اخباراقتصاد و مدیریت

ساده‌سازی شش حوزه کسب‌وکار با کمک کلان داده ها (یا big data)

بسپار/ایرارن پلیمر داده‌های بزرگ به‌عنوان یک مفهوم، همه جا به چشم می‌خورند. نخبگان عرصه تکنولوژی زیاد با آن سروکار دارند، اما شما واقعا چقدر در مورد آن می‌دانید؟ در حقیقت، این مفهوم دهه‌ها وجود داشته است. کسب‌وکارها از گذشته به تجزیه و تحلیل رفتارهای مشتریان خود می‌پرداختند و مدت‌ها از این روش، برای اتخاذ تصمیمات کسب‌وکار خود استفاده می‌کردند. این علامت قدرتمند بودن یک تاجر بود. تفاوت امروز در این است که ما اکنون ابزارها و تکنولوژی جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل سریع‌تر حجم بیشتری از داده‌ها را داریم. برای اینکه داده‌های بزرگ برای شما و کسب‌وکارتان مفید باشد، نیازی نیست که یک نابغه تکنولوژی یا یک دانشمند داده باشید. در اینجا شش حوزه با مثال‌های کلیدی و نکات عملی بیان می‌شود که در آنها می‌توانید از داده‌های بزرگ برای ساده‌سازی و بهینه‌سازی آنچه که درحال‌حاضر دارید، استفاده کنید.

۱- طراحی وب‌سایت. برای اثبات اینکه داده‌های بزرگ فقط مختص دانشمندان جهان نیست، بیایید با یک مثال خلاقانه‌تر شروع کنیم. یک وب‌سایت خوب طراحی شده نه‌تنها باید خوب به‌نظر برسد‌، بلکه باید بخشی از یک مکالمه نامحسوس بین شما و مشتریان شما باشد.  یکی از راه‌های جمع‌آوری داده‌های بزرگ مفید از طریق وب‌سایت، استفاده از «نقشه‌های حرارتی» (داده‌های گرافیکی و رنگی برای تحلیل رفتار مخاطب) است. می‌توانید دقیقا ببینید که چشم‌ها و نشانگرهای بازدید‌کنندگان سایت شما، کجا بیشترین زمان را سپری کرده‌اند. اگر این نقاط، با جایی که می‌خواهید مخاطب به آن قسمت برود هم‌خوانی ندارد، متوجه می‌شوید که چه چیزی باید تغییر کند. با تجزیه و تحلیل ترافیک سایت نیز می‌توانید به نتایج مشابهی دست پیدا کنید: مشاهده میزان بازدید صفحه، بازدیدکنندگان منحصر به فرد، مدت زمان بازدید و موارد دیگر.

۲- زمان‌بندی کمپین‌های تبلیغاتی. آیا تا به‌حال یک کمپین بازاریابی عالی از نظر کیفیتی ترتیب داده‌اید که توجه بیشتر مشتریان را جلب کند، ولی شکست بخورد؟ بزرگ‌ترین کمپین‌های جهان نیز اگر در زمان مناسب اجرا نشوند، شما را به جایی نمی‌رسانند. در رسانه‌های اجتماعی‌، ایمیل یا هر پلت‌فرم دیجیتال دیگر، ابزارهایی وجود دارند که داده‌هایی درباره زمان فعال بودن مخاطبان‌، علایق آنها و در نهایت بهترین زمان دستیابی به مخاطبان را برای شما جمع‌آوری می‌کنند. با استفاده از داده‌های بزرگ‌ دیگر نیازی نیست برای راه‌اندازی یک کمپین موفق، تیری در تاریکی رها کنید.

۳- ارتباط شخصی‌شده. مهم نیست که کسب‌وکار شما چه باشد‌، در نهایت وظیفه تصمیم‌گیری بر عهده خود افراد است. داده‌های بزرگ ممکن است مثل ابزاری عظیم و ناشناخته به‌نظر برسند‌، اما می‌توان از آن برای افزودن شخصیت و فردیت بیشتر به فعالیت‌های بازاریابی و تعامل با مشتری استفاده کرد.

برند مد و لباس H&M‌، از داده‌های بزرگ دقیقا برای انجام این کار استفاده و آن را با چت‌بات خود ادغام کرد. این شرکت گزینه‌هایی را به مشتریان احتمالی پیشنهاد می‌داد و از آنها می‌پرسید که آیا آن محصول را دوست دارند یا خیر و به این صورت بیشتر و بیشتر در مورد سلایق آنها اطلاعات به دست می‌آورد. در همین راستا‌، برای اینکه بازاریاب‌ها تصمیم‌های شخصی‌سازی‌شده‌ای بگیرند که بر مشتریان بالقوه و واقعی تاثیرات عمیق داشته باشد، ابتدا باید در مورد آنها شناخت پیدا کنند. داده‌های بزرگ یک روش موثر برای دستیابی به این شناخت است.

۴- حفظ مشتری. یک تاجر خوب می‌داند چگونه مشتری را جذب و بر او غلبه کند. یک تاجر ماهر می‌داند که چگونه مشتریان وفادار خود را حفظ کند. بار دیگر، داده‌های بزرگ می‌توانند سنگینی این بار را از روی دوش شما بردارند. ارتباط با مشتریان فعلی، از طریق نظرسنجی‌های فوری، راهی است برای آگاهی مستمر از نحوه برداشت آنها از شرکت شما و نظر آنها درباره محصولات یا خدمات شما. با توجه به صنعتی که در آن فعالیت می‌کنید، یافتن مشتری جدید ۵ تا ۲۵ برابر گران‌تر از حفظ مشتری موجود است. از داده‌های بزرگ استفاده کنید تا اطمینان داشته باشید دقیقا همان کاری را انجام می‌دهید که مشتریان فعلی از شما انتظار دارند.

۵- آگاهی از مدیریت ریسک. ریسک یک واقعیت برای هر کسب‌وکاری است. آیا اگر بتوانیم با استفاده از داده‌های کلیدی راهی برای اتخاذ تصمیمات استراتژیک هوشمندتر پیدا کنیم تا از فعالیت‌های پرخطرتر پشتیبانی کنیم‌، عالی نخواهد بود؟ با داده‌های بزرگ، این امر می‌تواند محقق شود.

بانک UOB در سنگاپور این کار را انجام داد. به‌عنوان یک موسسه مالی‌، انجام یک اشتباه در ارزیابی و مدیریت ریسک می‌تواند فاجعه‌بار باشد. این بانک از داده‌های بزرگ برای توسعه یک سیستم مدیریت ریسک استفاده کرده است که زمان تجزیه و تحلیل ریسک آنها را از ۱۸ ساعت، به تنها چند دقیقه کاهش می‌دهد. توانایی انجام تجزیه و تحلیل ریسک به‌صورت فوری و بی‌درنگ‌، سرنوشت‌ساز بوده و یک برگ برنده محسوب می‌شود.

مطمئنا، همه کسب‌وکارها توانایی یا منابع لازم برای دستیابی به راه‌حل مدیریت ریسک خود را از ابتدا ندارند‌، اما ابزارهایی وجود دارد که به آنها کمک می‌کند ریسک‌های روزانه خود را به‌طور دقیق تعیین کنند، و به این ترتیب یکی از پیچیده‌ترین قسمت‌های تصمیم‌گیری در کسب‌وکار برای آنها روشن می‌شود.

۶- رشد و نوآوری هوشمند در کسب‌وکار. در مورد موفق‌ترین کسب‌وکارهای جهان، مانند آمازون‌، اپل و مایکروسافت‌، فکر کنید. آنها با پایبندی به ایده اولیه خود و مداومت در آن، به‌جایی‌که امروز هستند نرسیدند. آنها تنوع بخشیدند، نوآوری کردند و با خواسته‌های متغیر مشتریان خود همراه بودند. غالبا داده‌های بزرگ بود که راه را به آنها نشان می‌داد.  بیایید به فعالیت اخیر آمازون به نام Amazon Fresh نگاه کنیم. آمازون برای راه‌اندازی سرویس غذای خود‌، روی تجزیه و تحلیل داده‌های بزرگ متمرکز شد تا نه‌تنها درک کند که چگونه مشتریان مواد غذایی خریداری می‌کنند‌، بلکه از نحوه تعامل تامین‌کنندگان با خواربارفروشی‌ها نیز مطلع شود.

در هر کسب‌وکاری، هنگامی که شما به‌دنبال توسعه‌، معرفی یک محصول جدید یا ارزیابی خدمات فعلی خود هستید، داده‌های بزرگ می‌تواند تصویر بزرگ‌تری را برای شما روشن کند. وقتی نوبت به رشد کسب‌وکار می‌رسد‌، از داده‌های بزرگ برای انجام هوشمندانه‌تر این کار استفاده کنید.

 

دنیای اقتصاد 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا