اخبار

سید محسن رستگار، مدیر فروش شرکت ماهان مستربچ: اقتصاد مقاومتی باید کلیدواژه رفتار این روزهای ما باشد

بسپار / ایران پلیمر شرکت ماهان مستربچ از سال ۸۹ فعالیت خود را آغاز کرده و حدود ۱۰ سال از شروع به کار آن می گذرد. سید محسن رستگار، مدیر فروش این شرکت از سابقه ۱۵ ساله خود رد بخش بازرگانی صنعت پلاستیک می گوید: محصولات ما مستربچ های رنگ است که حدودا در 150 رنگ عرضه می شود.
۱۰ محصول شامل افزودنی های خاص پلیمرها را هم تولید می کنیم که برای بالارفتن خواص پلیمرها استفاده می‌شوند. ظرفیت تولید ما 1500 تن است و در رنگ های مد روز و بر حسب نیاز بازار قادر به تولید رنگ های متنوعی هستیم.

با توجه به تحریم ها و جهش های ارزی و … آیا محصولی را به لحاظ ضرورت توانسته اید در داخل تولید کنید؟
رستگار: بومی سازی در صنعت مستربچ زمانی رخ می دهد که مواد اولیه آن در داخل تولید شود. مواد اولیه شامل دو بخش پلیمر و نیز پیگمنت یا ادتیو ها است. اگر فرض کنیم که بخش اول در ایران تولید می‌شود و قابل تامین است، اما افزودنی‌ها و پیگمنت ها در ایران تولید نمی‌شوند. شرایط تولید در کشور موجود هست ولی متاسفانه تولید برخی افزودنی ها هم به صرفه اقتصادی نیست و هم ضرر محیط زیستی بالایی دارد. به همین علت شرکت‌های ایرانی برای تولید دست به کار نمی شوند. واردات تحت تحریم هم مشکلات خاص خود را دارد.
تحریمها باعث از دسترس خارج شدن اکثر پیگمنت هایی شد که به لحاظ کیفی در درجه بالایی قرار داشتند.
به طور مثال وقتی یک شرکت تولیدکننده پلاستیک یک رنگ زرد را استفاده می‌کند، اگر در نوبت های بعدی تولید، تغییری در رنگ ایجاد شود، ضرر هنگفتی به شرکت و به تولید کننده وارد خواهد آمد.
با توجه به تحریم‌ها، بی ثباتی دلار و و … اگر واردات دچار مشکل شود به ضرر صنعت پلیمر و تولیدکنندگان خواهد بود. شرکت های تولیدی که مستربچ خود را از ما تامین می‌کنند بسیار اذیت می شوند. ممکن است مستربچ رنگی را از ما تهیه کنند و در دفعات بعدی ما برای تامین مواد اولیه همان مستربچ دچار مشکل شویم! کاش مسئولین متوجه حیاتی بودن همه ابعاد صنعت از جمله صنعت پلیمر بشوند. تمام مواد اولیه که وارد و تبدیل به محصول نهایی پلاستیک می شوند، حکم حیاتی برای ما دارند. امیدواریم اسبابی را فراهم کنند که برای تأمین مواد به مشکل برنخوریم که اگر این اتفاق بیفتد کل صنعت به مشکل بر میخورد.

پیش بینی شما از آینده کوتاه مدت صنایع پلاستیک چیست؟
رستگار: امیدوارم تحولات مثبتی در بحث سیاسی به وجود بیاید. در سیاست‌های داخلی کشورهای تحریم‌کننده ایران تحولاتی رخ داده که امیدواریم اهداف سیاسی آنها نیز تغییر کند. در داخل کشور نیز سال آینده انتخابات ریاست جمهوری است و می‌توان گفت همه چیز به دولت آینده ربط پیدا می‌کند، اگر دولت آینده، دولتی باشد که متوجه اهمیت بحث تولید باشد و برای تولید وقت فکر بگذارد و مشورت بگیرد، صنعت بسیار پیشرفت خواهد کرد.
توصیه من به عنوان تولیدکننده در این صنعت این است که اگر هر عزیزی دولت بعدی ایران را در دست می‌گیرد همواره تمام تلاش خود و عملکردها را به سمت اقتصاد مقاومتی پیش ببرد. برای قوی کردن پایه‌های تولید ایران تنها با وام دادن مشکلی در بخش تولید رفع نمی شود و باید ابعاد دیگر صنعت و نیاز های تولیدکنندگان را نیز بررسی کرد، مثل تامین ماشین‌آلات. در بخش واردات مواد اولیه، محدودیت ها برداشته شود و کمک کنند که صنعت پلاستیک از حالت نیمه فلج که دارد، خارج شود.

آیا تحریم ها و یا همه گیری بیماری کرونا باعث تغییری در وضعیت مجموعه شما شده است؟
رستگار: بله، حقیقا این است که تحریم‌ها باعث رشد ما شده. وقتی تحریم‌ها وجود دارد مجبوریم از حداقل امکانات استفاده کنیم اما برخی مواقع تلاش‌های ما جوابگوی جبران تحریم‌ها نیستند چرا که گاهی این تحریم‌ها محصولاتی را نشانه رفته اند که در ایران زیرساختی برای تولید آن موجود نیست.
به طور مثال به ما پیشنهاد می دهند که برای تولید مستربچ از پیگمنت ایرانی استفاده کنیم اما اگر پیگمنت ایرانی جوابگوی صنعت پلاستیک نبود، چه کار باید کنیم؟
ما تولید کننده مواد اولیه هستیم و اگر از ما حمایت نشود کل صنعت پلیمر و پلاستیک ایران مورد حمایت قرار نمی‌گیرد.
کرونا تأثیراتی گذاشته و طبیعی است که مردم به خاطر خرید محصولات پلاستیکی کمتر از خانه خارج می شوند، اما می‌شد که این را هم تبدیل به فرصت کرد، با بازاریابی و عرضه صحیح به صورت آنلاین و مجازی و یا حتی عرضه به کشورهایی که اعتقادی به بحث کرونا ندارند مثل کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و برخی کشورهای همسایه. بهترین فرصت برای این بود که بتوانیم در بازارهای کشورهای همسایه نیز کمبودهایی را جبران کنیم و سهمی داشته باشیم.
در نهایت تشکر می کنم از تمامی دوستانی که نمایشگاه ایران پلاست امسال را با همه مشکلات پیش آمده برگزار کردند. درست است که از لحاظ شرکت کنندگان و بازدیدکنندگان شبیه سالهای گذشته نبود ولی ترس و دلهره را از بابت حداقل شدن عملکردها و یا رسیدن به نقطه صفر، از دل صنعت پلاستیک و تولید کنندگان خارج می کند.

 

(ادامه دارد …)

متن کامل این گفت و گو را در شماره نوروزی (۲۲۱) ماهنامه بسپار که در نیمه اسفندماه ۹۹ منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه و فیدیبو قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا