اخبار

سمینار علوم و تکنولوژی پلیمر امروز با برپایی کارگاه های آموزشی آغاز به کار کرد/ گفت و گوی بسپار با دکتر نکومنش رییس پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی و دبیر کمیته علمی

مهدی نکومنش رییس پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی است. وی در دانشگاه منچستر تحصیل کرده و دکتری گرفته است. نکومنش مسوول کمیته علمی کنفرانس ISPST 2016 است. این کنفرانس هر دو سال یک بار برگزار می ­شود. امسال مجری این کنفرانس دانشگاه آزاد اسلامی است و در ساختمان مرکزی میزبان این کنفرانس است. 

     

بسپار-با ذکر تاریخچه ­ای از کنفرانس ISPST، هدف از برگزاری آن را تشریح فرمایید. امسال چندمین دوره آن برگزار می شود. مجریان برگزاری آن در این سال­ها چه کسانی بوده اند؟

نکومنش: برگزاری کنفرانس ISPST از سال 65 در ایران رقم خورده ­است و اولین دوره آن را دوستانی که پایه­گذار انجمن بودند در دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار کردند. 4 سال بعد نیز دوره دوم کنفرانس سال 69 در دانشگاه امیرکبیر بود. از دوره ­های بعدی به طور متناوب در دانشگاه­هایی که رشته ­پلیمر را داشتند برگزار شد. دوره سوم سال 73 در دانشگاه شیراز، به همت مرحوم پرفسور بنی ­هاشمی (که در حقیقت از بزرگان علم پلیمر بودند) و همکارانشان برگزار شد. از سال 82 کنفرانس به صورت منظم و دو سالانه برگزار شد. سمینارهای اول (شش سمینار اول) ملی بود ولی از سمینار هفتم به بعد تبدیل به سمینار بین­ المللی شد. دوازدهمین دوره آن را امسال برگزار شده است.

هدف از برگزاری این کنفرانس این است که محملی باشد و یافته ­های محققین ایرانی که در زمینه­ های مختلف پلیمری فعالیت می ­کنند را به همکاران بین ­المللی انعکاس دهد. با توجه به شرایط کشور، هر سال شاید حدود 10 تا 12 مشارکت­ کننده خارجی داشتیم. البته این اساتید برجسته هستند و برخی مدعو و برخی هم خودشان آمده ­بودند. 


بسپار- چرا این دوره توسط واحد جنوب دانشگاه آزاد برگزار می شود؟ چه پتانسیلی در این واحد بود که در سایر واحدها نبود؟

نکومنش: ما در انجمن مسوول هستیم تا برگزارکننده سمینار را بررسی کنیم و موسساتی را که قابلیت برگزاری این سمینار را داشته باشند را انتخاب کنیم و اختیار را به آنها بدهیم. فقط یک هدایت و همکاری کوچکی را داریم و مجری آن­ها خواهند بود. امسال با توجه به مسائلی که وجود داشت، انجمن به نتیجه رسید از میان متقاضیانی برگزاری این دوره کنفرانس،  دانشگاه آزادکیفیت لازم را دارد. ما به دانشگاه آزاد اجازه دادیم تا این سمینار را برگزار کند. انتخاب واحد تهران جنوب تصمیم داخلی دانشگاه آزاد بود و به انجمن ارتباطی نداشت و بنده مسئول اینکه چرا کدام واحد انتخاب شده نیستم و علاقه ای به دانستن آن ندارم. (خنده)

از نظر ما اگر دانشگاه آزاد پشت قضیه باشد کافی است. البته پشنهاد دادند که در واحد شهرضا برگزار شود و ما گفتیم خیر، و موافقت ما با واحدهای تهران است.


بسپار- انتخاب مقالات برتر در این دوره خواهد بود؟

نکومنش: بله. 3 سخنرانی و 3 پوستر برتر و بهترین مقاله کاربردی خواهیم داشت. ما سنتی را گذاشته ­ایم که در چند دوره گذشته نیز برگزار کردیم و در این دوره هم خواهیم داشت. کمیته ای مشخص می­شود. تقریبا آیین ­نامه مدون محکمی است و در 3-4 دوره اخیر نیز انجام شده­است، هر بار اشکالات آن برطرف شده ­است. فکر می ­کنیم امسال کمی بهتر از سال­های گذشته باشد و جزو  اهداف سمینار است که بتوانیم چند مقاله برتر ارایه دهیم. پیشنهاد من به عنوان مسئول کمیته در در کمیته علمی این خواهد بود که مانند سمینارهای بین­ المللی دانشجویانی که پوستر ارایه می­دهند به مدت دو دقیقه صحبت کنند ما اگر بتوانیم در زمان­بندی سمینار این طرح را برگزار کنیم برای اولین بار خواهد بود. طوری باشد که پوسترها دیده شوند و اینگونه نباشد که مقاله ­ای به عنوان پوستر در سمینار   تنها به دیوار  زده شود. کسانی که علاقه­ مند هستند با این دانشجویان که ارایه دهنده هستند بحث و مذاکره کنند و قصد داریم امسال بیشتر راجع به پوسترها فعالیت کنیم.

بسپار – چرا در طول این سال­ها این کنفرانس در جذب مخاطب صنعتی ناموفق بوده است؟

 

(ادامه دارد …)


این گفت و گو در شماره 169ام ماهنامه بسپار مهرماه منتشر شده است. 

(علاقمندان به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک می توانند با شماره های 02177533158-02177523553 داخلی 3 سرکار خانم ارشاد تماس بگیرند. امکان اشتراک آنلاین از روی صفحه اصلی همین سایت امکانپذیر است.) 


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا