اخبار

سيدمهدي طاهري، ریيس اتحاديه تهيه‌کنندگان و فروشندگان مواد شيمیايي تهران: واردات مواد شيمیايي را بايد جدي گرفت / از انفجار تلخ بیروت درس بگیریم

بسپار/ ایران پلیمر سيدمهدي طاهري، رئيس اتحاديه تهيه کنندگان و فروشندگان مواد شيمیايي تهران اظهار داشت: انفجار تلخ بيروت، بار ديگر نشان داد که دپوي مواد شيمیايي و به خصوص نيترات آمونيوم بايد طبق استانداردها انجام شود. نهادها و سازمان هاي مختلف در اين مدت نشست هايي برپا کرده اند و خواستار رعايت بيشتر استانداردها در کارخانجات و بازارها شده اند. اين نگراني کاملاً درست و به حق است. بايد نظارت بيشتري بر انبارهاي مواد شيمايي غيراستاندارد، به عمل آورد. به عنوان مثال بايد بر بازار سيدولي در پانزده خرداد که جايگاه چرم و کفش است نظارت بيشتري کرد چون يکي از مواد اوليه اي که در اين بازار استفاده مي شود و به چسب مربوط ميشود خطرناک است.

مغازه ها دفتري هستند

شهرداري منطقه قصد داشت که مغازه ۴۰۰ کسبه اي که در محدوده بازار ناصرخسرو مغازه داشتند را تعطيل کند. در همين راستا گفتگوهايي بين اعضاي اتحاديه فروشندگان و تهيه کنندگان مواد شيمايي و مقامات شهرداري انجام شد. نتيجه اين تعامل و گفتگو چه بود؟ سيدمهدي طاهري در پاسخ اين سوال گفت: با مقامات شهرداري، گفتگو و هم انديشي کرديم. به ما گفته اند که مساعدت مي شود. در اين محدوده تقريباً ۸۰ مغازه قرار دارد. بارها يادآوري کرده ايم که اين مغازه ها کاملاً دفتري هستند. سلب مجوز واحدهايي که کار دفتري انجام مي دهند و فعاليتشان، امن و بدون خطر است قانوني نيست. بازرسي هاي متعدد نشان مي دهد که اين واحدها، دفتري هستند و هيچ مواد شيمیايي در اين دفاتر، نگهداري نمي شود. چرا بايد اعضاي اتحاديه اي که حدود هفت هزار عضو دارد را از دريافت پروانه دفتري محروم کرد؟

وي در ارتباطات با موجودي مواد شيمیايي و کم و کيف واردات مواد شيمیايي مورد نياز گفت: متاسفانه معضل ارز به قوت خود باقي است. به واردکنندگان اعلام کرده اند که حاشيه سود نبايد بيشتر از ۱۵ درصد باشد. اين در حالي است که بار آنها بعضاً تا ۴ ماه در گمرکات مي ماند و بايد هزينه دموراژ بدهند. تاجر و بازرگان انتظار دارد که حداقل ۲۰ درصد سود داشته باشد چون سرمايه او در کشورهاي مبدا هم مدتي بدون استفاده مي ماند. جوانب مختلف اين موضوع را بايد مورد بررسي کارشناسي قرار داد و استدلال هاي طرف مقابل را شنيد. واردات مواد شيمايي را بايد جدي گرفت چون در صورت مختل شدن آن، طيف وسيعي از صنايع کشور از آزمايشگاه ها گرفته تا خودروسازي و صنايع دارويي، متضرر مي شوند. در ارتباط با اقلامي مثل ضدعفونيکننده ها و شوينده ها، کمبود نداريم اما در ارتباط با حوزه هايي مثل مواد شيمايي صنعتي، آزمايشگاهي و کنترل کيفي، کمبودهايي هست که بايد به سرعت به آن رسيدگي کرد. بخش عمده صنايع کشور به درجات مختلف به مواد شيميايي وابسته اند. غفلت و عدم تامين مواد شيمايي به شيوع تقلب منجر مي شود. بهعنوانمثال مواد صنعتي بهعنوان مواد آزمايشگاهي، روانه بازار مي شود. اين در حالي است که کاربردي اين دو کاملاً متفاوت است.

وي در ادامه گفت: اتحاديه فروشندگان مواد شيمیايي رسته هاي بسيار زيادي را شامل مي شود. رسته هايي که با مواد شوينده و ضدعفوني کننده سروکار دارند فقط ۵ تا ۱۰ درصد از رسته هاي ما را شامل مي شود. بنابراين نمي تواند گفت که کرونا باعث رونق کامل صنف شده است. از طرف ديگر مواد ضدعفوني کننده توسط داروخانه ها و صنوفي مثل آرايشي و بهداشتي و رنگ فروشان هم به فروش رسيد.

اتاق اصناف تهران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا