مقالات

سال بد، سال باد، سال اشک، سال شک …

بسپار/ ایران پلیمر می نویسد، هرگز اهل غرزدن نبوده ام، اهل گلایه های مستمر و بی وقفه. اهل ناراضی بودن از همه چیز و همه کس و اهل وارد دانستن همه ایرادهای ممکن، به هرکس و هر چیزی جز خودم.

شاید روش زندگی ام تا حد زیادی بر عکس اینها هم بوده است.

سال دیگر که چیزی هم به آمدن آن باقی نمانده، بیست سال از انتشار گروه مجلات بسپار و سایت تخصصی ایران پلیمر می گذرد. در این بیست سال همواره عاشق و دلبسته کار و حرفه ام بوده ام، آن خبرنگاری تنیده شده با تخصص اندکم در رشته پلیمر. حالا ولی درست در آستانه تشکیکم.

شک به اینکه آیا در تمام این سالها به قدر وزنی که باید می داشته در زندگی ام برای آن انرژی، وقت و موجودیتم را گذاشته ام؟ این سوال را به نظرم گاهی لازم است که همه ما از خود بپرسیم. خصوصا آنهایی که مسوولیت مستقیم اداره یک سازمان، کارگاه، مجموعه و هر واحدی را به نوعی بر عهده دارند.

گاهی لازم است ببینیم آنچه ساخته شده در مقابل آنچه از دست رفته با چه موازنه ای پیش رفته است. پایان هر سال فرصت خوبی برای چنین ارزیابی هایی است.

حس خیلی از ما و من هم، این است که بی اخلاقی به طور عمومی، روند همه گیرتری را اخیرا داشته است و این بی اخلاقی ها تا حد زیادی دلسرد کننده و ناامیدوار است و اثر آن قطعا بر هر شغل و فعالیتی خود را نشان می دهد. فضای کسب و کار نه فقط از نقطه نظر اقتصادی بلکه بیشتر از نظر انسانی حالش خوب نیست و به طور طبیعی آن وجه اول را نیز هر چه تلاش می کنیم، راه نمی برد چنانکه باید.

شاید یکی از دلگیر ترین های این روزها موج عجیب رفتن ها  باشد.

رفتن نیروهای جوانی که به دانشگاه فقط به عنوان سکویی برای پرتاب به دنیایی دیگر نگاه می کنند و حتی تردیدی برای ماندن و ساختن و تغییر ندارند. انگار که از پیش معلوم است که نمی شود. به گمانم، با نماندن حتما که نمی شود.

برای ما ملتی که همیشه برای انجام هر کار خوبی، دنبال یک نقطه شروع مناسب هستیم، چه زمانی بهتر از نوروز و سال نو؟

نمی دانم که سال 1397، سال بهتری خواهد بود یا نه ولی بدتر از سالی که گذشت را دست کم برای خودم نمی توانم تصور کنم.

پس به امید روزهایی خواهم بود که یقینا بهترند و من هم جزیی هستم که در کل بهتر شدن آن نقشی خواهم داشت.

 

تبسم علیزاد منیر

 

تیتر برگرفته از شعر احمد شاملو برای مرتضی کیوان و پوری سلطانی (سال اشک پوری، سال خون مرتضا)

 

سرمقاله شماره نوروزی بسپار که بیستم اسفندماه منتشر شده است. 

 

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکارخانم ارشاد .تماس بگیرید. امکان اشتراک آنلاین بر روی صفحه اصلی همین سایت وجود دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا