مقالات

سبک­ سازی، سدگری و جذابیت نام تجاری در محصولات بسته ­بندی/ جدی بگیرید!

بسپار/ ایران پلیمر قالب­گیران تزریقی، روش­های جدیدی برای برآوردن نیازهای صاحبان نام ­های تجاری برای محصولات بسته ­بندی یافته ­اند که کیفیت محصولات آن­ها بهتر و جذابیت آن بیشتر شود. در این مقاله، پیشرفت­های اخیر در این زمینه گزارش شده است.

مواد قالب­گیری تزریقی برای کاربردهای بسته ­بندی، نیاز به ارایه چندین ویژگی­ مهم، از افزایش فشارها برای رسیدن به اهداف سبک ­سازی (lightweighting) گرفته تا رعایت الزامات گوناگون و متنوع صاحبان نشان­ه ای تجاری را دارد. قالب­گیران به یافتن راه­ های نوین و نوآورانه برای دستیابی به این خواسته­ ها ادامه می­دهند.

شرکت Trexel کماکان به بررسی سبک­ سازی به عنوان اولویتی برای دستیابی به اهدافِ ماندگاریِ (sustainability) بیشتر و کاهش هزینه ­های تولید در صنعت بسته­ بندی ادامه می­دهد. به عقیده شرکت، قالب­گیری تزریقی دیواره­ نازک رایج، محدودیت­هایی را برای طراحی بسته ­بندی و نسبت حداکثر طول جریان به ضخامت دیواره (L/T) (که مانع کاهش وزن می­شود) اعمال می­کند. به کار بردن فناوری اسفنجش ریزسلولی (Microcellular foaming)، از طریق کاهش قابل ­توجه فشار تزریق و نیروی گیره (Clamp force) و حذف وابستگی به نیروی ماردان (Screw force) برای فشرده­ سازی مذاب در حفره (Cavity)، فرصت­های کاهش وزن جدیدی را ایجاد می­کند. فناوری اسفنجش ریزسلولی مزیتِ دوچندانِ کاهش گرانروی مذاب را فراهم می­کند، زیرا سیال ابَر­بحرانی (Supercritical fluid) وارد سیلندر دستگاه می­شود و حفره را در فشار کم، هنگامی­که سلول­ها در مرکز قطعه گسترش می­یابند، پر می­کند. یک مزیت منحصر به فرد فشرده­سازی به­  وسیله­ ی رشد سلولی در مقابل نیروی ماردان، توانایی پر کردن از دیواره نازک تا ضخیم و طراحی بسته ­بندی سبک­تر می­باشد.

شرکت Trexel به منظور تامین بسته­ بندی دیواره نازک سبک­تر، ارزان­تر و ماندگارتر، خانواده­ یMuCell  سِری P را تولید کرده است. شرکت در بازارهای فنی و خودرویی شناخته شده است و فرایند چنده ­زنی گازی MuCell (gas dosing process) را برای برآوردن الزامات چرخه ­ی سریع (Fast cycling) بسته­بندی دیواره نازک ارتقا داده است.

ارتقای فناوری MuCell، خانواده­ ی P را با قابلیت پیمانه (dose) دقیق N2 به عنوان سیال ابربحرانی (SCF) در زمان­های چرخه­ ی فوق ­العاده سریع ارایه می­دهد که قبلا با سِری T شرکت Trexel امکان­پذیر نبود. برای اولین­بار، بازار بسته ­بندی قادر خواهد بود تا از محدودیت­های فعلی که در قالب­گیری تزریقی رایج اعمال می­شود، فراتر برود.

این مورد تایید شده است که استفاده از خانواده­ ی MuCell P در محصولات بسته­ بندی موجود، 30 درصد کاهش ظرفیت (تناژ) گیره، 12 درصد کاهش فشار تزریق، 14 درصد کاهش وزن و 7 درصد کاهش زمان چرخه را فراهم می­کند. این پیشرفت­ها نه تنها هزینه ­ی محصولات موجود را می ­کاهد، بلکه فرصت­هایی برای طراحی ­های بسته­ بندی با L/T بزرگ­تر و ابعادی که بدون MuCell امکان­پذیر نیست را فراهم می­کند.

مزیتی دیگر این است که به دلیل 30 درصد کاهش نیروی گیره، ماشین­ آلات قالب­گیری تزریقی کوچک­تر می­توانند مورد استفاده قرار بگیرند. ماشین­ آلات با فرآیند MuCell برای تولید تجاریِ قالب­های برهم­چین (stack) 2 در 4 تولیدِ ظرف­ های کره­ی 500 گرمی، می­توانند نیروی گیره را از 500 به 350 تن کاهش دهند. در این کاربرد، طراحی ظرف شامل دیواره ­های نازک­تر (mm 36/0) برای کاهش وزن می­شود، درحالی­که برای آب­ بندی، لبه­ ضخیم­تر (mm 56/0) باقی می­ماند. هم­چنین کل پلی ­پروپیلن مصرفی از طریق دیواره ­های نازک­تر و کاهش چگالی، 14 درصد کاهش داده می­شود. استفاده ­ی کم­تر از بسپار و انرژی، کاهشی 11 درصدی در ردپای کربن (Carbon footprint) را نتیجه می­دهد.

در نمایشگاه NPE2018، خانواده ­ی MuCell P در غرفه­ ی شرکت Trexel برای قالب­گیری 4 حفره­ ای ظرف ماست ml200 با برچسب ­زنی درون قالب (In-mold Label) مورد استفاده قرار گرفت (شکل 1). به گفته شرکت Trexel، با استفاده از MuCell همراه با TRIM شرکتStackTeck ، قالب­گیری ظروفی که صفحات خیلی نازک mm 2/0 (008/0 اینچ) و نسبت L/T موثر 375 دارند با نیروی گیره­ و فشار تزریق بسیار کم­تر میسر است. همکاران در این قالب­گیری بسیار کارآمد شامل شرکت­های StackTeck، Milacron Ferromatik، Ilsemann Automation، Verstraete و Total Petrochemicals می­باشند.

برگردان: شهاب استاد حسین آهنگر

 

(ادامه دارد…)

 

متن کامل این مقاله را که در شماره 195ام بسپار که در نیمه آذرماه منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. امکان اشتراک آنلاین بر روی صفحه ی اصلی همین سایت وجود دارد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا