اخباراخبار ویژه

سرمقاله شماره 232 ماهنامه بسپار در بهمن ماه/ دیجیتالی شدن چرا مهم است؟

بسپار/ ایران پلیمر واقعیت این است که صاحبان دانش و فناوری امروز پلیمر، سه حوزه اقتصاد چرخشی، دیجیتالی شدن و محیط زیست را نشانه گرفته اند. یعنی چند سالی ست که صحنه گردانان این عرصه هر آنچه عرضه می کنند در راستای تامین نظرات در همین سه عنوان یاد شده قابل جمع بندی است. دلیل آن هر چه که باشد، فشارهای دوستداران زیست بوم زمین یا کاهش منابع در دسترس از مواد خام و انرژی تا همه چیزهای دیگر یا اقتصادی تر کردن فرآیندهای تولید و خدمات، این روند به سادگی روند امروز و آینده این صنعت است. روندی که به نظر می رسد در ایران با توجه به شرایط کشور، از چشم ها به دور مانده و کاری جدی بر روی آن انجام نشده است.

اتفاقا بروز دنیاگیری ویروس کووید19 شرایط را خصوصا در بخش دیجیتالی سازی بسیار سرعت بخشید ولی در مقابل متاسفانه به دلیل بسته بودن فضای تبادل تکنولوژیک میان ایران و کشورهای تراز اول، این امر به بدنه صنعت پلیمر کشور راه پیدا نکرد و همین به نظر می رسد که باز فاصله ما را با دنیا بیشتر دامن زده و هر روز هم عمق بیشتری به آن می بخشد.

به نظر می رسد که امروز اساسا نیازی به آن احساس نمی شود و در یک فضای داخلی بسته همین که هستیم کافی است و برای هر کالایی که تولید می کنیم یا هر خدماتی که ارایه می دهیم تقاضا و مشتری بی یا کم زحمتی وجود دارد. اما اینکه این وضعیت تا چه حد پایاست محل تشکیک جدی است.

در چنین شرایطی توسعه عملا بی معناست و بدون توسعه، هر کسب و کاری رو به زوال است. شما به جای تمرکز روی بازارهای بزرگتر و آماده شدن برای ورود به آنها، عملا در زمین های کوچک بازی می کنید و فرصت های ماندگاری را از دست می دهید.

در گروه رسانه ای بسپار از ابتدای امسال شماره هایی را با موضوعات زیر اختصاص دادیم و تلاش کردیم که توجه مخاطبان را به چیزی که فکر می کردیم ضروری است جلب کنیم.

 

  • ماشین آلات صنعت پلاستیک و انقلاب صنعتی چهارم
  • روش های نوین دیجیتالی در بازاریابی و فروش صنعت پلیمر/ رابطه امروز و آینده صنعت پلیمر با فناوری های هوش مصنوعی، اینترنت اشیا و …
  • شتابدهنده ها و صنعت پلیمر/ چگونه ایده ها آینده را ترسیم می کنند؟
  • پسماندهای پلیمری و اقتصاد چرخشی

 

با این حال اعتراف می کنیم که فضای صنعت ما به چنین مباحثی چندان نزدیک نبود و برخلاف انتظار شناخت کمی داشت. طبیعی است که به عنوان یک رسانه تخصصی از این پس بیشتر در این موارد خواهیم نوشت و خصوصا از آورده های اقتصادی که می تواند برای صنایع ما داشته باشد، بیشتر خواهیم گفت.

امیدواریم خواننده و دنبال کننده بیشتری داشته باشد.

 

تبسم علیزادمنیر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا