اخبار

رییس پژوهشگاه صنعت نفت: تحریم‌ها زنگ خطری برای درک ارزش فناوری بود

بسپار/ ایران پلیمر رئیس پژوهشگاه نفت گفت: در پانزده سال اخیر تحریم‌ها زنگ خطری بود تا ما را بیدار کند که متوجه ارزش فناوری شویم و بفهمیم که فناوری هم قابل تحریم است.

جعفر توفیقی، رئیس پژوهشگاه صنعت نفت گفت: اینکه چرا در صنعت نفت ما عقب ماندیم، یک دلیل اصلی و با قدمت طولانی دارد و آن هم این است که همیشه به شرکت‌های خارجی وابسته بودیم، تحریم نبود و پول خرج می‌کردیم و آن‌ها هم تأمین می‌کردند. ولی در ۱۵ -۱۰ سال اخیر که کشور با تحریم مواجه شد به نظر من یک زنگ هشدار و خطری بود که کشور را بیدار کرد تا متوجه ارزش فناوری شود و بفهمیم که فناوری هم قابل تحریم است و اگر نباید صنعت با مشکل مواجه می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه این مهمترین خدمتی بود که تحریم‌ها به ما کرد، افزود: در همه زمینه‌های صنعت نفت از لحاظ دانش‌بنیان شدن عقب افتاده‌ایم. در حوزه فرآیندها خیلی عقب افتاده‌ایم، در حوزه کاتالیست‌ها همچنین، در حوزه تجهیزات وضعیتمان بهتر است و شرکت‌هایی هستند که در این سال‌ها تلاش می‌کردند این تجهیزات را بسازند ولی در باقی زمینه‌ها چنین امکانی نداشتیم.

توفیقی با بیان اینکه نهضتی شروع شده و امیدوار هستیم که این عقب‌ماندگی جبران شود، گفت: به طور مثال تولید کک اسفنجی که رونمایی شد بخشی از این نهضت است. محصولی که آنقدر با اهمیت و استراتژیک است که رئیس‌جمهور قبلی آمریکا، مستقیماً فروش و هرگونه ارائه خدمات در این زمینه به ایران را در سال ۱۳۹۸ تحریم کرد و ما توانستیم به دانش فنی آن دست یابیم.

رئیس پژوهشگاه نفت در پاسخ به اینکه آیا امکان بومی‌سازی دانش فنی پتروپالایشگاه‌ها در کشور وجود دارد یا خیر، گفت: مسأله پتروپالایشگاه‌ها این است که تمام تلاش پالایشگاه‌های ما به جای اینکه معطوف به بنزین، گازوئیل و سایر وخت‌ها باشد، خوراک‌های ورودی سایر پتروشیمی‌ها را تأمین کنند. بنابراین به راحتی می‌توانیم یک پالایشگاه را به نحوی طراحی کنیم که هر محصولی می‌خواهیم از آن تولید کنیم. مثلاً ممکن است ما بخواهیم تولید بنزین را افزایش یا کاهش دهیم، یا مثلاً صنعت پتروشیمی ما بگوید ال.پی.جی یا نفتای بیشتری لازم دارم و ما می‌توانیم طراحی‌مان را طوری تغییر دهیم که متناسب با نیاز باشد. بنابراین دانش فنی پتروپالایشگاه موضوع پیچیده و دارای فرایند جدیدی نیست.

وی همچنین در رابطه با دانش فنی پتروشیمی‌های PDH گفت: این دانش فنی هم پیچیده و مهم است و کشور به تازگی در این زمینه ورود کرده و قرار است چند پروژه آن با همکاری شرکت پژوهش فناوری پتروشیمی اجرا شود.

توفیقی در پایان تأکید کرد که اعتقاد داریم در هر کاری ورود کنیم موفق خواهیم بود.

مهر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا