اخباراخبار ویژه

سرمقاله شماره 231 ویژه نامه پوشرنگ/ دغدغه ی توسعه یافتگی

بسپار/ایران پلیمر تماس گرفتم در خصوص پروژه ای با یکی از همکاران در صنعت خودمان صحبت کنم، پاسخ نداد. ساعتی بعد زنگ زد و گفت مشغول سرمشق دادن به فرزند کلاس اولی خود بوده … و گلایه کرد از گرفتاری های آموزش مجازی، خصوصا برای تازه ورودی های به مدرسه.
خواستم همدردی کنم، گفتم بله ما هم سه تایش را داریم! برادرزاده هایم را می گفتم، آن تک قل پر شر و شور، و آن دوقلوهای آرام را که هر سه، امسال نو دانش آموز هستند و تازه شانس با خانواده هایشان یار بوده که ترکیبی از آموزش حضوری و مجازی را می گذرانند و نه مثل سال گذشته تماما آنلاین را به دلیل دنیاگیری بیماری کرونا.
این مقدمه بهانه ای بود تا از آموزش بنویسم. این روزها که به نظر نمی رسد شکاف میان کشورهای پیشرفته یا توسعه یافته با کشورهای توسعه نیافته در حال حتی اندکی پر شدن باشد، آن گروه در حال توسعه نیز با اوضاع سختی برای رو به جلو رفتن، دست و پنجه نرم می کنند.
امروز توسعه یک مفهوم چند بعدی قلمداد می شود و اینگونه نیست که صرفا آن را توسعه اقتصادی بدانند یا تنها رشد اقتصادی را در آن لحاظ کنند. امور اجتماعی و شاخص هایی مثل بهداشت، اشتغال، مسکن و آموزش و پرورش یا امور سیاسی شامل ارزش هایی چون حقوق بشر، آزادی، دموکراسی، دیگر ابعاد فرهنگی و غیره در ایجاد یک جامعه متوازن توسعه یافته با افرادی توسعه یافته نقش دارند.
اما یکی از مواردی که اثر بی بدیل آن بر توسعه یافتگی از سوی نهادهای پژوهشی مستقل تایید شده است، تاثیر معنادار بازدهی آموزشی بر سطوح مختلف توسعه در کشورهاست.
تبعات همه گیری ویروس کووید 19 در سطح جهانی، نیازمند سالها تفحص و پژوهش خواهد بود، اما آنچه همین حالا هم در مورد آن اتفاق نظر حاصل شده، ضعف آموزش مجازی در دوران پایه و ابتدایی است. اما حتما به آن محدود نمی شود. برگزاری غیرحضوری امتحانات دوره های مختلف تحصیلی و در دانشگاه ها، نسل دانشجویی آسان خواه تر را پدید آورده است. هر چند بسیاری معتقدند که کیفیت آموزش مجازی اتفاقا می توانسته به سود آنهایی تمام شود که قصد و انگیزه های واقعی یادگیری داشته اند.
در هر حال، آموزش و یادگیری که خیلی از ما در مقابل آن مقاومت داریم و با توجه به سرعت عجیب و غریب و به شدت تصاعدی تغییرات فناورانه هر چه که می دویم باز هم به نظر می رسد از قافله روز عقب می مانیم، زمینه ساز هر توسعه و روند رو به رشدی است. آموزشی که به ارتقای مهارت ها و توانمندی های فردی می انجامد، انباشت سرمایه انسانی را در جامعه رقم می زند، آن را آسان نبازیم.

 

تبسم علیزادمنیر

 

این مقاله را در شماره 231 ویژه نامه پوشرنگ از گروه مجلات بسپار که در نیمه دی ماه ۱۴۰۰ منتشر شده است می خوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا