اخباراخبار ویژه

سرمقاله شماره 230 ماهنامه بسپار/ فصل نمایشگاه ها

بسپار / ایران پلیمر تا همین امروز که سویه جدید ویروس کرونا “اومیکرون” نام گذاری و به عنوان خطرناک ترین جهش آن شناسایی شد، گمان می رفت با انجام واکسیناسیون عمومی در کشورهای مختلف از جمله واکسیناسیون کامل بالای 55 درصدی در ایران و البته معرفی دو دارو در دنیا برای درمان و تحت کنترل درآوردن این بیماری، دیگر کم کم جهان در حال سر برآوردن از زیر تبعات دهشتناک این همه گیری است.
اما حالا یکبار دیگر دنیا حالت تدافعی به خود گرفته و در حال کنترل مرزهای ورودی خصوصا از سوی کشورهای افریقایی است.
در ایران بالاخره بعد از 289 روز تمامی شهرها از وضعیت قرمز خارج شدند و زندگی هر چند با ماسک و فاصله اجتماعی و آنچه رعایت بهداشت فردی و جمعی گفته می شود – انگار جزیی لاینفک از آینده – در حال بازگشت به شرایط پیش از دنیاگیری است.
در حوزه صنایع پلیمر نمایشگاه ها به عنوان یکی از راهبردهای تبادل اطلاعات و فناوری به شکلی شبیه تر به وضعیت دو سال گذشته و البته در فضاهایی کوچکتر آغاز به کار کردند.
نمایشگاه عرب پلاست، نمایشگاه پلاست اوراسیا و نمایشگاه ایران پلاست با فواصلی کوتاه از هم برگزار شده و خواهند شد.
اولی نمایشگاهی ست که ایرانی ها آن را برای بازاریابی و فروش بسیار سخت می دانند و کمتر تا کنون از پتانسیل های آن به عنوان محلی برای دستیابی به بازار کشورهای حوزه خلیج فارس و سایر بازارهای دورتر استفاده کرده اند. امسال شاید از معدود دوره هایی بود که صنعت پتروشیمی کشور در این نمایشگاه نماینده ای نداشت، پاویونی به نام ایران برپا نبود و تنها دو شرکت ایرسازنده مصنوعات پلاستیک در این دوره غرفه گزار بودند. خبرنگار بسپار با بسیاری از صاحبان نام فناور اروپایی و آسیایی گفت و گو کرد که متفق القول بازدید از نمایشگاه را بیش از انتظار توصیف و بازار آینده را امیدوار تلقی می کردند.
تنها به فاصله کمتر از دو هفته، نمایشگاه پلاست اوراسیا را در استانبول ترکیه شاهد خواهیم بود که مطابق اعلام دفتر این نمایشگاه، 4 تشکل صنعت پلیمر کشور برای حضور در آن اعلام آمادگی کرده اند و نزدیک به 20 شرکت به طور مستقل و حدود 10 شرکت نیز در قالب شرکت های دانش بنیان با حمایت های خاص، از ایران در نمایشگاه مشارکت خواهند کرد.
چند روز مانده به برگزاری نمایشگاه البته، شاهد کاهش شدید ارزش پول ملی ترکیه و اعتراضات خیابانی به سیاست های اقتصادی دولت در این کشور هستیم.
اما ایرانی ها در این بازار به دنبال فروش مواد اولیه هستند. ترکیه یکی از بزرگترین فرآیندکاران پلاستیک در منطقه است و با توجه به اینکه منابعی نیز در اختیار ندارد، یکی از بزرگترین واردکنندگان این حوزه.
و حدود دو ماه بعدتر نمایشگاه ایران پلاست. تنها نمایشگاه بین المللی – و فرا استانی کشور- با همان بیم و امیدهای همیشگی. این نمایشگاه هنوز جز رسمیت دادن به تاریخ برگزاری هنوز اعلام دیگری نداشته است. با توجه به جو سنگین خارجی علیه ایران و تحریم ها (و البته برگزاری دو نمایشگاهی که قبلتر به آن اشاره کردیم در منطقه که هر کدام تلاش می کنند با حذف سهم ایران، سهم بیشتری را برای ادوار فعلی و آتی به سبد خود سرازیر کنند)، عملا نگاهی به جذب غرفه گذار خارجی وجود ندارد و هموطنان ایرانی هم به وقت 90 یا اضافه خود را به نمایشگاهی که همتایی ندارد خواهند رساند. خیال برگزارکنندگان از این روند آسوده است. با این حال جهت گیری مدیران ارشد اقتصادی کشور به تامین بازارهای همسایه می تواند این نمایشگاه را – به فرض برگزاری قطعی – به محلی برای مذاکرات رودررو و صادرات محور تولیدکنندگان و بازرگانان بدل کند.

تبسم علیزادمنیر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا