اخبار

سقف حمایت از صنایع کوچک چقدر است؟

بسپار/ ایران پلیمر معاون فنی و برنامه‌ریزی صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک از امضای تفاهم نامه مشترک با بانک تجارت برای تامین وثایق صنایع خبر داد و گفت: در حال حاضر مبلغ ضمانت نامه‌های اعتباری، غیر اعتباری پنج میلیارد تومان و پیمانکاری ۱۰ میلیارد تومان است.  

محبوب پناهی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک با هدف تامین وثیقه برای صنایع کوچک تاسیس شده، تصریح کرد: بر اساس اساسنامه صنایع کوچک شامل واحدهایی تا ۵۰ نفر اشتغال است و بیشتر از آن جزو صنایع کوچک محسوب نمی‌شود.

وی با بیان اینکه رویکرد بانک‌ها اقتصادی است، اظهار کرد: رویکرد صندوق سرمایه گذاری که زیر مجموعه وزارت صمت است، یک رویکرد حمایتی تعریف شده است. در اصل صندوق خلاءهای بین متقاضی، یعنی تولیدکننده، با بانک در بحث تامین وثیقه را پر می‌کند. ۹۹ درصد بانک‌ها محل اجرای طرح و ماشین آلات را به عنوان وثیقه از صاحبان صنایع نمی‌پذیرند. بنابراین صندوق برای پر کردن این خلا محل اجرای طرح را به عنوان وثیقه می‌پذیرد و با صدور ضمانت نامه به ذی‌نفعی بانک‌ها و موسسات اعتباری این مشکل را رفع می‌کند.

این مقام مسئول با بیان اینکه صنایع کوچک به دلیل داشتن سرمایه کمتر، تمام سرمایه خود را به عنوان سرمایه در گردش استفاده می‌کنند و برای ارائه وثیقه عموما مشکل دارند، تصریح کرد: صندوق ضمانت با اعتبارسنجی تولیدکنندگان، برای ضمانت از صندوق استفاده و ضمانت نامه صادر می‌کند. در این شرایط ریسک بانک به صفر می‌رسد و ضمانت نامه دولتی به جای متقاضی به ذی‌نفعی بانک صادر می‌شود.

به گفته وی در حال حاضر مبلغ ضمانت نامه‌های اعتباری، غیر اعتباری پنج میلیارد تومان و پیمانکاری ۱۰ میلیارد تومان است. مبلغ این ضمانت نامه‌ها قبلا سه میلیارد تومان بود.

پناهی با بیان اینکه ۹۲ درصد صنعت کشور را صنایع کوچک تشکیل می‌دهد، گفت: صندوق ضمانت صنایع کوچک اخیراً با بانک تجارت تفاهم نامه برای تامین منابع مالی صنایع داشته است. این تفاهم نامه سقف ندارد، اما بر اساس آن، صندوق می‌تواند تا شش برابر سرمایه ثبتی خود، ضمانت نامه صادر کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا