هند را خریداری می کنند.
دولت هند: به راحتی بازارش را در اختیار خارجی ها قرار نمی دهد و اگر کسی خواهان آن بازار است باید در آنجا سرمایه گزاری کند و توسط کارگر و مهندس هندی باید آن برند خارجی ساخته  شود و در نگاه ساده این دو حرکت با همدیگر باعث می شد که سازنده هندی ماشین هایش را ارتقاء کیفی و فنی دهد و هر روز خودش را بهتر کند و هم اینکه اشتغال زائی و تولید ثروت می شود.

معنی حمایت به همین سادگی است چه از طرف مردم چه از طرف دولت ، آیا ، ما  مردم ایران کمتر از مردم هند هستیم با دولت کاری نداریم زیرا مطمئن هستیم دولت ما کمتراز دولت هند است من نمیتوانم دم از حمایت تولید داخلی خودم بزنم ولی تولیدات دیگران را قبول نداشته باشم من با دولت و سیاست هایش کاری ندارم که همیشه دردسرساز بوده و اعتقاد شدید دارم مافیای قدرت در حکومت به سمت تولید نیست و کاملا” جهت دلالی است و شعار حمایت از تولید فقط پوشش تبلیغاتی می باشد ولی ، ما خودمان ، صنعتگران و تولید کنندگان ، آیا دینی نسبت به نسل آینده خود نداریم ، نباید شان ایرانی را در حد یک دلال پایین بیاوریم  و تازه با افتخار هم از آن دم بزنیم، ما که صنعتگر هستیم و سطح فکری مان  از سطح متوسط جامعه بالاتر هست و اینکه تولید کننده هستیم برایمان قابل درک هست که اگر تولیدی وجود نداشته باشد کاری برای نسل آینده نیست و هر روز فقیرتر و بی مصرف تر در دنیا می شویم. و تولید مزیت استراتژیک هر کشور می باشد

برای ما که قابل درک هست که اگر جنس خارجی می خریم پول اصلی به جیب خارجی می رود من میدانم صنعت ماشین سازی و قالب سازی و تولید مواد اولیه در هر کشور شاخص میزان صنعتی و فنی بودن آن کشور را مشخص می کند ؛این صنایع در هر کشور به دلیل اشتغال زائی بالا ، و به دلیل تعدد علوم مهندسی به کار رفتهدر  آنها  و مزیت استراتژیک ، تولید درجه یک محسوب می شود، و تولید محصولات پلیمری در درجات بعدی قرار دارند .
پیشکسوتان و بزرگان و روسائی تشکل های صنعتی و تولیدی آیا وقت آن نرسیده به ماشینهای با کیفیت ساخت داخل نگاه دیگری داشته باشیم و فقط به خاطر چند تا قسط بیشتر تمام پولمان را به ماشین آلات چینی ندهیم بنده بعنوان یک ماشین ساز داخلی از تمام تولید کنندگان عزیز خواهش میکنم بیائید از ماشین سازان داخلی ، ماشین آلات با کیفیت ( درجه یک حداقل در حد 80درصد ماشین های اروپائی) درخواست کنید و سطح توقع فنی خودتان را ذره ای کم نکنید و به نقد منصفانه و جوانمردانه ماشین سازی داخلی بپردازید و اگر ماشین ساز داخلی توانائی آن را نداشت و آن موقع بروید ماشین چینی بخرید . البته به این معنا نیست که ماشین های داخلی هیچ اشکال و ایرادی ندارند ، ماهیت صنعت ماشین سازی و پیشرفت و بهبود مستمر هست ، و استفاده از ماشین  نیز حداقل دانش فنی را می طلبد ،امروزه در صنعت ماشین سازی داخلی به علت افزایش سطح اطلاعات و تکنولوژی قطعات ، ماشین های قابل رقابت خوبی ساخته می شود و اگر ماشین اشکالی داشت و سازنده داخلی قادر به رفع آن نبود بروید  سراغ ماشین های خارجی .باید واقع گرا بود اگر با خرید ماشین های داخلی با کیفیت فرصت پیشرفت در صنعت ماشین سازی را فراهم آوریم :  هر روز ماشین های ساخت داخل بهتر از قبل خواهد شد و مطمئنا” قابل رقابت حداقل با ماشین های چینی و ترکیه ای خواهند بود و آنها هم همین مسیر را رفته اند ، اگر کراس مافا ، کراس مافا ،شده حداقل یک نسل طول کشیده ، ماهیت صنعت ماشین سازی چنین  است که پیشرفت و بهبود مستمر می خواهد .
این وظیفه شرعی و عرفی تمام تولید کنندگان و تشکل های است که از تولید داخلی در عمل حمایت کنند نه اینکه در تمام نمایشگاه ها و همایش ها و جشن ها به علت اسپانسر شدن ماشین آلات چینی – احساس دین نسبت به آنها راداشته باشیم و شعار حمایت از تولید داخلی بدهیم و در عمل از ماشین های چینی حمایت کنیم.
در پایان می خواهم بگویم من مطمئن هستم ماشین های چینی ، ماشین های بسیار خوبی هستند ولی من مطمئن تر هستم که ماشین ساخت داخل از لحاظ کیفیت از ماشین های چینی اگر برترنباشد قابل رقابت مي باشند و بازهم به همین آموزه دینی می رسیم تا خودمان را تغییر ندهیم سرنوشت جامعه ما تغییر نخواهد کرد این اصل لایزال الهی است .
سالها دل طلب جام جم از ما می کرد
                                                                آنچه خود داشت زبیگانه تمنا می کرد
باتقدیم احترام : ماشین سازی پارسیان.محمدرضاشاکری

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا