اخبار

ساخت جوهر رسانا با نانوذرات مس

بسپار می نویسد، پژوهشگران دانشگاه صنعتی امیرکبیر با استفاده از نانوذرات مس جوهر رسانایی را عرضه کردند که در تولید بردهای الکترونیکی کاربرد خواهد داشت.

به گزارش ایسنا امیر رضوانی مقدم با اشاره به این که جوهرهای رسانا نسل جدیدی از جوهرها است، گفت: این جوهرها کاربردهای فراوانی در سلول‌های خورشیدی، دیودهای ساطع کننده نور آلی، آنتن‌هایRFID و مدارهای الکترونیکی دارند.

وی ادامه داد: در تولید سنتی بردهای الکترونیکی پس از نشاندن مس بر روی تمام قسمت‌های فیبری برد، طرح و نقشه مدار با استفاده از «لتراست» و یا ماژیک ضد آب بر روی برد مسی رسم می‌شود. سپس، پس از انجام دادن مرحله شستشو با اسید، قسمت‌های پوشانده شده با لتراست بر روی برد باقی‌مانده و به عنوان مدار الکترونیکی استفاده می‌شوند.

رضوانی مقدم، تولید بردهای الکتریکی به این شیوه را موجب افزایش میزان مصرف مس و زمان‌بر بودن آن دانست و خاطرنشان کرد: برای رفع این مشکل طرح “ساخت جوهرهای رسانا” را به عنوان راهکاری نوین در این زمینه اجرایی کردیم.

رضوانی با اشاره به جزئیات این طرح اظهار کرد: در این تحقیقات جوهر رسانایی مورد ساخت قرار گرفت که بر حسب تقاضا (on demand) بر روی برد الکترونیکی اعمال می‌شود و از لحاظ زمان ساخت و هزینه ساخت بردهای الکترونیکی بسیار کم‌تر و مقرون به‌صرفه‌تر است.

مجری طرح یکی از معضلات این نوع جوهرها را اکسید شدن نانوذرات مس موجود در آن عنوان کرد و یادآور شد: برای رفع این مشکل از روش‌های شیمیایی خاص جهت محافظت نانوذرات مس در برابر اکسیداسیون استفاده کردیم که مقاومت اکسیداسیون مس را شدیداً بهبود داده و میزان اکسیژن موجود بر روی سطوح نانوذرات مس را به حداقل ممکن رساند.

بر اساس این گزارش، این تحقیقات در قالب پایان‌نامه دوره کارشناسی ارشد از سوی امیر رضوانی مقدم در دانشکده مهندسی پلیمر و رنگ دانشگاه امیرکبیر اجرایی شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا